سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 شمسی /5/7/2024 4:58:37 PM
ابزار تبادلات مالی اروپا و ایران را بشناسیم

ابزار تبادلات مالی ایران و اروپا تا چه اندازه قادر است تحریم های آمریکا را کم اثر کند؟
اینستکس چیست؟
‍ ☝️نکاتی از بیانیه مشترک اروپا درباره مکانیسم جدید مالی که باید بدانیم: 
1⃣ پایبندی به برجام 
2⃣ پیوستن به FATF 
3⃣ تجارتی فراتر از دارو و مواد غذایی 
4⃣ تجارت تمام کشورهای اتحادیه اروپا با ایران 
🔻در متن بیانیه سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه موسوم به E3 بر اجرای کامل تعهدات به توافق هسته‌ای و همکاری با آژانس بین‌المللی هسته‌ای طبق مفاد برجام که هم آژانس و هم اروپا به اجرای تعهدات ایران تاکید شده است. 
🔻همچنین E3 صراحتا پیوستن کامل ایران به FATF و مبارزه علیه پولشویی، تأمین مالی تروریسم (دو لایحه FATF که به CFT و AML معروف است) را در متن بیانیه گنجانده است که مقامات ایرانی موافق تصویب این لوایح بارها بر اجرایی شدن آن پیش از ضرب‌الاجل FATF تاکید کرده‌اند. 
🔻همانطور که قبلا هم گفته شده بود، آغاز کار مکانیسم INSTEX که قبلا آن را SPV می‌خواندند، با تامین دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی که طبق تحریم‌های امریکا به خاطر ماهیت بشردوستانه و حقوق بشری این محصولات جزو تحریم‌ها محسوب نمی‌شود خواهد بود.  
🔻در متن بیانیه اما تاکید بر «آغاز کار» در این وارد کاملا به چشم می‌خورد و از آنجا که در بخشی دیگر از این بیانیه بر «تسهیل تجارت مشروع با ایران» تاکید شده است، این انتظار وجود دارد که پس از جا افتادن این ساز و کار، تجارت با ایران در سایر زمینه‌های تجاری و صنعتی صورت بگیرد. 
🔻سه کشور اروپایی در همین بیانیه همچنین قول داده‌اند که بر توسعه این مکانیسم برای بهره‌مندی سایر کشورهای اروپایی نیز تلاش کنند. 
🔻به این مفهوم که نه فقط آلمان، فرانسه و انگلیس، بلکه همه کشورهای اروپایی بتوانند بی‌تفاوت به تحریم‌های امریکا و بدون نیاز بانک‌هایی برای تجارت مستقیم با ایران، همکاری با ایران را از سر بگیرند./ اتاق ایران و آلمان
#اقتصادنامه 
@eqtesadnameh


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین