جمعه 21 ارديبهشت 1403 شمسی /5/10/2024 11:58:21 PM
رئیس کل بانک مرکزی خبر داد:

📍 گزارش اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی از سفرش به عراق
توافق ایران و عراق برای آزادسازی منابع ارزی
 امروز دوشنبه ۲۱مهرماه ۱۳۹۹ درسفر یک روزه به همراه یک هییٔت بانکی و تجاری به عراق، با نخست‌وزیر، وزیر دارایی، ریٔیس کل بانک مرکزی و ریٔیس بانک تجارت عراق دیدار و مذاکرات فشرده‌ای انجام دادم. در این مذاکرات خصوصا در جلسه مشترک سه جانبه با روسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق به توافقات خوبی برای آزاد کردن منابع مالی بانک مرکزی و استفاده از آن برای تأمین واردات کالاهای اساسی و ضروری کشورمان رسیدیم و درباره تبادلات تجاری گفت‌وگوی مفصلی صورت گرفت.
جمهوری اسلامی ایران در نتیجه صادرات برق و گاز به عراق، منابع مالی چشمگیری در بانک‌های عراق دارد. در دیدار با نخست وزیر محترم عراق ایشان از حصول توافق ابراز خرسندی و استقبال نموده و دستورات لازم به بانکهای مرکزی و تجارت عراق جهت تسریع در اجرای توافقات صادر کردند. جناب آقای «مصطفی الکاظمی» تاکید کردند که به طور هفتگی روند انجام این توافق را میان دو کشور پیگیری خواهند کرد.
 امیدوارم با توافق‌های انجام شده گام‌های مثبتی در توسعه روابط اقتصادی و بانکی بین دو کشور برداشته شود. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این توافق، بنا دارد براساس نیازهای خود، از این منابع مالی برداشت کند.
📍اسحاق جهانگیری: اصلی‌ترین منبع توسعه کشور نفت و گاز است
جلسه شورای عالی انرژی پیش از ظهر امروز(دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.
اسحاق جهانگیری در این جلسه با تاکید بر ضرورت توسعه بخش انرژی به ویژه نفت و گاز در کشور گفت: بدون تردید اصلی ترین منبع توسعه کشور در سالهای آینده منابع نفت و گاز خواهد بود.
معاون اول رییس جمهور افزود: البته اتکاء بودجه دولت به درآمدهای نفتی باید کاهش پیدا کند اما توسعه ۲۰ سال آینده کشور چه در بخش صنعتی و چه غیر صنعتی باید با استفاده از منابع نفت و گاز باشد.
وی ادامه داد: با این دورنمای۲۰ ساله، توسعه صنعت نفت و گاز کشور باید به گونه ای باشد که بتواند سالانه ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشور کمک کند و این یعنی باید علاوه بر تامین نیازهای داخلی بتوانیم تولید مازاد را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید برای تحقق بهینه سازی مصرف انرژی، اصلاحات جدی و اساسی در بخش های مصرف کننده اصلی انرژی صورت گیرد، گفت: باید در بخش هایی نظیر تولید خودرو، لوازم برقی، ساختمان و حمل و نقل عمومی شاهد اصلاحات و تغییراتی جدی باشیم.
معاون اول رییس جمهور با قدردانی از وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه های مرتبط برای تدوین طرح جامع انرژی کشور، افزود: تدوین طرح جامع انرژی کشور اقدامی ارزشمند است که باید هر چه سریعتر نهایی شده و به عنوان راهبرد اصلی در حوزه انرژی در دستور کار بخش های مرتبط قرار گیرد.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین