شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 5:45:28 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:19552
  • زمان انتشار:دوشنبه 31 شهريور 1399-16:10
  • کاربر:

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به برای اجرای طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس موجب ایجاد چند هزار فرصت شغلی در مناطق محروم کشور شده است.
احیای معادن کشور با هدف ایجاد چند هزار فرصت شغلی

به گزارش اقتصادنامه، معادن تأمین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک کشور نقش بسزایی دارند. از بین تنوع بسیار زیاد مواد معدنی، زغال سنگ فراوان ترین ماده معدنی موجود در پوسته زمین و یکی از منابع مهم تأمین انرژی جهان می باشد. کشور ایران با داشتن میزان غخیره قابل استخراج زغال سنگ معادل 1710 میلیون تن یعنی 0/17 درصد از کل ذخایر جهان، در رده سی ام جهان قرار دارد.

این گزارش می افزاید: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به نمایندگی از ایمیدرو برای اجرای طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به عنوان یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۸، فعالیت خود را در ۴ حوزه بسیج کمک های دولت برای راه اندازی طرح، شناسایی سرمایه گذاران، شناسایی سرمایه پذیران و دارندگان مجوزهای محدوده های معدنی و همکاری انجمن ها و تشکل ها متمرکز کرده است.

 شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در راستای اهداف و وظایف خود با چشم انداز توسعه و جهش تولید کشور و افزایش اشتغال زایی  مقدمات ورود معادن کوچک مقیاس به بازار بورس را مهیا نمود و با آسیب شناسی و بررسی جامعه شرایط تولید واحدهای معدنی و فرآوری سنگ های تزئینی کشور در راستای احیا فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس فرصت های شغلی بسیاری را برای مناطق محروم کشور احیا نمود.

  شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران  طی ۵ ماه گذشته ۵۰ گزارش اختصاصی پایش استانی و پتانسیل یابی و پایش ۲۰ معدن از ۱۴۶ معدن احیا شده در سال گذشته پیگیری نموده و تاکنون بررسی های نخستین در خصوص آمار و اطلاعات محدوده های جغرافیایی  اکتشافی اعم از پروانه اکتشاف و گواهی کشف گرفته شده است.

 این شرکت با برگزاری بیش از ۱۰ جلسه کمیته فنی مشترک با طرف های تفاهم نامه سرمایه گذاری حدود ۵۱۰ معدن کشور را شناسایی و اولویت بندی کرده است  بر همین اساس از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۴۲ معدن در سراسر کشور راه اندازی مجدد شده است.

 شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با گسترش واحدهای معدنی مقیاس کوچک موجب رونق اشتغال در کشور شده که امری مهم و نیاز مبرم امروزه کشور است. طبق آمایش و آمار انجام شده بیش از ۹۵ درصد از معادن سراسر کشور در شعاع  ۲۰ تا ۲۵ کیلومتری روستاها  قرار گرفته است و با توجه به مهاجرت معکوس جمعیت از روستاهای کشور به کلانشهرها،وجود چنین گنجینه‌های معدنی و احیای آنها می‌تواند به بازگشت جمعیت روستایی و افزایش و رونق اشتغال و توسعه متوازن امکانات برای محرومیت زدایی در مناطق غیر برخوردار از موقعیت‌های مناسب  مفید باشد.

هر  معدن فلزی قابلیت اشتغال‌زایی برای بیش از ۹۰ نفر و معادن غیر فلزی ۳۰ نفر و معادن سنگ تزیینی ۲۵ نفر و معادن مصالح ساختمانی ۱۵ نفر را دارد  و از طرفی با احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ۹۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم دارایی شغل پایدار خواهد بود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین