پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 3:10:57 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:17107
  • زمان انتشار:جمعه 24 مرداد 1399-18:17
  • کاربر:

جلسه شورای معادن استان قم با حضور مهندس بهرام سرمست استاندار قم، دکتر علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و مهندس محمدباقر دری معاون اکتشاف این سازمان و همچنین نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی آقایان دکتر علیرضا زاکانی و احمد امیرآبادی، مهندس محمود سیجانی رییس سازمان صمت استان، معاونت‌های اقتصادی و عمرانی استانداری و تعدادی از مدیران استانی امروز ۵ شنبه ۲۳ مرداد ماه در محل استانداری شهرستان قم برگزار شد.  
معادن قم زیر ذره‌بین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

به گزارش اقتصادنامه، در این جلسه به دنبال بررسی نظرات کارفرما از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و سرمایه‌گذاری کمیته امداد امام خمینی، پیرامون تعیین  سرمایه‌گذار پیرامون استحصال املاح تبخیری از دریاچه قم تصمیم‌گیری شد.

در ادامه این نشست پس از توضیحات رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پیرامون فعالیت‌های انجام شده توسط این سازمان از دهه ۱۳۷۰ تاکنون در استان قم و تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی، انجام برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی به میزان تقریبا ۱۷هزار و ۵۰۰کیلومتر خطی، تهیه بیش از ۳۰ نقشه زمین‌شناسی کاربردی با مقیاس یک‌بیست‌وپنج‌هزارم مقرر شد با محوریت معاونت عمرانی استانداری، تفاهم نامه‌ای میان استانداری قم، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، سازمان صمت استان و سازمان جنگلها و مراتع کشور جهت تکمیل فرایند اکتشاف توسط این سازمان و جذب سرمایه‌گذار جهت انجام اکتشافات تکمیلی امضا شود.

دکتر علیرضا شهیدی گفت: به دنبال اکتشافات اخیر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور چهره استان قم از یک استان غیرفلزی به استانی با پتانسیل مواد فلزی تعییر خواهد یافت.

شایان ذکراست؛ در این تفاهم‌نامه دریافت پروانه اکتشاف به وسیله سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور توسط سازمان صمت استان پس از موافقت سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی استان قم تاکید شده است.

لازم به ذکر است، به دنبال مطالعات شناسایی و پی‌جویی زمین‌شناسی و اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در  پهنه قم، پتانسیل مناسبی از کانسارهای آهن، مس و طلا در منطقه زاوریان قم مشخص شده است.

همچنین استاندار قم در جلسه شورای معادن استان قم طی سخنانی با اشاره به تدوین سند توسعه استان قم در حوزه معادن گفت: استان قم در زمینه معادن در طول سالیان گذشته به جایگاه خود دست نیافته است.

بهرام سرمست با بیان اینکه توسعه اقتصادی در بخش دریاچه نمک در دستور کار مسئولان استان قم است، افزود: سهم استان در توسعه ی معادن و خصوصا دریاچه نمک بایستی کسب شود.
وی گفت: با وجود ذخایر سرشار معدنی، در صورتیکه استان قم بی‌بهره بماند مورد پذیرش نیست و بایستی این مسئله مورد پیگیری جدی مسئولان ملی و استانی قرار بگیرد.
سرمست با اشاره به طولانی شدن روند فعال‌سازی ظرفیتهای اقتصادی دریاچه نمک و بهره‌برداری از این دریاچه در حوزه معدن و گردشگری افزود: بایستی در قرارداد و تعهدات پیمانکار اصلاحات لازم در جهت الزامات عملیاتی شدن آن انجام شود و یا اینکه فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار جدید ارائه شود.

مقام عالی دولت در استان قم تصریح کرد: در شرایط بودجه‌ای دولت، منوط کردن بهره‌برداری از این دریاچه به توسعه زیرساختها موجب معطل ماندن این طرح می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود همکاری منابع طبیعی برای اکتشافات را ضروری دانست و گفت: با توجه به اینکه اکتشافات و بهره‌برداری دو مرحله کاملا جدا محسوب میشود بایستی در این مرحله نسبت به تنظیم تفاهم‌نامه در خصوص مطالعات و اکتشافات تا پایان شهریور ماه اقدام شود در این صورت با توجه به برآوردهای اولیه که توسط سازمان زمینشناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بعمل آمده استان قم می‌تواند با توجه به وجود ذخائر آهن، مس، طلا و...چهره فلزی پیدا کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین