چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 شمسی /5/8/2024 4:59:57 AM

چگونه باید از این جوانان، که بی اجر و مزد گوشه ای از تلاشها و زندگی ملتی را در زمینه معدن از اعماق تاریخ بیرون می کشند و در منظر چشم امروزیان و آیندگان قرار می دهند. قدردانی کرد ؟ما ایرانیان در بسیاری زمینه ها کاهلیم که تاریخ نگاری از مهمترین آنهاست.
روایت معادن ایران

تاریخی که در دبستان و دبیرستان به ما آموختند شرح فتوحات و شکستهای ملوک و سلاطین این کشور به عبارتی تاریخ سیاسی – نظامی ایران بود.

لیکن زمان به ما آموخت که قدرت و ضعف اقتصاد زیربنای فتوحات و شکستهای سیاسی و نظامی کشورها است.

لیکن دریغ و افسوس از وجود کتابهایی که نوری بر فراز و نشیب تاریخ طولانی اقتصاد ایران و زمینه های مختلف آن بیفکند.هر چند اقتصاد در این وادی تنها نیست، هنر، معماری، فرهنگ، صنعت، کشاورزی و ... معدن در این فقدان با اقتصاد همراهند.

می دانیم همه چیز تاریخ دارد و هیچ چیز بخودی خود خلق نشده است.اهل ادبیات اقبال بلندی داشتند که ادوارد براون انگلیسی تاریخ ادبیات ایران را تدوین کرد!

می دانیم میلیونها نفر از اجداد بی نام و نشان ما با تلاش، رزق و روزی و ثروت این جامعه را خلق کرده اند تا شاهان نامدار در جنگهای بی حاصل آن را بباد دهند! و آنها دوباره و صدباره این تلاش را از سر گرفته اند و بی نام و نشان در تاریخ، در گورستانها آرمیده اند.

هر گوشه این کشور آکنده از تاریخی گویاست و در انتظار کاونده ای که آن را بروی امروزیان بگشاید.جوانان تدوین کننده روایت نامه ماموریت تاریخ معدن را بعهده گرفتند و ادای دین کردند.

سایر قسمتهای تاریخ ما چشم انتظار مردان و زنانی است که آنها را از تنهائی و غربت تاریخ برهانند.
چنین باد!


لطفعلی بخشی؛ عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین