پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 3:17:41 AM
آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با اقتصادنامه:

عضو هیات علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: طرح تبسم بانک صادرات، طرح یک بازی برد-برد برای دو طرف یعنی بانک و مشتری است که در نهایت به انتفاع اقتصاد و دولت می‌انجامد.
طرح تبسم، بازی برد-برد بانک و مشتری

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با اقتصادنامه اظهار کرد: در طرح تبسم بانک صادرات در ازای سپرده‌هایی که افراد در این بانک دارند تا سقف ۸۰ درصد از کل سپرده را تسهیلات پرداخت می‌کند. در جریان اعطای این تسهیلات، اصل سپرده در بانک بلوکه می شود و نیاز به ضامن را برای اعطای تسهیلات از بین می برد.

وی افزود: با این کار دیگر بانک نگرانی عدم بازگشت پول را ندارد و اصل پول هم به جای اینکه به دیگر جایگاه های سرمایه گذاری مانند بورس، طلا، ملک و... جذب شود در بانک می ماند. در نتیجه این اتفاق برای بانک منابعی جمع می شود، این منابع بدون نیاز به ضامن وام داده می شود و ۶ ماهه هم برمی گردد.

این اقتصاددان ادامه داد: از آنجایی که نرخ بهره بین بانکی افزایش پیدا کرده است بانک می تواند با استفاده از این سپرده به بانک همکارش هم وام دهد و از سود این وام بهره مند شود.

بغزیان افزود: در کنار اینها مشتری و دریافت کننده تسهیلات نیز از نقدینگی که علاوه بر اصل سپرده به او تعلق می گیرد، بهره مند می شود. در واقع این طرح یک بازی برد-برد برای دو طرف است که در نهایت به انتفاع اقتصاد و دولت می انجامد.

او اضافه کرد: علاوه بر اینها بانک می‌تواند از این سرمایه در دیگر حوزه های اقتصادی مانند بورس، تامین مالی پروژه ها و... استفاده کند، همه اینها این یعنی بازی که همه بازیگران آن برنده هستند و دستاورد نهایی آن گشایش اقتصادی کشور است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین