پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 11:49:30 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| خودرو| فارسی|
  • کد مطلب:10857
  • زمان انتشار:سه شنبه 16 ارديبهشت 1399-6:3
  • کاربر:
تولید حدود 65 درصد افت کرد

با اعلام آمارهای تولید خودرو در سال 98 مشخص شد شرکت های بخش خصوصی نسبت به سال قبل از آن با افت تولید مواجه شده اند. با توجه به تبعیت خودروسازان چینی (شرکای اصلی بخش خصوصی صنعت خودرو ایران) از تحریم های آمریکا، برخی شرکت های خصوصی طی سال گذشته تعطیل یا نیمه تعطیل شده و برخی دیگر نیز فعالیتی ضعیف داشته اند.
سقوط خودروسازان خصوصی در 98

سال 98 برای خودروسازان بخش خصوصی کشور خاطرات خوبی را نساخت، چه آنکه با افت تولید آنها نسبت به 97 همراه بود. بنابر آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت، طی سال 98 تنها 32 هزار و 526 دستگاه محصول سواری در بخش خصوصی صنعت خودرو کشور به تولید رسید که در مقایسه با 97 از افت حدودا 65 درصدی حکایت دارد.

این که چرا خصوصی ها به چنین حال و روزی افتاده اند، کاملا با داستان تحریم در ارتباط است. تا پیش از آنکه دولت آمریکا در مرداد 97 تحریم ها علیه خودروسازی ایران را فعال کند، اندکی امید وجود داشت حداقل چینی ها خیلی از آن تبعیت نکرده و در ایران بمانند. ازآنجاکه خودروسازان چینی در دور قبلی تحریم ها (سال های 91 و 92) از ایران نرفتند و حتی شرکت های جدیدی نیز وارد کشور شدند، گمان می رفت این بار نیز چشم بادامی های زیرک چندان متاثر از تحریم نشوند. با این حال سختی تحریم ها به حدی بود که چینی ها نیز تاب نیاورده و یا فعالیت خود را در خودروسازی ایران به حداقل رساندند و یا کلا از کشور رفتند.

نگاهی به کارنامه بخش خصوصی صنعت خودرو در سال 98 نشان می دهد بیشتر شرکت های فعال در این بخش، به نوعی تعطیل یا نیمه تعطیل بوده و سایرین نیز با تیراژی بسیار پایین تر از ظرفیت خود، فعالیت کرده اند. برخی از این شرکت ها به دلیل آنکه برنامه هایی برای حضور در بازارهای جهانی حتی آمریکا دارند، از تحریم ها علیه خودروسازی ایران تبعیت کردند تا بعدها از این امتیاز بهره ببرند. برخی دیگر از خودروسازان چینی نیز با وجود آنکه قلبا مایل به کاهش فعالیت در ایران و یا قطع ارتباط نبودند و برنامه ای نیز برای حضور در بازار آمریکا نداشتند، از بیم جرایم مادی و معنوی دولت این کشور، بر موج تحریم ها سوار شدند. بدون تردید، اگر روزی تحریم ها لغو شوند، چینی ها باز هم فعالیت گسترده خود را در صنعت و بازار خودرو کشور از سر خواهند گرفت، زیرا در این سال ها سود سرشار و بی دردسری از ناحیه حضور در ایران بردند، آن هم بی آنکه اقدام خاصی در مسیر داخلی سازی و کاهش قیمت انجام دهند. 

هرچه هست، خودروسازان خصوصی در سال گذشته روزهای خوبی را تجربه نکردند و با توجه به تداوم مشکلات به ویژه تحریم، چشم انداز روشنی از روند فعالیت شان طی سال جاری وجود ندارد.

طبق آمار منتشره اما، مدیران خودرو توانسته بیشترین تیراژ را طی سال گذشته در جمع خصوصی ها به خود اختصاص دهد، هرچند نسبت به سال 97، افتی حدودا 63 درصدی را تجربه کرده است. پس این شرکت، کرمان موتور در رده بعدی از حیث تیراژ قرار دارد. این شرکت طی سال گذشته محصولات مونتاژی کره ای خود را از دست داد، اما تولید خودروهای چینی آن ظاهرا هنوز ادامه دارد. کرمان موتوری ها در مقایسه با سال 97، افتی بیش از 63 درصد را به خود اختصاص داده اند. در رده بعدی اما گروه بهمن قرار دارد که این شرکت نیز در مقایسه با سال 97 افت بالغ  بر 78 درصدی را به خود می بیند. همچنین خودروسازان بم نیز در مقایسه با سال 97 افت حدودا 41 درصدی را تجربه کرده و از حیث تیراژ، پشت سر گروه بهمن قرار گرفته است. دیگر خودروسازان بخش خصوصی شامل سیف خودرو، ریگان خودرو، بایک، دیارخودرو، صنعت خودرو آذربایجان، کارمانیا، عظیم خودرو و خودروسازان راین نیز در رده های بعدی میزان تولید در سال 98 قرار گرفته اند.  



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین