مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی از افزایش ۴۵ درصدی موجودی کالای اساسی در انبارهای بندر امام (ره) خبر داد و گفت: کشور تا ۹ ماه آینده مشکلی در تامین کالای اساسی ندارد.
تامین کالای اساسی کشور تا ۹ ماه آینده/ افزایش ۴۵ درصدی موجودی کالاهای اساسی در بندر امام

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، بهروز آقایی در نشست خبری با بیان این‌که خوزستان یکی از استان‌های اصلی دریایی ایران است، اظهار کرد: ۱۱۸۶ سواحل استان خوزستان است و ۷۰۰ کیلومتر آبراه در این استان قابل کشتیرانی است. ظرفیت بنادر با احتساب صنایع همجوار ۸۰ میلیون تن است که ۶۰ میلیون تن آن در بندر امام، ۱۰ میلیون تن در بندر خرمشهر ، یک میلیون تن در بندر آبادان و مابقی در سایر بنادر استان است.

وی با اشاره به این‌که در نیمه نخست امسال بیش از ۸۰۰۰ کشتی در بندر امام پهلوگیری شده است، افزود: بندر امام به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران و بزرگ‌ترین بندر خوزستان مطلوب‌ترین بندر در کاهش زمان هزینه انتقال کالا به مراکز مصرفی کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که ظرفیت درجای بندر امام ۴.۶ میلیون تن است، گفت: ۲۴۰۰ و ۶۰۰ اراضی پسکرانه‌های مجتمع بندر امام برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در نظر گرفته شده است. اکثر کالای کشاورزی و باغی کشور در پسکرانه بندر امام است و در مجموع پسکرانه قوی برای صادرات محصولات کشاورزی را دارد.

احداث عمیق‌ترین بندر خلیج‌فارس در بندر امام

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بیان کرد: ۷۵ درصد بندر امام تکمیل شده است؛‌با توجه به این مسئله برنامه جانمایی بندر بزرگ کانتینری خلیج‌فارس با امکان پهلوگیری کشتی‌های سایز بزرگ با امکان درافت ۳۰ تا ۴۰ متر خواهد بود و عمیق‌ترین بندر حوزه خلیج‌فارس و بیرون از این منطقه به شمار می‌رود.

آقایی با بیان این‌که با احداث این بندر مزیت رقابتی با بنادر منطقه را ایجاد می‌کند، گفت: تلاش داریم سال آینده مطالعات فاز ۱ و ۲ این ابربندر را به اتمام برسانیم. در بخش کانتینر نیازمند اسکله‌های بزرگ هستیم؛ از این رو حتما اگر قرار است در رقابت‌های بین المللی موفق باشیم باید در میزان و تناژ بالا این کار را انجام دهیم. یعنی اقتصاد مقیاس را باید در نظر داشته باشیم.

وی با یادآوری این‌که با توجه به این‌که طی ۶ ماه اخیر پروژه‌های ترمینالی را برای سرمایه‌گذاران معرفی کرده‌ایم، اظهار کرد: در زمان حاضر ۳۴ پروژه در بندر امام در حال اجراست، ضمن این‌که توسعه پایانه کانتینری، بهره‌برداری از پایانه مکانیزه مواد معدنی، پایانه شماره یک غلات، تکمیل و بهره‌برداری از انبارهای چند منظوره، تامین و تولید انرژی الکتریکی، تامین آب شرب از دریا و احداث مجتمع خدمات فنی از جمله پروژه‌های اولویت‌دار بنادر و دریانوردی خوزستان در بندر امام است.

وی با اعلام این که حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان پروژه برای دهه فجر امسال آماده بهره‌برداری یا ‌آغاز عملیات اجرایی می‌شود، اضافه کرد: در حوزه گردشگری کارهای خوبی در بنادر و دریانوردی خوزستان صورت گرفته که در این رابطه ۸ اسکله گردشگری در کارون افتتاح و مقرر شده این اسکله‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با اشاره به این‌که ۲۰۹ شناور با ظرفیت حدود ۱۲ میلیون تن (۱۲ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۹۴ تن) کالای اساسی در بندر امام تخلیه شده است، گفت: در حوزه کانتینر ۲۲۰ شناور در بندر امام پهلوگیری شده که حدود ۱۰۰۰ هزار تن بوده است. مجموع عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر خوزستان حدود ۳۴ میلیون تن بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به این‌که کمتر از ۱۰ درصد از کالای اساسی از طریق ریل و مابقی نیز از طریق کامیون از بندر خارج شده است، تصریح کرد: میزان تخلیه بار روزانه در بندر امام حدود ۶۵ هزار تن بوده است. طی ۸ ماه امسال ۱۳۹۵ کامیون به‌صورت روزانه وارد بندر شدند که در آذرماه این تعداد به ۱۷۶۱ دستگاه افزایش یافته است. در دیماه نیز روزانه ۱۹۴۲ دستگاه کامیون وارد بندر امام شده است.

آقایی با اشاره به این‌که در زمان حاضر ۳ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۹۱۴ تن کالا موجودی کالای اساسی بندر امام است، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته بالغ بر ۴۵ درصد افزایش یافته است. در مجموع موجودی کالای اساسی انبارها، لنگرگاه و پای اسکله‌های بندر امام ۵ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۴۶۹ تن است.

وی با یادآوری این‌که در حال حاضر ۳۳ کشتی حامل کالای اساسی در لنگرکاه بندر امام منتظر پهلودهی هستند، اظهار کرد:

کاهش ۹۴ درصدی موجودی برنج انبارهای بندر امام

به گزارش تسنیم، از ابتدای امسال تا ۵ دیماه موجودی گندم بندر امام ۳۰۵ هزار و ۸۸۶ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است. موجودی ذرت، جو، دانه روغنی، کنجاله، شکر،‌برنج روغن خوراکی به ترتیب رشد ۱۱۳ درصدی، ۸۰ درصدی، ۵۷ درصدی، رشد منفی ۲۱ درصدی، رشد ۵۱ درصدی، رشد منفی ۹۴ درصدی و رشد ۱۵ درصدی طی امسال ثبت شده است.

وی با تاکید بر این‌که تا نیمه نخست سال آینده نگرانی در رابطه با کالای اساسی نداریم، یادآور شد: حدود ۴۰ درصد کالای اساسی در بندر و ۳۶ درصد کالا در لنگرگاه متعلق به پشتیبانی امور دام است. در مجموع ۵۰ درصد کالای اساسی بندر امام مربوط به بخش خصوصی و ۵۰ درصد متعلق به بخش دولتی است.

راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری بین ایران و عراق

آقایی با اشاره به این‌که ۱۷۰ میلیارد ریال پروژه در بندر خرمشهر در حال اجراست، اضافه کرد: در حال هماهنگی هستیم تا بخشی از صادرات محصولات پتروشیمی را از بندر آبادان انجام دهیم. همچنین به دنبال ایجاد مرز آبی مشترک در منطقه سیبه عراق در فاصله یک مایلی بندر آبادان هستیم، به محض آمده شدن سیبه در عراق خط مسافری کشتیرانی بین ایران و عراق راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین با اشاره به صادرات ۸۰ هزار راس دام از بندر شادگان، گفت: این بندر یکی از بنادر است که به لحاظ رونق اقتصادی در منطقه چشمگیری سات و حدود ۷۰ میلیارد تومان پروژه در این بندر همزمان با دهه فجر افتتاح خواهد شد. برق‌رسانی این بندر تقریبا انجام شده و زیربار قرار گرفته است. ضمن این‌که اسکله گردشگری این بندر به‌زودی آغاز خواهد شد.

اختلال سامانه گمرکی یکی از دلایل ماندگاری کامیون‌ها در بندر امام

مدیرکل بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسش تسنیم درباره نارضایتی برخی رانندگان از تاخیر در بارگیری کامیون و دلایل آن، گفت: روزانه حدود ۵۰۰۰ کامیون (۲۰۰۰ کامیون کالای اساسی) وارد بندر می شود؛ در نیمه نخست سال گذشته ۱۵ ساعت ماندگاری کامیون‌ها در بندر بود که این میزان امسال به ۸ ساعت کاهش یافته است.

آقایی با بیان این‌که شاید یکی از دلایل نارضایتی رانندگان نسبت به هیمن ۸ ساعت باشد، توضیح داد: بعضا اعلام باری که می‌شود در بازه زمانی اول صبح صورت نمی‌گیرد و ترافیکی در این زمینه ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به این‌که عملکرد شرکت‌های خصوصی در این بخش مطلوب نیست، اضافه کرد: همزمانی اعلام بار از سوی بخش خصوصی و دولتی باعث می‌شود تا بارگیری کالا از یک انبار موجب ایجاد صف‌ها طولانی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان این‌که احتمال اختلال در سامانه‌ گمرکی و سامانه‌های مرتبط با ورود و خروج کالا از دیگر دلایل ماندگاری کامیون‌ها در بنادر است،‌ تاکید کر: در بندر تلاش کرده‌ایم سطح خدمات را ارتقا دهیم تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.سالانه ۵ میلیون راننده به بندر امام وارد می‌شوند، احتمال دارد ۱۰ نفر هم از آنها ناراضی باشند.

آقایی همچنین در رابطه با ادعای یک رسانه خارجی درباره وجود مشکل اسنادی برای برخی کشتی‌های حامل غلات و شکر در بندر امام و عدم امکان ورود آنها به اسکله گفت: برخی رسانه‌های ضد انقلاب در رابطه با تخلیه و بارگیری کشتی‌ در بنادر ایران سیاه‌نمایی می‌کنند و این مسئله واقعیت ندارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0