ایران تلاش دولت آمریکا برای توقیف دو میلیون بشکه نفت یک نفتکش یونانی را عملا یک دزدی دریایی خواند. به نظر می‌رسد تنش‌ها میان واشنگتن و جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست جمهوری جو بایدن کمتر نشده است.
ایران: تلاش ایالات متحده آمریکا برای توقیف محموله نفتی عملا دزدی دریایی است

به گزارش اقتصادنامه به نقل از بلومبرگ، چنانکه واشنگتن مدعی است  نفت خام کشتی آشیلاس متعلق به ایران بوده و به منظور دور زدن تحریم‌های تجاری آمریکا به صورت مخفیانه صادر می‌شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سعید خطیب زاده هم روز دوشنبه این هفته، بدون ارائه جزئیات بیشتر، خطاب به خبرنگاران در تهران گفت: این محموله مربوط به بخش خصوصی است. باعث تاسف است که چنین اقداماتی در دولت آقای بایدن اتفاق می‌افتد. این در حالی است وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا پیش از آن که بایدن در بیستم ژانویه رسما جانشین دونالد ترامپ شود، دستور توقیف کشتی مذکور را صادر کرده بود. 
 بایدن اما در مبارزات انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری گفت که خواهان تعامل مجدد با ایران و احیای توافق نامه طراحی شده برای محدود کردن فعالیت های هسته ای تهران است. با این وجود، به گفته وی بازگشت به توافق و تخفیف تحریم‌ها مسیری طولانی در پیش روی دارد. 
علی‌رغم تحریم‌ها، ایران در ماه های اخیر صادرات نفت را افزایش داده است، هرچند در مقایسه با اوایل سال دو هزار و هجده زمانی که ترامپ  از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، هنوز زیر سطح باقی مانده است. هفته گذشته، معاون وزیر نفت ایران هرگونه اطلاع از محموله نفتی ایرانی با پرچم لیبریایی را انکار کرد.
آمریکا طی دادخواستی مدعی شده صاحب شرکت کشتیرانی یونانی و نفتکش آشیلاس در رابطه با مبدا تامین نفت خام، فریب خورده است. بر اساس منابع اطلاعاتی بلومبرگ، نفتکش غول‌پیکر آشیلاس، هم اکنون در صد کیلومتری نوار ساحلی تکسان در نزدیکی هوستون لنگر انداخته است.


آیلین جوادی

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0