پنجشنبه 30 فروردين 1403 شمسی /4/18/2024 6:53:38 AM
فیلم اکشن حمله پلیس به انبارهای کالا به چه درد اقتصاد می خورد؟

شنبه، 27 مرداد ماه 1397. بخش خبری ساعت 14 شبکه یک سیما. تصویری پخش می شود از ورود یک مرسدس بنز پلیس به انباری پر از گونی هایی که که معلوم نیست چه در داخل آنهاست. گوینده خبر با آب و تاب می گوید مبارزه با محتکران و اختفا کنندگان کالا شروع شد. 
پوپولیسم و احتکار

اقتصادنامه: شنبه، 27 مرداد ماه 1397. بخش خبری ساعت 14 شبکه یک سیما. تصویری پخش می شود از ورود یک مرسدس بنز پلیس به انباری پر از گونی هایی که که معلوم نیست چه در داخل آنهاست. گوینده خبر با آب و تاب می گوید مبارزه با محتکران و اختفا کنندگان کالا شروع شد. خبرنگاری از پشت تلفن شرح ماوقع را می گوید. «چند انبار پر از کالا در جنوب شهر کشف شد به ارزش 340 میلیارد تومان». این فیلم اکشن ادامه می یابد تا اینکه خبرنگار می گوید: «اقلامی نظیر برنج، لاستیک ماشین و رینگ و تیوب در این عملیات کشف شده است. برنج ها تقریبا تاریخ مصرفشان گذشته و لاستیک ها نیز به دوره انقضا رسیده اند.»

 شنیده بودیم دزد به کاهدان می زند اما انگار این بار مسولان تعزیراتی و گشت های بازار به کاهدان زده اند.

نتیجه این فیلم اکشن و شوی خبری، کشف مقداری کالای تاریخ گذشته و تا حدی غیر ضرور است که در 7 انبار جنوب شهر به گفته آنان احتکار شده است.

اطلاعات دیگری داده نمی شود. گویی فقط قرار است نتیجه گرانی های اخیر و کمبود برخی کالاها به گردن عده ای سودجو بیافتد.

سیاستگذار هم در این ماجرا نقشی ندارد و کسی نیست که بپرسد کدام سیاستگذاری سبب شده تا سرمایه دار، فعال اقتصادی یا پخش کننده های کالا به سمت انبار آن رفته اند. فقط گفته می شود این افراد همان کسانی هستند که از ارز 4200 تومانی سوءاستفاده کردند و با ارز 10 هزار تومانی کالا را به بازار فرستادند.

اولا چرا ارز ارزان یا دولتی به آنها دادید که حالا بخواهید پس بگیرید. ثانیا همه اقتصاددانان معتقد به ساز و کار بازار از همان روز اول گفتند که سرکوب قیمت ارز کاری نادرست است اما سیاستگذار یا آن را حباب خواند یا گفت کار دشمن است یا اینکه عده ای اختلالگر دست شان در میان است.

به نظر می رسد وقت آن رسیده تا نقدی جدی بر سیاستگذاری های اقتصادی در همین چند ماه اخیر صورت گیرد تا با عبرت از نحوه مواجه با بحران ها در آینده و در موارد مشابه نیز کشور دچار چنین بهم ریختگی هایی نشود. در غیر اینصورت اجرای چنین فیلم های اکشن و شوهای تلوزیونی هیچ تاثیری بر آرامش بازار و مهار تورم نخواهد داشت.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین