جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 12:08:42 PM
گفت و گو با رئیس پیشین کمیته بازنگری قراردادهای نفتی

سیدمهدی حسینی معتقد است که برای توسعه صنعت نفت کشور نباید به روس ها متکی باشیم چون قابل اعتماد نیستند. چینی ها هم اگرچه پول دارند اما فاقد تکنولوژی اند.
صنعت نفت را به چین و روسیه نسپاریم

اقتصادنامه: رئیس پیشین کمیته قراردادهای نفتی تکیه بلند مدت به روس ها را خطایی استراتژیک خواند.

سیدمهدی حسینی در گفت و گو «اقتصادنامه» با بیان این مطلب گفت: روس ها در مقاطع مختلف ثابت کرده اند که شریک تجاری قابل اعتمادی برای ما نیستند که این موضوع در قضیه نیروگاه اتمی بوشهر مشهود بود.

او افزود: اخیرا قرار شده که روس ها 50 میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز ما سرمایه گذاری کنند که در این رابطه باید دو نکته را در نظر داشت. نکته اول اینکه روس ها در صنعت گاز رقیب ما هستند و توانسته اند اروپا را به قبضه خود درآورده و حتی در مقاطعی آلمان را به زانو دربیاورند.

حسینی تصریح کرد: ما می توانیم در صادرات گاز به اروپا طرح هایی را به اجرا برسانیم و کشورهای اروپایی را از مونوپول روس ها در صدور گاز خارج کنیم. از این رو خطایی بسیار جدی است که رقیب را شریک خود کرده و صنعت گازمان در بخش تولید و توسعه را به دست او بسپاریم.

او گفت: در بحث نفت نیز روس ها ثابت کرده اند که بر اساس منافع خودشان و سایر کشورهای رقیب ما حرکت می کنند، پس نباید توسعه صنعت نفت را فقط به آنها سپرد چرا که قادر خواهند بود منافع ما را در اوپک مورد تهیدی قرار دهند.

حسینی افزود: قرار است که هم فاز تولید و هم فاز توسعه در برخی قراردادهای نفت و گاز به روس ها داده شود. مگر می شود رقیب ما در صنعت نفت و گاز، هم این صنعت را توسعه دهد و هم اینکه تولید کننده باشد؟ معلوم است در چنین شرایطی به نفع ما کار نخواهد کرد و به منافع ملی ما آسیب می رساند.

او گفت: روس ها قرار بود فاز 4 و 5 پارس جنوبی را توسعه دهند. نمایندگان گاز پروم در سال 77 وارد ایران شدند و گفتند که ما چهار روز دیگر بر می گردیم و با شما قرارداد امضا می کنیم. امروز 20 سال گذشته و هنوز آنها نیامده اند. آنها معمولا در انجام پروژه های ما رعایت اخلاق را نمی کنند از این رو بهتر است موارد احتیاطی درباره هر قراردادی با روس ها رعایت شود و نباید به آنان به صورت بلند مدت نگاه کرد. به عبارت دیگر روس ها شریک استراتژیک یا تجاری خوبی برای ما در بلند مدت نیستند و فقط وقت ما را در توسعه صنعت نفت و گاز هدر می دهند.

حسینی افزود: چینی ها خلاف روس ها، پول دارند اما تکنولوژی لازم را ندارند. آنها برای انجام پروژه های ما به اندازه کافی پول دارند که اتفاقا پول نفت خودمان است. اما تکنولوژی ندارند و به عنوان یک واسطه فقط می توانند پروژه های صنعت نفت ما به سرانجام برسانند که هزینه تمام شده آن بسیار بالا خواهد رفت.

او گفت: در مجموع با توجه به شرایط تحریم ها چین و روسیه برای انجام پروژه ها در کوتاه مدت مناسبند اما در بلند مدت قابل اعتماد نیستند و ما را از قافله توسعه صنعت نفت و گاز در دنیا عقب می اندازند.



منبع: اقتصادنامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین