شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 1:08:52 PM
نقش تسهیلات بانکی در دوران کرونا و پساکرونا

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه طرح طراوت بانک صادرات با استفاده از ابزارهای متنوع بانکی و مالی می‌تواند به کمک بخش تولید بیاید، گفت: در مقطع کنونی یکی از نهادهایی که نسبت به قبل بیشتر باید ایفای نقش کند، نهادهای پولی مخصوصا بانک‌ها هستند.
طرح طراوت در کنار بسته‌های حمایتی دیگر قرار بگیرد

وحید محمودی در گفت‌وگو با اقتصادنامه با بیان مطلب فوق اظهار کرد: امروز اقتصاد ایران و جهان تحت‌الشعاع کرونا در شرایط بسیار بدی قرار دارند. بعد از بحران ۱۹۲۹ عمیق‌ترین بحرانی است که در ۲۰۲۰ اقتصاد جهانی با آن مواجه است. پیش‌بینی‌ها این است که اقتصاد دنیا حدود ۷ الی ۸ درصد کوچکتر می‌شود.

او ادامه داد: اقتصاد ایران در سال ۹۸ در شرایط نامطلوب قرار داشته با ضعف مدیریتی و تحریم‌ها و محدودیت‌ها مواجه بوده است. 
آمدن کرونا ضربه‌ای سنگین بر جسم نیمه جان آن بود. در چنین شرایطی نسخه‌های نئوکلاسیکی یا جریان متعارف اقتصادی چندان به کار نمی‌آید.

این اقتصاددان افزود: پرواضح است دولت‌هایی که دوراندیشی کرده‌اند و از قبل ذخایر استراتژیک مالی و غیرمالی برای چنین روزهایی اندیشیده‌اند، بهتر می‌توانند به مردم و اقتصاد ملی کمک کنند. آنهایی که نه تنها دوراندیشی نکرده‌اند بلکه آینده‌فروشی هم کرده‌اند، امروز خود در گل مانده‌اند و توان تامین هزینه‌های خود را هم ندارند چه برسد به مردم.

محمودی تاکید کرد: در این میان یکی از نهادهایی که نسبت به قبل بیشتر باید ایفای نقش کند، نهادهای پولی بالاخص بانک‌ها هستند. در ایران که اقتصاد آن بانک پایه است، اهمیت این موضوع دو چندان می‌شود.


استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه باید بسته‌های متعددی را برای حمایت از تولید تعریف کنند، گفت: بانک صادرات با طراحی طرح طراوت قرار است برای تولیدکنندگان تسهیلات ارائه کند. این طرح بر مبنای فروش نسیه تولیدکنندگان است با ال‌سی داخلی. البته فروشنده به صورت کامل جنس خود را تحویل می‌دهد و ذینفع اعتباری اسنادی داخلی دریافت می‌کند. خریدار همان بدهکار اصلی به بانک است که در واقع متقاضی اصلی ال سی است که به ذینفع فروشنده در بانک گشایش می‌شود.

این اقتصاددان افزود: در قالب چنین طرحی فروشنده باید اعتبار اسنادی خود را به پول نقد تبدیل کند. بانک این ال‌سی‌ها را برای فروشندگان (ذینفع‌ها) خرید دین یا تنزیل می‌کند‌. طبعا نرخ تنزیل و مدت نقدشوندگی کالای فروش رفته و دوره وصول آن باید در تعیین قیمت کالا از سوی فروشنده لحاظ شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: البته بانک می‌گوید تولیدکنندگان می‌توانند به پشتوانه ال‌سی‌هایی که دارند (ذینفعان ال‌سی) به صورت بک تو بک از فروشندگان مواد اولیه خرید کنند و اعتبارات خود را به عرضه‌‌کننده لایه‌ بالادستی بدهند و احتمالا عرضه‌کنندگان مواد خام و لوازم موردنیاز در مرحله بعد ذینفع ال‌سی شوند و حسب نیازشان اقدام به ال‌سی نزد بانک کنند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: این طرح با بهبود در فرآیندهای اجرایی آن و طرح‌های مشابه در شکل‌های مختلف و استفاده از ابزارهای متنوع بانکی و مالی می‌تواند تا حدودی به کمک بخش تولید بیاید و در کنار بسته‌های حمایتی دیگری که نهادهای دولتی و اتاق‌های بازرگانی و اصناف تهیه می‌کنند، به بخش تولید کمک کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین