پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 3:07:48 PM
اقتصادنامه شرایط چیدمان تیم اقتصادی دولت را کالبدشکافی کرد:

دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهور، پیش از آنکه حسن روحانی لیست کابینه دولت دوازدهم را به مجلس ارائه دهد، با نوشتن با برشمردن مسائل و مشکلات پیش روی اقتصاد ایران 8 ویژگی کابینه این دولت را بیان کرد. 
راهکارهای 8 گانه نیلی

اقتصادنامه: مسعود نیلی، پس از انتخاب دوباره حسن روحانی به عنوان رئیس دولت، سال گذشته مطلبی را منتشر کرد و در آن 8 شرط برای داشتن یک کابینه خوب را برشمرد. به نظر می رسد این شرایط نیز امروز باید مورد توجه حسن روحانی قرار گیرد.

دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهور، پیش از آنکه حسن روحانی لیست کابینه دولت دوازدهم را به مجلس ارائه دهد، با نوشتن با برشمردن مسائل و مشکلات پیش روی اقتصاد ایران 8 ویژگی کابینه این دولت را بیان کرد. ویژگی هایی که در روند تصمیم سای ها و سیاستگذاری ها اکنون کمتر دیده می شود و به نظر می رسد که شخص رئیس جمهور بهتر است این نوشته تاریخی مشاور خود را از نو بخواند و در سرلوحه کار دولت دوازدهم قرار دهد.

مسعود نیلی این 8 ویژگی را چنین بیان کرده است:

1. اول و قبل از هر چیز حفظ ثبات و آرامش در اقتصاد و سیاست است. چنانچه تغییر در مسیر تورم اتفاق بیفتد، مسیر تغییر، بازگشت به تورم ۲۰ درصد نخواهد بود و برگشت تورم با شیبی بسیار تند خواهد بود.

2. دولت دوازدهم باید دولتی باشد که بتواند همکاریِ همه سرمایه انسانی متخصص و با صلاحیت کـشور و متخصصـین ایرانی خارج از کشـور را جلب کند. هرکسی نمی‌تواند در اینکار موفق باشد. صرف رییـس‌جمـهور بودن باعث موفـقیت در جلب این همکاری نمی‌شود.

3. دولت دوازدهم باید دولتی باشد که بیشترین حمایت اجتماعی مردم و به‌ویژه جوانان را پشت سر خود داشته باشد تا بتواند از طریق گفتگو با آنها از گذرگاه‌های سختی که پیش رو دارد عبور کند.

4. شرایط بسیار حساس اقتصادی سال‌های آینده نیازمند آن است که بیشترین میزان سرمایه سیاسی کشور پشت سر دولت دوزادهم قرار داشته باشد. در کشوری که احزاب در آن فعالیت جدی ندارند سرمایه سیاسی، متبلور در چهره‌های شاخصی است که مردم به آنها علاقه و توجه دارند.

5. مسـائل پیچـیده بین‌المللی و منطقه‌ای و زمان طلایی بهره‌برداری اقتصادی از برجام است. همه می‌دانیم که بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یک عدم قطعیت بزرگ در دنیا شکل گرفته است و از طرف دیگر، مسائل منطقه‌ای بسیار پیچیده شـده است. یک اشـتباه کوچک حتـی کلامـی در سیاست خارجی می‌تواند پیامدهای زیانباری برای کشور داشته باشد. ذکر این توضیح خیلی مهم است که ثبات و آرامشی که از شروع بکار دولت یازدهم در بازار ارز و در کل اقتصاد شکل گرفته حاصل یک هماهنگی تنگاتنگ بین بخش اقتصادی و بخش سیاست خارجی بوده است.

6. کشور ما به دولتی نیاز دارد که دارای بیشترین توان، تجربه و مهارت در دیپلماسی باشد. قدرت مذاکره و رسیدن به نتیجه در دنیایی که رقابت در دستیابی به بازارها و جلب سرمایه بسیار بالا است از اهمیت تعیین‌کننده برخوردار است.

7. چند سال باقی‌مانده تا سال ۱۴۰۰ دارای اهمیت تعیین‌کننده برای آینده کشور است و ثانیاً: در این دوران کشور نیازمند دولتی متخصص، برخوردار از پشتوانه اجتماعی متنوع، دارای سرمایه سیاسی حداکثری و نیز بهره‌مند از مهارت کافی دیپلماسی است.

 8. با توجه به شکل‌گیری انتظارات حول محور تورم زیر ۱۰ درصد، ایجاد یک تغییر رو به بالا در تورم، انتظارات تورمی را فعال می‌کند که در آن‌صورت عواقب وخیمی به‌ویژه برای قشر کم درآمد خواهد داشت. البته می‌دانیم که اصلی‌ترین فشار تورم، بر قشر فقیر و کم‌درآمد وارد می‌شود. مثلاً یک تورم ۷۰ درصدی نه تنها ظرف یک‌سال قدرت‌خرید مثلاً یارانه ۱۵۰ هزار تومان را به همان ۴۵ هزار تومان قبلی می‌رساند، بلکه ارزش بقیه درآمدهای مردم را هم به کم‌تر از یک سوم تقلیل می‌دهد.



منبع: اقتصادنامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین