جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 12:00:22 PM
  • گروه مطلب:| خبر| خودرو| فارسی|
  • کد مطلب:9712
  • زمان انتشار:يکشنبه 24 فروردين 1399-8:36
  • کاربر:

یک اقتصاددان با ابراز مخالفت با تعطیلی کارخانه ها از جمله خودروسازان و قطعه سازان گفت: «اساسا معتقدم که تعطیل کردن به هیچ عنوان راه حل درستی برای مقابله با کرونا نیست.»
به خطر افتادن معیشت کارگران با ادامه تعطیلی ها

به گزارش اقتصادنامه، علی مروی افزود: «اخیرا مدلی را اجرا کردیم تا ببینیم تاثیر کرونا بر اقتصاد ما چگونه است. برآورد ما نشان می دهد که کرونا روزانه 2700 تا 3000 میلیارد تومان به اقتصاد ایران خسارت می زند. بنابراین ما هرچقدر بیشتر تعطیل می کنیم بیشتر کشور را در معرض آسیب قرار می دهیم. ازاین رو تا می توانیم باید از تعطیل کردن فاصله بگیریم.»

او با بیان اینکه «نکته مهم این است که کرونا به این زودی ها در کشور ما از بین نمی رود»، گفت: «باید یاد بگیریم که با وجود کرونا تولیدمان را ادامه دهیم. پس هرچه زودتر وارد دوران بعد از اپیدمی کرونا شویم؛ یعنی اگر ببینیم که در دوران بعد از اپیدمی چگونه فعالیت های اقتصادی را می توانیم انجام دهیم اتفاق درست تری است تا بخواهیم جایی را تعطیل کنیم. لذا معتقدم که تعطیل کردن راه حل درستی نیست؛ نه در مورد خودروسازان و نه در مورد هیچ شرکت و بنگاه دیگری چون ما حدود روزی 3000 میلیارد تومان از تعطیلی اقتصاد ناشی از کرونا خسارت می بینیم.»

مروی در مورد چگونگی برآورد این خسارت گفت: «اگر درآمد کل اقتصاد را در هر روز تقسیم به 10 کنیم یعنی براساس دهک ها تقسیم کنیم، درآمد روزانه دهک دهم ما که فقیرترین دهک جامعه هستند چیزی حدود 3000 میلیارد تومان است؛ یعنی ما به اندازه درآمد آنها در روز ضرر می کنیم. تقریبا به این معناست که دهک دهم ما در حال حاضر هیچ درآمدی در این روزها ندارد و هر چقدر که این تعطیلی ها را ادامه می دهیم معیشت این دهک سخت تر می شود و اگر معیشت آنها خیلی به خطر بیفتد ممکن است معترض شوند و مشکلات اجتماعی و امنیتی ایجاد کنند چون به هر حال گرسنگی و بی پولی به آنها فشار می آورد لذا باید هر چه زودتر تصمیم بگیریم که با وجود کرونا چگونه می شود کسب و کارها را فعال کرد و شرکت ها فعالیت های خود را متناسب با پروتکل های بهداشتی آغاز و روند تولید خود را طراحی کنند تا کار انجام شود.»



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین