شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 6:03:28 AM
گزارش اختصاصی اقتصادنامه از نشست ماهانه انجمن اقتصاددانان

سخنرانی ماهانه انجمن اقتصاددانان ایران چهارشنبه گذشته با سخنرانی محمود محمودزاده، صالح قویدل و علی دینی ترکمانی با محوریت بررسی پیامدهای تحریم‌ها بر اقتصاد کلان ایران، در ایران برگزار شد.
اثر تحریم ها بر اقتصاد کلان چیست؟

اقتصادنامه: سخنرانی ماهانه انجمن اقتصاددانان ایران چهارشنبه گذشته با سخنرانی محمود محمودزاده، صالح قویدل و علی دینی ترکمانی با محوریت بررسی پیامدهای تحریم‌ها بر اقتصاد کلان ایران، در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار شد.

به گزارش اقتصادنامه، محمود محمودزاده عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست اظهار کرد: هزینه های مبادله دلار قبل از برجام 12 الی 20 درصد بود یعنی به ازای یک دلار حدود 12 الی 20 سنت از مبلغ مورد مبادله را کم می‌کردند، این درصد در دوره برجام به حدود 7 درصد رسید و پیش بینی می‎شود که در زمان اعمال تحریم‌های جدید به حدود 15 درصد افزایش یابد.

محمودزاده افزود: همسویی شدیدی بین درآمدهای نفتی ایران و تولید ناخالص داخلی دیده می‎شود و اولین بخشی که تحت تاثیر تحریم‎ها قرار خواهد گرفت نیز بخش نفت و گاز است. درصورتی که درآمدهای نفتی ایران 15 تا 20 درصد کاهش داشته باشد با کاهش 4.5 درصدی رشد اقتصادی مواجه خواهیم شد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: انتظار می‎رود در دور جدید تحریم‎ها بخش نفت و بخش صنایع و معادن بیشترین آسیب را ببینند و دست کم 45 هزار نفر نیز شغل خود را از دست دهند.

درادامه این نشست، صالح قویدل عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن اشاره به اثر تحریم‌ها بر اشتغال اظهار کرد: تحریم مستقیما بر تقاضای نیروی کار اثر می‎گذارد. مهمترین عامل ایجاد شغل تولید است و به ازای هر یک درصد کاهش رشد اقتصادی ایران شاهد کاهش 0.75 درصدی اشتغال خواهیم بود.

قویدل در رابطه با اثر تحریم‎ها بر بازار ارز گفت: یکی از دلایل عمده افزایش تقاضا و نرخ ارز، تغییر انتظارات مردم و تبدیل دارایی‎هایشان به دارایی‎های خارجی است و درصورتی که توافقی صورت نگیرد پیش‎بینی می‎شود که نرخ دلار به 18 هزار تومان نیز برسد.

صالح قویدل خاطرنشان کرد: تحریم‎ها به دو طریق باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد. حالت اول به صورت قانون قیمت نسبی یعنی تغییر همزمان قیمت کالاهای داخلی متناسب با کالاهای خارجی خواهد بود و حالت دوم نیز تورم هزینه ای ناشی از کالاهای واسطه‎ای خواهد بود.

به اعتقاد قویدل بیشترین آسیب ناشی از افزایش تورم، متوجه دهک‎های پایین خواهد بود چرا که عمدتا این دهک‎ها دارای درآمد ثابتی هستند و با افزایش تورم قدرت خرید آن‎ها به شدت کاهش خواهد یافت.

در پایان جلسه علی دینی ترکمانی، عضو هیات علمی موسسه پژوهش های بازرگانی بیان کرد: متاسفانه جامعه به سمت کاهش اندازه طبقه متوسط، افزایش شدت فقر و دو قطبی شدن، حرکت می‎کند.

دینی ترکمانی با اشاره به بازار ارز یادآور شد: نااطمینانی مردم به آینده افزایش یافته و اگر وضعیت تنش‎های سیاسی به همین شکل ادامه داشته باشد، نگه داشتن دارایی‎ها در اقتصاد ایران توجیهی نخواهد داشت و مردم اقدام به خروج دارایی‎های خود خواهند کرد و بازار ارز دچار تلاطم شدیدتری خواهد شد.

این اقتصاددان افزود: اگر دور جدید تحریم‎ها 4 تا 5 سال ادامه داشته باشد، اقتصاد ایران به شرایط دوره جنگ ایران وعراق بازخواهد گشت و نرخ رشد اقتصادی منفی خواهد شد. احتمال رسیدن قیمت دلار به 30 هزار تومان نیز دور از انتظار نخواهد بود.

دینی ترکمانی ادامه داد: دور جدید تحریم‎ها با دور قبل تفاوت دارد و دلیل آن همسویی عربستان با آمریکا است که باعث ایجاد فشار و تنش در منطقه نیز شده است.

به اعتقاد دینی ترکمانی راهکار اساسی درحوزه اقتصاد نیست بلکه در حوزه سیاست است لذا برای بهبود شرایط اقتصادی کشور، ضروری است که تنش‎های موجود حل و فصل شود.



منبع: اقتصادنامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین