جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 9:58:00 AM

پایین افتادن نرخ لیر ترک (حدود چهل در صد در ما ه هاى اخیر) ممکن است خروج ارز از ایران براى خرید مستقلات و سایر دارایى ها را تشدید کند. 
خطرات اثر کاهش لیر بر اقتصاد ایران به روایت دکتر طبیبیان

اقتصادنامه: محمد طبیبیان، اقتصاددان سرشناس ایرانی در کانال تلگرامی خود نوشت: تر کیه که در بین اقتصاد هاى نو ظهور از بالاترین رشد اقتصادى بر خورداربوده اکنون با یک بحران اقتصادى روبرو است که از بازار ارز شروع گردید و لیر ترکیه را در معرض سقوط آزاد قرار داد. دلیل این بحران بده کارى خارجى ترکیه و تامین رشد اقتصادى از منابع برون مرزى است، در شرایطى که حساب جارى و حساب مالى ترکیه در رابطه با سایر کشور ها با کسرى روبرو است.

به باور این اقتصاددان، بانک مرکزى ترکیه فاقد ذخایر ارزى کافى براى مدیدیریت شرایط بحران است. دلیل دیگر نیز پافشارى اردوغان در پایین نگه داشتن نرخ بهره است در حالى که نرخ تورم سه برابر هدف تعیین شده توسط بانک مرکزى است. اکنون این نگرانى مطرح است که این بحران به سایر کشور ها از جمله کشور هاى اروپایى سر ریز شود.

او ادامه داد: پایین افتادن نرخ لیره ترک (حدود چهل در صد در ما ه هاى اخیر) ممکن است خروج ارز از ایران براى خرید مستقلات و سایر دارایى ها را تشدید کند. طبعا بانک مرکزى لازم است به این شرایط و تاثیر آن بر اقتصاد کشور نظر داشته باشد.



منبع: اقتصادنامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین