جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 9:00:31 AM
مبنای جدید قیمت گذاری بلیت هواپیما

مقدمات واقعی سازی قیمت بلیت هواپیما مهیا شده که این موضوع با گران شدن بلیت تفاوت های ماهوی دارد.
فرق واقعی سازی قیمت با گران کردن چیست؟

اقتصادنامه: اگر نگاهی به سر خط مهم ترین اخبار روز بیاندازیم جمله دو کلمه ای «گران شد» را در سایت های داخلی و منتقد دولت زیاد می بینیم در حالی که با توجه به فشار دولت و مجموعه حاکمیت برای تثبیت قیمت ها، قیمت بسیاری از کالا و خدمان واقعی نیست که در رفتن فنر سرکوب قیمت ها می تواند کشور را با بحران هایی جدی نظیر بحران ارز روبرو کند. به عنوان مثال قیمت بلیت هواپیما تا حدی به واقعی بودن نزدیک شده و بهتر است تا دولت تمام تلاش خود را بکار گیرد تا بلیت هواپیما از نظر قیمتی آزاد شود. این به معنای گران شدن نیست بلکه موید آن است تا دولت از پرداخت یارانه به مسافران برای استفاده از پروازهای داخلی خاتمه داده و اجازه دهد که نظام عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین کند.

طبق استانداردهای جهانی هزینه هر ساعت پرواز با هواپیما در مسیرهای مختلف حدود 100 دلار است؛ براین اساس دست اندرکاران صنعت هوایی می گویند، تعیین بهای بلیت شرکت های هواپیمایی بر پایه نرخ های اعلامی سامانه سنا، افزایش نرخ ها را اجتناب ناپذیر کرده است.

60 درصد هزینه های شرکت ها برای تعمیر و نگهداری ناوگان هوایی با ارز پرداخت می شود و تامین ارز مورد نیاز این شرکت ها با نرخ سامانه نظارت ارز (سنا) که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده در آن توسط صرافی های مجاز کل کشور است، هزینه این شرکت ها افزایش خواهد داد.

سازمان هواپیمایی کشوری 18 مردادماه در بخشنامه ‌ای به شرکت های هوایی اعلام کرد: «نرخ ارز شرکت های هوایی از این پس بر اساس نرخ سامانه سنا بانک مرکزی‌ محاسبه می شود»؛ در این روز میانگین هر دلار در این سامانه 90 هزار و 500 ریال و هر یورو 106 هزار و 228 بوده است.

به باور دست اندرکاران صنعت هوایی، تامین ارز مورد نیاز به قیمت آزاد از این سامانه، هزینه شرکت های هوایی را افزایش خواهد داد و نتیجه افزایش قیمت بلیت هواپیما، کاهش سفرهای هوایی مردم در مسیرهای داخلی و خارجی اجتناب ناپذیر است در حالی که در سال های اخیر حجم سفرهای هوایی مردم حدود 10 درصد افزایش یافته بود.

افزایش ناشی از آزادسازی نرخ ها

در بند ب ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف شده بود نسبت به آزادسازی نرخ بلیت پروازهای هوایی اقدام کند و با تصویب شورای عالی هواپیمایی کشوری این مصوبه مجلس شورای اسلامی در آذر ماه سال 94 به اجرا درآمد.

با اجرای این مصوبه و آزادسازی نرخ بلیت پروازهای هوایی، بهای بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی و خارجی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شد و چون همواره در این صنعت تقاضا بیشتر از عرضه بود، قیمت ها در برخی مسیرها و بویژه در ایام خاص نظیر آستانه تعطیلات رسمی به 2 تا 3 برابر افزایش یافت.

با افزایش درآمد شرکت های هوایی ناشی از رشد قیمت بلیت هواپیما، ساختار مالی این شرکت های در حدود سه سال اخیر تقویت شد اما با افزایش قیمت ارزهای خارجی و رشد هزینه شرکت های هوایی به خصوص در تامین قطعات، بار دیگر صنعت هوانوردی کشور در تنگنای مالی قرار گرفت.

صنعت حمل و نقل هوایی در توسعه گردشگری و افزایش سفرهای هوایی در کشورهای جهان نقش مهمی را ایفا می کند و اصولا توسعه گردشگری بدون ایجاد زیرساخت های هوایی و خدمات فرودگاهی به گردشگران در جهان بی معنی است.

نرخ ها در سنا مبنای عمل شرکت های هوایی است

بر اساس استانداردهای جهانی، هزینه هر ساعت پرواز با هواپیما در مسیرهای مختلف حدود 100 دلار است اما در ایران این هزینه حدود 50 دلار محاسبه می شد اما هم اکنون با نرخ جدید ارزی، با توجه به سیاست های دولت این هزینه ها به میانگین جهانی آن نزدیک شده است.

«رضا جعفرزاده» مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درباره بخشنامه اخیر این سازمان درباره نرخ گذاری بلیت هواپیما به ایرنا گفت: با توجه به تصویب هیات وزیران و سیاست های ارزی بانک مرکزی و به روز رسانی نرخ تسعیر ارز، تمام شرکت های هوایی ملزمند در تعیین بهای بلیت خود نرخ سامانه سنا را ملاک عمل قرار دهند.

وی افزود: در این بخشنامه که دو روز پیش به شرکت های هوایی ابلاغ شد، از همه شرکت ها خواسته شده است، نسبت به رعایت بهای تمام بلیت های به فروش رسیده در کشور بر اساس واحد رسمی پول کشور دقت لازم را به عمل آورند.

جعفرزاده تصریح کرد: تمام بلیت های به فروش رسیده قبل از این بخشنامه معتبر برای پرواز و یا استرداد براساس نرخ تسعیر ارز مندرج در بلیت بوده و مشمول این بخشنامه نمی شود.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در صورت هرگونه تغییر داوطلبانه توسط مسافر چنانچه موجب تغییر کلاس نرخی براساس قوانین و مقررات نرخ زمان صدور بلیت نشود مسافر تنها مشمول پرداخت هزینه تغییرات براساس نرخ جدید ارز است و چنانچه موجب تغییر کلاس نرخی شود مشمول محاسبه بهای کل بلیت براساس نرخ جدید ارز در زمان اعمال تغییرات می شود.

آغاز افزایش بهای بلیت هواپیما

با توجه به الزام خرید ارز مورد نیاز شرکت های هوایی از سامانه سنا و افزایش قیمت بلیت هواپیما، «مقصود اسعدی ‌سامانی» دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: افزایش قیمت ارز موجب افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی شده و اگر بنا به تثبیت قیمت ها است، مصارف ارزی شرکت های هوایی باید در گروه یک کالاهای اساسی (ارز 42 هزار ریالی) قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه شرکت های هوایی از 17 مرداد خرید ارز مورد نیاز را از سامانه سنا آغاز کرده اند، افزود: بیش از 60 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و تامین ارز از بانک‌ها و یا صرافی‌ها با قیمت سامانه سنا، هزینه شرکت‌های هواپیمایی افزایش داده است.

سامانی درباره افزایش نرخ بلیت پروازهای خارجی اظهار داشت: تا پیش از این، نرخ بلیت پروازهای خارجی بر اساس نرخ دولتی محاسبه می شد، اما اکنون ملاک محاسبه قیمت بلیت پروازهای هوایی، سامانه سنا است.

با افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند که در آینده شاهد کاهش پروازهای هوایی به خصوص در مسیرهای بین المللی خواهیم بود، مگر اینکه دولت و سازمان هواپیمایی کشوری برنامه جدیدی برای حمایت از صنعت هوایی در نظر داشته باشد.



منبع: اقتصادنامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین