جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 2:28:05 AM
وزیر صنعت، معدن و تجارت از دلایل کاهش قیمت ارز دولتی گفت

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در حالی که عنوان می‌کند مدافع ارز مداخله‌ای برای تنظیم بازار ارزی کشور است که از مخالفت هیات وزیران با تنظیم ارز ٣٥٠٠ تومانی برای واردات کالاهای اساسی خبر داد .
مدافع ارز مداخله‌ای هستم

این در حالی است که برخی خبرها از بدنه هیات دولت حکایت از پیشنهاد جدید برخی اعضای هیات دولت برای ورود ارز ٣٥٠٠ تومانی برای واردات کالاهای اساسی داشت که نتیجه آن کاهش قیمت کالاهای اساسی بود؛ خبری که توسط محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت و چند ساعت پس از انتشار آن از سوی روابط عمومی این وزارتخانه تکذیب شد. این روابط عمومی تاکید کرده است که «کاهش قیمت ارز کالای اساسی در دستور کار دولت نیست.»

وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه خود آورده است: «انتشار خبری مبنی بر کاهش قیمت دلار کالاهای اساسی مورد تایید نیست و دلار کالاهای اساسی در بسته جدید ارزی ۴۲۰۰ تومان مصوب شده است. هر قیمت اعلامی دیگری برای دلار نادرست و مورد تایید وزارت صمت نیست.» این وزارتخانه از رسانه‌ها خواسته است که طبق بسته جدید سیاست‌های ارزی دولت که هفته گذشته توسط رییس کل بانک مرکزی ابلاغ و از روز چهارشنبه گذشته اجرایی شده است، کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شوند و نرخ دلار برای بقیه اقلام وارداتی بر اساس بهای بازار ثانویه خواهد بود.

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره با بیان اینکه دلیل کاهش ۲۱۲ تومانی نرخ دلار دولتی و حرکت آن از ۴۴۱۲ به ۴۲۰۰تومان است، گفته بود: «پیشنهاد برخی اعضای دولت، دلار ۳۵۰۰تومانی برای واردات کالاهای اساسی بود؛ اما توافق نشد.»

او با برشمردن دلایل تصمیم دولت برای کاهش نرخ دلار دولتی از ۴۴۱۲ تومان به ۴۲۰۰ تومان تاکید کرده است: «فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی با بسته جدید ارزی دولت، کاهش یافته و بر این اساس تصمیم بر این شد که نرخ دلار دولتی نیز برای تامین ارزان کالاهای اساسی، دارو و اقلام ضروری مورد نیاز خانوارها، کاهش یابد.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزوده است: «در این میان حتی پیشنهاد برخی اعضای دولت، اعطای دلار ۳۵۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی بود که فعلا در این مرحله دولت تصمیم بر این گرفت که نرخ دلار را تا ۴۲۰۰ تومان که مصوبه دولت در فروردین ماه سال جاری بود، تقلیل دهد، اما در صورت ضرورت، مجدد این نرخ ممکن است کاهش یابد.»

شریعتمداری همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر حرکت کند ابلاغ آیین‌نامه‌های مرتبط با اجرای بسته جدید ارزی و نوسانات قیمتی در بازار درکنار بلاتکلیفی صرافی‌ها، تصریح کرد: «همچنان به سیاست‌های ارزی کشور انتقاداتی مطرح است و اتفاقا تولید به عنوان حلقه آخر این سیاست‌ها، اولین گروهی است که قربانی این سیاست‌ها شده است و تصمیم‌گیری در رابطه با ارز، مهم‌ترین اثر را روی تولید دارد؛ پس تصمیمات می‌تواند با دقت صورت گیرد.»

به گـفته او «بـرخی محدودیت‌ها روی اسکناس وجود داشته است؛ اما به هر حال دولت در مقطعی هر گونه خرید و فروش و معامله ارز خارج از سیستم نیما را قاچاق اعلام کرده بود، اما اکنون برای آغاز به کار صرافی‌ها لازم بود که این معاملات از سر گرفته شده و معامله ارز مصداق قاچاق نباشد، بنابراین باید عملیات صرافی‌ها مجدد از سر گرفته می‌شد.»

این وزیر کابینه البته گفته است: «قرار بود که صرافی‌ها ارز مسافران خارجی را دریافت کرده و به متقاضیان سفرهای خارج از کشور ارایه دهند، پس این مرحله‌ای از کار در نظر گرفته شده برای صرافی‌هاست، البته من ترجیح می‌دادم که ابتدا تزریق مدیریت‌شده ارز مداخله‌ای در صرافی‌ها صورت گیرد تا بازار اندکی آرام شده و بعد از آن سیاست‌ها را اجرایی کنیم.»

البته شریعتمداری در گفت‌وگو با ایرنا گفته است: «با اقدام‌های انجام‌شده، اکنون ذخایر قابل قبولی در حوزه کالاهای اساسی در کشور وجود دارد‌ اما در مورد منابع ارزی با احتیاط عمل می‌کنیم. خروج یک‌جانبه امریکا از برجام در نهایت منجر به گسترش انتظارات منفی در سطح جامعه شد.»

به گفته او وضعیت موجود جامعه به‌مثابه یک گلوله برف است که می‌توان آن را در همین حد نگه‌داشت یا آن را تبدیل به بهمنی مخرب کرد. اکنون گرانی‌ها گوشه‌ای از محصولات را درگیر خود کرده و اگر به هوش نباشیم کنترل کردن آن به کار دشواری تبدیل خواهد شد.

شریعتمداری به وجود مشکلات ساختاری در سطح جامعه اشاره کرد و یادآور شد:«به طور نمونه وجود هزار و٦٠٠ هزار میلیارد تومان نقدینگی در سطح جامعه که بخش بزرگی از آن به صورت پول و شبه‌پول در نظام بانکی وجود دارد به مشکل اساسی تبدیل شده است. در این شرایط باید تلاش همگان ایجاد آرامش خاطر برای آحاد جامعه باشد. این روزها باید در جهتی حرکت کنیم که سنجیده، با احتیاط و با طمأنینه باشد.»

 


تصمیم‌گیری درباره بسته مقابله باتحریم

 

یک مقام مسوول گفت: سازمان برنامه و بودجه بسته پیشنهادی خود برای مدیریت اقتصاد کشور در جنگ اقتصادی و دوره تحریم را به ستاد اقتصادی دولت ارایه خواهد داد. دستور کار جلسه ستاد اقتصادی دولت که به ریاست رییس‌جمهور تشکیل می‌شود، بسیار مهم است. وی با بیان اینکه جلسه این ستاد روزهای پنجشنبه برگزار می‌شود، گفت: در جلسه پنجشنبه گذشته بسته اقتصادی ویژه‌ای که سازمان برنامه و بودجه برای مدیریت اقتصاد کشور در دوره تحریم تدوین کرده، ارایه و در مورد آن تصمیم‌گیری شد.

وی افزود: بسته حمایت معیشتی ویژه‌ای نیز توسط سازمان برنامه تهیه شده و قرار است در این جلسه ارایه شده و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین