سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 شمسی /5/14/2024 12:38:52 AM
تحریم ایران توجه بازار را جلب کرد

در روزی که چین رییس‌جمهور اولین اقتصاد جهان را مسخره کرد، جهش بورس دومین اقتصاد جهان، بازارهای سهام را به اوج ٦ماهه برد. 
تمسخر ترامپ در روز طلایی

سه‌شنبه، رسانه‌های دولتی چینی انتقادها از دونالد ترامپ را ادامه دادند تا جایی که یکی از روزنامه‌های دولتی، باور ترامپ به اینکه افت‌و خیز ارزش بورس‌های چین وابسته به جنگ تجاری با امریکاست را «خواب خوش» خواند. ازسوی دیگر، بازارها به تحریم ایران توجه کردند اما هنوز تاثیر شدیدی از آن نگرفته‌اند.

 

بورس

بازارهای سهام جهان سه‌شنبه به قله شش ماهه رفتند آن هم به دلیل جهش بورسی در کشوری که با امریکا درگیر جنگ تجاری است. بازارهای سهام چین روز گذشته بیشترین جهش روزانه در دو سال اخیر را تجربه کردند. پس از آن همتایان اروپایی آنها نیز رشد خوبی را به خود دیدند تا بازارهای امریکا هم روز خوبی را شروع کنند. بازارهای سهام امریکا دوشنبه با ثبت بهترین وضعیت خود از ابتدای سال ٢٠١٨ میلادی، بازارهای سهام آسیا و اروپای سه‌شنبه را تحت‌تاثیر قرار دادند. این رکوردها در حالی ثبت شد که با اقتصاد جهان درگیر چندین مساله است. جنگ تجاری، جدال ارزی و شروع تحریم‌های ایران مسائلی است که بازارها بر آن متمرکزند.

سه‌شنبه با تمرکز بورس‌های چین به تشدید سیاست‌های انبساطی، باعث جهش ٢,٧ درصدی شاخص‌های این کشور شد. در ادامه روز، بورس‌های لندن، پاریس و فرانکفورت با رشدهایی از ٠.٦ تا ٠.٩ درصد، روند رشد را ادامه دادند. اروپایی‌ها علاوه بر چین، تحت تاثیر نتایج تست بزرگ‌ترین بانک ایتالیا «یونی کردیت» و رشد سهام‌های نفت و معدنی بودند. پیش از آغاز به کار بازارهای سه‌شنبه، شاخص «اس‌اند پی ٥٠٠» وال استریت به بالاترین سطح از ٢٩ ژانویه سال جاری میلادی رسید. این سطح تنها یک درصد کمتر از اوجی بود که ابتدای همین ماه ثبت شده بود. از سوی دیگر، شاخص نوسان Vix که میزان تزلزل بازارها را نشان می‌دهد، به کمترین سطح از ٢٦ ژانویه رسیده است. دلیل این اتفاقات، افزایش درآمد شرکت‌های امریکایی به دلیل کاهش مالیات است. این شرکت‌ها در سه ماهه دوم سال ٢٠١٨ در مجموع ٢٥ درصد جهش کرده‌اند.

 

دلار

همزمان با تحولات بازارهای سهام در روز سه‌شنبه، بازارهای جهانی ارز نیز اخبار زیادی برای مخابره داشتند. یکی از مهم‌ترین رویداد‌ها، بازپس گرفتن بخشی از ارزش لیر ترکیه بود. لیر ترکیه روز گذشته ٢ درصد جهش کرد اما این جهش از بدترین روز آن در یک دهه گذشته بود. دوشنبه، لیر به دلیل ادامه تنش‌های ترکیه با امریکا به‌شدت تضعیف شد. در پی دستگیری یک کشیش در ترکیه و تهدید ترامپ به تحریم ترکیه، لیر در موقعیت بدی قرار گرفته است.

دیگر ارزها هم نوسان داشتند، گرچه نوسان‌ها نسبت به روزهای قبل کمتر بود. یورو روز گذشته توانست از کف ٦ هفته‌ای ناشی از داده‌های بد از اقتصاد آلمان جهش کند و نرخ برابری آن مقابل دلار به ١,١٥٨٣ رسید. از سوی دیگر، پوند بریتانیا با ادامه هراس از «برگزیت» به کف ١١ ماه رفت. رشد یورو و همین طور یوان باعث شد شاخص دلار کمی افت کند. شاخص دلار که دوشنبه تا عدد ٩٥.٣٦ واحد جهش کرده بود، سه‌شنبه اندکی افت کرد.

 

طلا

طلا که مدت‌هاست تحت فشار ارزش دلار و خوش‌بینی به آینده اقتصاد جهان است، نفع محدودی از چالش‌های اقتصاد جهان برده اما همچنان تحت فشار است. اونس در اولین روز کاری بازارهای جهانی بیش از پیش به مرز کانالی ١٢٠٠ دلار نزدیک شد.

اونس طلا روز دوشنبه تا بهای ١٢٠٦ دلار هم پایین آمد و در نهایت روی قیمت ١٢٠٧,٢٠ دلار ایستاد. نزدیک شدن به مرز کانال پایین‌تر، چهره فنی این کالای گرانبها را بیش از پیش تضعیف و احتمال سقوط قیمت‌ها را تشدید خواهد کرد. با این همه، روز سه‌شنبه، افزایش خریدها در کف قیمتی همزمان با افت شاخص دلار باعث رشد بهای طلا از همان ابتدای روز تا قیمت ١٢١٦ دلار شد. در این میان، رشد بهای نفت خام نیز به طلا کمک کرد. با این حال، نباید فراموش کرد که تنها یک بحران اقتصادی یا سیاسی می‌تواند باعث جهش طلا شود.

رشد صبح سه‌شنبه طلا رشد خوبی بود، اما اینکه طلا نتوانسته از موانع اقتصاد جهان نفع قابل ملاحظه‌ای ببرد، نشان می‌دهد که این کالای خام فعلا قدرت فنی و بنیادی جهش را ندارد. اونس از میانه ماه آوریل حدود ١٢ درصد از ارزش خود را از دست داده است و رشد صبح سه‌شنبه هم نتیجه شناسایی سود معامله‌گران در بازار بود.دیگر موضوعی که روز گذشته اثری جزیی در بازار داشت، تحریم فروش طلا به ایران بود که می‌تواند در بازارهای منطقه‌ای تفاوت‌هایی ایجاد کند. دونالد ترامپ ضمن بازگرداندن تحریم‌های ایران، سه‌شنبه در توییتر نوشت که امریکا با کشوری که با ایران تجارت کند، تجارت نخواهد کرد.

 

نفت

تحریم‌هایی که به تازگی علیه ایران تجدید شده، نفت را شامل نمی‌شود. با این همه، ‌تحریم فروش دلار به ایران و دشوار شدن مبادلات بانکی می‌تواند خرید نفت از ایران را سخت‌تر کند. همچنین، تحریم‌های آبان ماه در چشم‌انداز است که می‌تواند میزان عرضه در بازارهای جهانی را کاهش و قیمت نفت را افزایش دهد.

روز گذشته، نفت خام مانند روز دوشنبه، رشد اندکی را ثبت کرد که ناشی از مسائل ایران و خبرهای خوب از چین و همچنین رشد بورس‌ها بود. صبح سه‌شنبه، نفت برنت با ١,٦ دلار رشد به قیمت ٧٤.٨١ دلار رسید و نفت وست تگزاس اینترمدیت با ١.٠٤ درصد رشد روی قیمت ٦٩.٧٣ دلار ایستاد.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین