سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 شمسی /5/14/2024 4:27:45 PM
نفت تحت تاثیر داده‌های عربی اندکی رشد کرد

هفته جدید بازارهای جهانی در حالی آغاز شد که ایالات متحده امریکا دوباره تحریم‌های حذف شده در برجام را بازگرداند. در ساعات نخست این تلاقی، روندها واکنش محسوسی به این امر نداشتند، اما اولا هنوز تصمیم‌های ایران اعلام نشده و دوما تحریم‌های نفتی علیه کشورمان از آبان آغاز خواهد شد.
بی‌توجهی بازارها به تحریم ایران

ادامه امید بورس

در بازارهای جهانی سهام، مهم‌ترین کانون توجه روز گذشته، ادامه انتشار گزارش‌های خوب درآمدی شرکت‌ها بود. اعلام درآمدهای خوب غول‌های جهانی چنان خوب بوده که در بسیاری از روزها از جمله دوشنبه اثر نگرانی‌های تجاری را خنثی کرد. چین هفته گذشته در واکنش به برنامه دولت ترامپ برای وضع ٢٥ درصد تعرفه بر ٢٠٠ میلیارد دلار واردات از چین اعلام کرد که می‌تواند بر واردات امریکا ٦٠ میلیارد دلار تعرفه ببندد. این نزاع که چند ماه است ادامه دارد، بازارهای مالی را در سراسر جهان متاثر کرده اما درآمد شرکت‌های اروپایی و امریکایی اثر آن را فعلا از بین برده است.

دلار نزدیک اوج یکساله

با توجه به ادامه خوش‌بینی فعالان اقتصادی در امریکا به وضعیت بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، شاخص دلار همچنان در مسیر تقویت است. شاخص دلار که هفته گذشته تا عدد ٩٥,١٦ واحد رشد کرده بود، دوشنبه را هم با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد. این شاخص که پول امریکا را با ٦ رقیب بین‌المللی مقایسه می‌کند، روز گذشته تا ساعت ٥:٣٠ عصر به وقت تهران توانست از مرز ٩٥.٢٠ واحد عبور کند. این شاخص در ٤ ماه گذشته تقریبا به طور پیوسته در حال رشد بوده و نزدیک اوج یک‌ساله خود است. این امر نشان می‌دهد با وجود تصمیم‌گیری‌های غافلگیرکننده ترامپ، حس اعتماد به ادامه رونق در اقتصاد امریکا پابرجاست.

ضعف فلز زرد

اونس طلا که روز جمعه توانسته بود به لطف داده‌های بدتر از انتظار گزارش اشتغال‌زایی امریکا، رشد کند، دوشنبه دوباره تحت فشار دلار تضعیف شد. هر اونس فلز زرد که جمعه تا قیمت ١٢١٣,٢٠ دلار جهش کرده بود، دوشنبه کار خود را با بهای ١٢١٦ دلار شروع کرد، اما بلافاصله رو به افت گذاشت. تا زمانی که این گزارش نهایی شد، اونس بهای ١٢٠٧ دلار را هم تجربه کرده بود. مرز کانالی در بازار فلزهای گرانبها اهمیت ویژه‌ای دارد و از این رو، نزدیک‌تر شدن اونس به قیمت ١٢٠٠ دلار، خطر سقوط به کانال پایین‌تر را مطرح می‌کند.

رشد نفت ضعیف

با توجه به اینکه بازارهای انرژی فعلا در انتظارند اثر تحریم‌های ماه نوامبر علیه ایران را ببینند، روز دوشنبه توجه چندانی به بازگشت تحریم‌های ایران نکردند. نفت دوشنبه رشد کرد اما این رشد تحت تاثیر اعلام کاهش غیرمنتظره تولید عربستان در ماه جولای بود. دوشنبه نفت برنت با حدود ٧٠ سنت رشد به قیمت ٧٣,٨٩ دلار رسید و نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت با حدود ٨٠ سنت رشد به بهای ٦٩.٣٢ دلار رسید. با این همه نفت هنوز ١٠ درصد از اوج ٢٠١٨ ضعیف‌تر است.عربستان پیشتر به امرکا وعده داده بود که کمبود احتمالی نفت ایران را جبران خواهد کرد. با این حال هم‌اکنون که مشخص شده عربستان توانایی این کار را ندارد، روسیه برای جبران کمبود تولید عربستان دست به کارشده است.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین