چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 9:53:41 PM

در حالی که تنها چند روز به اجرای مرحله نخست تحریم‌های ایران باقی مانده است و بسیاری از تحلیل‌ها از عقب‌نشینی چینی‌ها برای ماندگاری در بازار ایران و خرید نفت ایران خبر می‌دادند به تازگی بلومبرگ به نقل از دو مقام امریکایی عضو تیم مذاکره‌‌کننده با چین اعلام کرد واشنگتن نتوانسته است در مذاکرات با پکن، این کشور را برای قطع واردات نفت از ایران ترغیب کند و پکن درخواست امریکا را رد کرده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد با رد این درخواست از سوی چین باید به ادامه همکاری‌های ایران و چین نگاه بلندمدت‌تری داشت و برخی مباحث که در هفته‌های گذشته در مورد ترک چینی‌ها از بازار ایران مطرح شد هم کمرنگ‌تر خواهد شد.
پکن درخواست واشنگتن برای کاهش خرید نفت ایران را رد کرد

بلومبرگ در این گزارش خود نوشته است: رد این درخواست امریکا توسط چین که اکنون با یکدیگر در یک جنگ تجاری به سر می‌برند ضربه‌ای به تلاش‌های «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا، برای منزوی کردن ایران بعد از خروج از توافق هسته‌ای است. دو مقام امریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود به این نشریه گفته‌اند در عوض پکن، به جای کاهش واردات، خرید نفت از ایران را افزایش داده است. دولت امریکا در چند هفته گذشته مذاکراتی را با کشورهای مختلف خریدار نفت ایران از جمله ژاپن، هند، کره جنوبی و ترکیه جهت قانع کردن آنها به قطع واردات نفت ایران تا ماه نوامبر (آبان) انجام داده است که با شکست مواجه شده است. به گفته این نشریه دولت چین که بارها تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران را غیرقانونی عنوان کرده است در ماه ژوئیه خرید نفت از ایران را از ٢٦ درصد به ٣٥ درصد افزایش داده است. مقامات امریکایی بعد از خروج این کشور از برجام اعلام کردند خریداران نفت خام ایران باید تا چهارم نوامبر (١٣ آبان ١٣٩٧) واردات نفتی خود از ایران را قطع کنند، در غیر این صورت مشمول تحریم‌های ثانویه امریکا خواهند شد. تحریم‌های ثانویه امریکا علیه طرف‌های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین‌المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده به طوری که تعدادی از کشورها درصدد مستثنی شدن خود هستند و برخی از کشورها نیز اعلام کرده‌اند که آن را اجرا نخواهند کرد. آمارها نشان می‌دهد ایران در سال ٢٠١٧ روزانه حدود ٦٣٠ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است در چهار ماهه اول ٢٠١٨ نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است اما حجم روابط حدود ١٠ درصد رشد داشته است.

در همین حال یکی دیگر از کشورهایی که طی هفته‌های گذشته به عنوان یکی از خریداران نفت ایران تحت فشار امریکا بود؛ بنا به آمار موجود در آستانه بازگشت تحریم‌های امریکا، واردات نفت هند از ایران در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) با رشد ٣٠ درصدی به رکورد ٧٦٨ هزار بشکه در روز رسیده است. واردات نفت هند از ایران در این ماه به علت افزایش خرید پالایشگاه‌های دولتی، رشدی ٨٥ درصدی را نسبت به موعد مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین