پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 1:45:37 PM
سیگنال اشتغال امریکا به معامله‌گران

مهم‌ترین گزارش ماه منتشر شد. بازارهای جهان که پنجشنبه وضعیت خوبی داشتند، جمعه را با انتظار برای انتشار گزارش اشتغالزایی امریکا شروع کردند. این گزارش که ساعت ٥ بعدازظهر به وقت تهران منتشر شد، بازارها را نوسانی کرد، اما پیش از آن یک عامل جالب باعث خروج پول از برخی بازارها شد. به نظر می‌رسد از آنجا که عده‌ای از معامله‌گران بر این باورند که دموکرات‌ها، انتخابات میان دوره‌ای کنگره امریکا را دست کم در یکی از مجلس‌ها خواهند برد، دست به نقد کردن پول خود زده‌اند چراکه این حزب مخالف بخشی از برنامه‌های ترامپ برای کاهش مالیات شرکت‌ها است.عصر روز گذشته، اداره آمار کار امریکا اعلام کرد که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه جولای ١٥٧ هزار شغل ایجاد کرده است. اقتصاددانان انتظار ایجاد ١٩١ هزار شغل ر ا داشتند. البته نرخ بیکاری مطابق انتظارها به ٣,٩ درصد افت کرد.
نفت و طلا اندکی رشد کردند

فضای یک تریلیونی

مهم‌ترین اتفاق بازارهای سهام در روز پنجشنبه، عبور ارزش سهام شرکت «اپل» از مرز یک تریلیون دلار بود. سازنده آیفون که نخستین شرکتی است که به چنین ارزشی دست پیدا می‌کند، پنجشنبه با اعلام درآمد فصلی خود، جهش بیش از انتظار ٢,٩٢ درصدی را تجربه کرد تا دیگر شاخص‌های امریکایی هم شادمان باشند. فعالیت بورس‌ها در روز جمعه در چنین فضایی شروع شد، اما اولا ادامه نزاع تجاری امریکا و چین و دوما انتظار برای انتشار گزارش مهم دولت امریکا اجازه جهش دوباره به شاخص‌ها نداد. بورس‌های جهانی پیش از انتشار گزارش اشتغالزایی، رشد داشتند اما وقتی گزارش منتشر شد بازارهای امریکای شمالی فعال بودند که بخشی از ارزش خود را از دست دادند، گرچه قوی ماندند.

رکورد ١٤ ماهه یوآن

شاخص دلار که پنجشنبه تحت تاثیر فضای خوب اقتصادی با جهشی قابل توجه روبه‌رو شده بود، جمعه را با نوسان‌های انتظاری آغاز کرد و با انتشار گزارش دچار ضعف شد. شاخص دلار که این پول جهانی را با شش رقیب بین‌المللی مقایسه می‌کند و چهارشنبه تا عدد ٩٤,٦٦ واحد رشد کرده بود، پنجشنبه تا عدد ٩.١٧ واحد جهش کرد. جمعه با نوسان پیرامون مرز ٩٥ واحد شروع کرد اما پس از انتشار گزارش اشتغالزایی که داده‌های خوب و بد را با هم داشت، این شاخص افت را به خود دید.

جمعه یوان چین که مشمول دستکاری دولتی است، مقابل دلار امریکا به کف ١٤ ماهه رفت تا جدال ارزی دو کشور ادامه پیدا کند. این کاهش به چین به مزیت تجاری می‌دهد.

بیم و امید طلا

افت ارزش دلار به معنای فرصت پیدا کردن برای رشد طلا و دیگر کالاهای خام است. با توجه به روند دلار، روند معکوس فلز زرد در نیمه دوم هفته گذشته عجیب نبود. اونس که چهارشنبه روی بهای ١٢١٥,٥٠ دلار ایستاده بود، پنجشنبه تا قیمت ١٢٠٧.٢٠ دلار افت کرد. جمعه با نوسان‌های انتظاری و محدود پیرامون همین قیمت آغاز شد، گرچه با ضعف دلار پس از انتشار گزارش اشتغالزایی، اونس رو به رشد گذاشت.

گزارش روز جمعه توانست تا ٧ دلار بهای اونس را بالا ببرد، اما کمی بعد هم روند افت شاخص دلار و هم روند رشد قیمت طلا تعدیل شد. قیمت نهایی اونس در روز پنجشنبه، زنگ خطر سقوط طلا به کانال ١١٠٠ دلار است.

نفت دوگانه

با رشد ارزش دلار در هفته گذشته و همین طور تحت فشار عرضه ماندن بازار در روز جمعه، قیمت‌های بازار انرژی حتی با افت مقطعی دلار هم سود چندانی نبردند. روز گذشته، نفت برنت با رشدی اندک به قیمت ٧٣,٦٢ دلار رسید اما نفت وست تگزاس اینترمدیت با افتی اندک‌تر به بهای ٦٨.٨٩ دلار رسید. اصلاح روند دیگر بازارها، بازار نفت را هم تحت تاثیر قرار داد اما فعالان این بازار عمدتا بر تراز عرضه و تقاضا و همچنین تحولات دیپلماتیک و ژئوپلتیک متمرکز هستند.

عده‌ای در این بازار بر جهش قابل توجه قیمت نفت پس از آغاز تحریم‌های ایران (ابتدا در روز سه شنبه و بعد در آبان ماه) حساب باز کرده‌اند. باید دید در روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده ایران برای فروش نفت خود چه تمهیداتی را در نظر خواهد گرفت.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین