پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 4:07:47 PM
چه کسانی بازار را آرام کردند؟

 بازار طلا و ارز، سه‌شنبه خاصی را پشت‌سر گذاردند. در حالی که یک روز بعد از شروع تغییرات در تیم اقتصادی دولت دوازدهم بازار طلا روال معکوسی را به رخ کشاند و به جای کاهش قیمت‌ها شاهد صعود جهشی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز بودیم اما روز گذشته و بعد از اظهارات دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، بازار طلا و ارز با کاهش قیمت مواجه شد و حتی بورس نیز سبزپوش شد.
سقوط آزاد سکه

دیروز سکه تمام بهار آزادی بنا به اطلاعات ثبت شده در سایت اتحادیه طلا و جواهر در پایان معاملات روز سه‌شنبه به قیمت ٣ میلیون و ٨٩٥ هزار تومان رسید که با ١٩٦ هزار تومان کاهش قیمت سقوط آزاد سکه بهار آزادی را نسبت به روز دوشنبه ثبت کرد. در همین حال سکه تمام طرح قدیم کمی بازی بیشتری با قیمت‌ها داشت و در نهایت در پایان معاملات روز گذشته قیمت ٣ میلیون و ٧٢٥ هزار تومان را ثبت کرد. نیم سکه بهار آزادی نیز با ٢ میلیون و ٣٠ هزار تومان و ربع بهار آزادی یک میلیون و ٣٢ هزار تومان رتبه‌داران قیمتی در بازار سکه بودند. جالب اینجاست که کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا در حالی ادامه داشت که بنا به گفته نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تقریبا معاملات طلا و سکه در روز گذشته به نحو قابل توجهی کاهش یافته بود و حتی تا ظهر دیروز نه تنها سایت اتحادیه طلا هیچ نرخی از انواع مسکوکات اعلام نکرد که کانال منسوب به آن در پیام‌رسان‌ها نیز از اعلام نرخ اونس طلا و حتی بهای هر گرم طلای خام نیز خودداری کرد.

بنا به گفته ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر، در معاملات دیروز بهای انواع مسکوکات طلا ریزش کرد و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی (طرح قدیم) به ٣ میلیون و ٧٢٥ هزار تومان رسید، بهای هر نیم سکه حدود ٢ میلیون و ٣٠ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ٣٢ هزار تومان و هر سکه گرمی ٥١١ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

او بخشی از کاهش قیمت‌ها را ناشی از واکنش بازار به اظهارنظرهای سیاسی اخیر دانست و گفت: همانطور که تحولات سیاسی بر مراودات و تعاملات بین‌المللی و سیاسی موثر است، بر اقتصاد نیز اثر می‌گذارد. با کاهش قیمت‌ها در بازار، تب تقاضا نیز باید کم شود زیرا آنهایی که خریدارند منتظرند تا کاهش‌های بیشتر رخ دهد. با وجود تحولات قیمتی در بازار سکه، هیچ تغییری در بازار مصنوعات طلا به وجود نیامده و اگر بخشی از نقدینگی که در بازار سکه سرازیر شد، صرف خرید مصنوعات طلا می‌شد، این صنعت از رکود خارج می‌شد.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین