شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 1:28:09 PM
افزایش قیمت خودرو از کجا آب می‌خورد؟

بازار خودرو هنوز به آرامش نرسیده است. در حالی که قرار بود با پیش فروش خودروهای داخلی سازها بازار به آرامش برسد اما همچنان جو ناشی از ممنوعیت واردات خودروها موجب شده تا بازار در رکود و البته افزایش تدریجی قیمت‌های خود روزگار بگذراند.در همین حال زمانی که بحث به تولیدکنندگان می‌رسد، گلایه‌ها از نبود قطعات و تاخیر در ارسال قطعات به گوش می‌رسد که نشان از شکافی عمیق نسبت به واقعیت‌های موجود و خواسته‌ها دارد. طی هفته‌های گذشته بارها خودروسازان از تاخیر قطعه‌سازان در تعهدات‌شان صحبت کرده و این روال را منجر به تاخیر در عرضه خودرو خوانده‌اند که این افزایش تاخیرها می‌تواند بازار خودرو را در ماه‌های آینده کمی پرحاشیه‌تر کند. به گونه‌ای که داود‌زاده، مدیرعامل بهمن موتورز با اشاره به این موضوع می‌گوید: تاخیر قطعه‌سازان در تحویل قطعات‌شان در ماه‌های آینده موجب تاخیر در تحویل خودروها خواهد شد و حتی ممکن است مجددا شاهد روال جدید در بازار باشیم.
بازار خودرو نگران از تامین قطعه

وی با بیان اینکه اکنون قطعه‌سازان برای تامین قطعات به مشکل خورده‌اند، تصریح می‌کند: قطعات وارداتی یا در گمرکات مانده و ترخیص نمی‌شود یا اتفاقات دیگری برای آن افتاده است. هنوز هم مشخص نیست که با اعمال تحریم‌ها در چه شرایطی قرار می‌گیریم و آیا قطعه‌سازان موفق به تامین قطعه می‌شوند یا خیر؟ البته خودروسازان به صورت متوسط برای یک تا دو برابر تولید خودرو، قطعات یدکی دارند.

این شرایط موجب شده تا با وجود رکود حاکم بر بازار همچنان شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی باشیم؛ افزایشی که برای خودروهای مشترک با اروپایی‌ها کمی غیرقابل‌باورتر هم شده است به گونه‌ای که دیروز خودرو رنو ساندرو به قیمت ١٠٢ میلیون تومان در بازار معامله می‌شد که افزایش قابل توجهی را با قیمت مصوب شده دولتی خود دارد.

در بین خودروهای پرمصرف نیز خودروی ٢٠٦ روز گذشته افزایش ٣ میلیون تومانی را در بازار به خود دید.

 

نامه‌نگاری با وزیر

البته احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در حالی که از ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت و رییس‌جمهور در مورد وضعیت بازار خودرو خبر می‌دهد با اشاره به دپوی خودروهای تولید ناقص می‌گوید: «به علت کمبود قطعات درصد قابل توجهی از خودروهای تولیدی ناقص بوده و اصطلاحا تجاری نشده است و قابل تحویل به مشتریان نیست. پس از مصوبات اخیر ارزی دولت در اواخر اردیبهشت ماه، بانک مرکزی و گمرک اعلام کرد که ترخیص کالا بدون انتقال ارز ممنوع است، این امر باعث شد که قطعات و مواد اولیه تولید خودرو از گمرکات ترخیص نشود زیرا اکثر قطعه‌سازان در ابتدا کالای مورد نیاز خودرو را وارد می‌کردند و سپس حواله ارزی را برای فروشنده ارسال می‌کردند که با این اقدام دولت، امکان ترخیص کالاها در گمرکات دیگر فراهم نبود.»

 

خطر توقف تولید

او با بیان اینکه خودروسازان اعلام کردند که با این اقدامات خطوط تولید در حال توقف است، تاکید می‌کند: «بالاخره مجوزی برای ترخیص ۹۰ درصد قطعات وارداتی خودرو صادر شد به شرط اینکه ارز آن منشا یورو نداشته باشد. تصمیمات اخیر ارزی، تامین قطعات را برای قطعه‌سازان و خودروسازان با مشکل مواجه کرده است، همین موضوع منجر شده که خودروهایی با نقص قطعه تولید شوند که امکان عرضه آن فراهم نباشد. خوشبختانه خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت در یک برنامه خبری اعلام کرده با توجه به مشکلات به وجود آمده برای شرکت‌های تولیدی امکان ترخیص کالا بدون انتقال ارز فراهم شده است.»

نعمت‌بخش در حالی که تصمیم دولت را نسنجیده می‌خواند، ادامه می‌دهد: «دولت با یک تصمیم نسنجیده به مدت ۲ ماه شرکت‌های تولیدی را با مشکل مواجه کرد و حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو به دلیل نقص قطعه در انبارهای خودروسازان موجود است. انبار کردن خودرو برای خودروسازان به‌شدت هزینه‌بر است، از طرفی نگهداری این تعداد بسیار سخت است. در نامه‌ای از وزیر صنعت خواسته‌ایم تا با تصمیم شورای اقتصاد مبنی بر غیر‌انحصاری بودن خودروی سواری و اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار، دست سودجویان و دلالان از بازار خودروی سواری کوتاه شود تا خریداران خودرو با باز شدن سایت فروش خودروسازان به راحتی موفق به خرید خودرو شوند.»

 


رییس انجمن خودروسازان: دولت با یک تصمیم به مدت ۲ ماه شرکت‌های تولیدی را با مشکل مواجه کرد و حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو به دلیل نقص قطعه در انبارهای خودروسازان موجود است. انبار کردن خودرو برای خودروسازان به‌شدت هزینه‌بر است، از طرفی نگهداری این تعداد بسیار سخت است.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین