جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 2:31:00 AM

خوانندگان ایرانی، عجم اوغلو و رابینسون را از طریق کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» می‌شناسند. این کتاب بسیار مورد استقبال قرار گرفت و در عرض مدت کوتاهی دو ترجمه متفاوت از آن چند بار تجدید چاپ شد. استقبال از این اثر، نشانگر ذهن جست‌و‌جوگر ایرانی برای شناخت موانع توسعه کشورمان است. 
راه باریک آزادی

نویسندگان با بررسی گسترده تاریخی در کشورهای مختلف جهان نشان داده‌اند که چرا برخی کشورها در فرآیند توسعه موفق بوده‌اند و گروهی ناموفق.
کتاب «راه باریک آزادی» از همین نویسندگان بی‌تردید دنباله کتاب قبلی است و اگر به گفته آمارتیا سن «توسعه به مثابه آزادی» باشد، در کتاب جدید نیز عجم اوغلو و رابینسون با مطالعه شواهد تاریخی در بخش بزرگی از جهان توسعه یافته و در حال توسعه نشان می‌دهند که چرا برخی کشورها توانسته‌اند به‌ دالان باریکی وارد شده و به سوی آزادی رهنمون گردند؛ در حالی که بسیاری از کشورهای جهان اصلاً به این مسیر دشوار وارد نشده‌اند و برخی نیز که به این کریدور وارد شده‌اند دوباره از آن خارج شده‌اند.
نویسندگان ضمن تأکید بر تفاوت شرایط تاریخی، فرهنگی و اجتماعی جوامع مختلف، تلاش کرده‌اند تا قانونمندی‌هایی را در فرآیند توسعه و دستیابی به آزادی شناسایی کنند. به اعتقاد عجم اوغلو و رابینسون بدون وجود دولت باثبات و قدرتمند تحقق توسعه و آزادی ناممکن است؛ حال آنکه وجود دولت قدرتمند نیز ضرورتاً تضمین کننده توسعه و آزادی نیست. وجود دولت توانمند و جامعه‌ای جسور و مطالبه گر شروط لازم و کافی برای کسب و حفظ توسعه و آزادی است.
 نویسندگان با بررسی شواهد تاریخی متنوع نشان می‌دهند که دولت توانمند بدون جامعه‌ای که قادر به مهار قدرت و ناظر بر عملکرد دولت باشد و جامعه بدون دولت توانمند نمی‌تواند به توسعه و آزادی پایدار دست یابد.
«راه باریک آزادی» برای علاقه‌مندان به اقتصاد توسعه و اقتصاد سیاسی کتاب بسیار ارزشمندی است؛ برای خوانندگان جست‌و‌جوگر ایرانی، که به‌دنبال یافتن علل اینکه چرا ایرانیان با‌وجود تلاش‌های بسیار در جهت مقابله با عقب ماندگی موفقیت چندانی نداشته‌اند، پاسخ‌های مهمی ارائه می‌دهد. فصل دوازدهم کتاب به خاورمیانه اختصاص یافته که در دهه‌های گذشته بی‌ثباتی از یک سو و ضعف جامعه مدنی در منطقه از سویی دیگر از موانع مهم توسعه بوده است. کتاب توسط سید علیرضا بهشتی شیرازی و جعفر خیرخواهان به فارسی روان ترجمه شده است که به خواننده کمک می‌کند تا به سهولت متن مفصل کتاب را دنبال کند.‌‌

زهرا کریمی
عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین