شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 10:30:34 AM
تهدید ترامپ به تعطیلی دولت بازارها را متاثر کرد

بازارهای جهانی هفته جدید کاری را با نوسان‌های محدود آغاز کردند. بازارها که روز جمعه نیز افت و خیز شدیدی نداشتند، دوشنبه نیز کار خود را با دامنه تغییرات محدود شروع کردند. روز گذشته همزمان با ثبات نسبی در بازارهای سهام، شاخص دلار کمی ضعیف شد تا طلا مجال رشد از کف روز را پیدا کند. همزمان، بازارهای نفت نیز از وضعیت دلار نفع بردند.
بازارگردانی دلار جهانی

بورس و درآمد

بازارهای سهام همچنان تحت تاثیر گزارش‌های درآمدی فصلی شرکت‌های جهانی هستند. گزارش‌های فصل قبل عموما بهتر از انتظارها بوده اما در این میان، گزارش‌های بد حساسیت معامله‌گران را برجسته کرده است. پس از آنکه هفته گذشته سهام فیس‌بوک و توییتر با سقوط ارزش روبه‌رو شد، همه منتظر گزارش این هفته «اپل» هستند.

دوشنبه گزارش ناامیدکننده غول‌های فناوری، بازارها را متاثر کرد تا پس از تزلزل شاخص‌های آسیایی، شاخص‌های اروپایی از اوج ٦ هفته‌ای پایین بیایند. با این حال، شاخص‌ام اس سی‌ای جهانی که ٤٧ کشور را پوشش می‌دهد، دوشنبه تقریبا پایدار ماند. بورس‌های امریکایی دوشنبه را با خبر تهدید ترامپ به تعطیلی دولت فدرال به دلیل اختلاف بر سر دیوار مرزی مکزیک آغاز کردند.

ضعف دلار قوی

اولین ساعات کاری بازارهای جهانی ارز در روز دوشنبه با افت ارزش دلار آغاز شد. این روند دیگر بازارها را هم متاثر کرد اما چیزی از قدرت دلار کم نشده است. روند افزایشی دلار امریکا اکنون سه ماهه شده و با وجود چالش‌های اقتصادی، بحرانی در اقتصاد امریکا پیش‌بینی نمی‌شود. از میانه آوریل، دلار حدود ٦ درصد مقابل سبدی از ارزها تقویت شده است، امری که بازارهای نوظهور را متاثر کرده و کسانی را که بر ادامه افت ١٠ درصدی از سال ٢٠١٧ حساب کرده بودند، ناامید کرده است. شاخص دلار که هفته گذشته روی عدد ٩٤,٦٦ واحد ایستاده بود، دوشنبه را نیز با همین عدد آغاز کرد اما بعد تحت تاثیر اندکی نگرانی، به سوی اعداد پایین‌تر حرکت کرد تا عصر روز گذشته، این شاخص به عدد ٩٤.٣٢ واحد رسید.

رشد دلاری طلا

اونس طلا که هفته گذشته را با قیمت ١٢٢٣,٢٠ دلار به پایان برده بود، دوشنبه تحت تاثیر ادامه ضعف فنی با قیمت ١٢٢٠ دلار شروع به کار کرد، با این همه، افت اندک شاخص دلار به اونس طلا اجازه بازگشت به قیمت هفته گذشته را داد. اونس در ساعات اولیه بهای ١٢٢٥ دلار را هم تجربه کرد اما در ادامه روز به نوسان پیرامون قیمت ١٢٢٣ دلار رو آورد؛ بهایی که تا زمان نوشته شدن این گزارش ثبت شد، همین قیمت بود. روز گذشته نقره نیز اندکی گران شد اما بازار فلزهای گرانبها همچنان تحت تاثیر کاهش شدید نبود تقاضای سرمایه امن است.

بهبود نفت

با آنکه بازار نفت خام همچنان با عرضه کافی روبه‌رو است، تحولات ژئوپولتیک هرازچندگاهی به کمک طلای سیاه می‌آیند. درست در روزهایی که فعالان بازار انرژی نگران تحریم‌های نفتی ایران هستند، حمله حوثی‌ها به نفتکش‌های عربستان باعث بسته شدن تنگه باب المندب شده است. در این شرایط نفت توانسته اندکی وضعیت خود را بهبود ببخشد.

نفت برنت که هفته گذشته رشد را تجربه کرده بود، دوشنبه با حدود ١ دلار رشد به قیمت ٧٥,٩ دلار رسید. همین طور نفت وست تگزاس اینترمدییت که هفته گذشته افت کرده بود، با حدود ٢ دلار رشد به قیمت دلار رسید.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین