شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 3:29:46 PM
  • گروه مطلب:| گفتگو| صنعت| فارسی|
  • کد مطلب:8658
  • زمان انتشار:يکشنبه 25 اسفند 1398-11:37
  • کاربر:
مهدی پورقاضی در گفت‌وگو با اقتصادنامه:

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران بیان کرد: اعطای تسهیلات از سوی بانک صادرات به بنگاه‌ها، واحدهای صنعتی بسیاری را در این شرایط سخت اقتصادی احیا می‌کند.
بانک صادرات ماموریت بزرگی در رونق‌بخشی به جریان تولید کشور  دارد

مهدی پورقاضی در گفت‌وگو با اقتصادنامه با اشاره به مشکل سرمایه در گردش بنگاه‌های صنعتی اظهار کرد: قیمت‌ ها در زنجیره تولید بالا رفته و سرمایه در گردش‌ها عموماً تغییر نکرده است. تورم تولید در ماهای اخیر امسال نیز امیدوارکننده نبوده و وضعیت اقتصادی کشور باعث شده بنگاه‌ها نتوانند سرمایه در گردش لازم خود را تامین کنند.

او با بیان اینکه اعطای تسهیلات از سوی بانک صادرات به بنگاه‌ها، واحدهای صنعتی را در این شرایط سخت اقتصادی احیا می‌کند، گفت: عموم واحدهای صنعتی ما دچار مشکل کمبود نقدینگی هستند و اگر این تسهیلات در قالب ال‌سی داخلی باشد کمک بزرگی به تولیدکنندگان می‌شود. البته هر تولیدکننده‌ای مشکل خاص خودش را دارد و با مدل خاص خودش از تسهیلات استفاده خواهد کرد.

پورقاضی ادامه داد: به طور مثال برخی تولیدکنندگان می‌خواهند از بورس خرید کنند، برخی‌ها از پتروشیمی‌ها و برخی‌ها ممکن است از فولادی‌ها خرید داشته باشند و غیره. از سویی بعضی‌ها نیز ممکن است مواد اولیه‌شان را بخواهند صادر کنند. بنابراین طرح طراوات بانک صادرات می‌تواند با یک فرمول عمومی برای همه بنگاه‌ها در زمینه تسهیلات گام بزرگی در راستای مشکل سرمایه در گردش آنها بردارد.

مدیرعامل شرکت نیرومند پلیمر با بیان اینکه بانک صادرات ماموریت بزرگی در رونق‌بخشی به جریان تولید دارد، مطرح کرد: بانک‌ها عموماً به بنگاه‌ها تسهیلات داده‌اند اما این تسهیلات کافی نبوده است. دو موضوع مانع تسهیلات‌دهی آنها می‌شود. یک اینکه بانک‌ها علاقه کمتری دارند که به بخش خصوصی تسهیلات دهند و ترجیح می‌دهند بخش‌های دولتی و بخش‌هایی که به زعم آنها برگشت پولشان قطعی است حتی اگر دیر، وام دهند.

او افزود: چون بانک‌ها مطمئن هستند این پول برمی‌گردد. دوم این که تعدادی از بنگاه‌های بخش خصوصی مشکلات مالی دارند و بدیهی است نمی‌توان از بنگاهی که مشکلات مالی دارد، انتظار داشت که بانک رغبتی داشته باشد تا به آن اعتماد کند و تسهیلات دهد. این بنگاه ممکن است چک برگشتی یا مشکل مالیاتی داشته باشد.

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه اغلب واحدهای نفتی و بنگاه‌هایی که با دولت کار می‌کنند، مطالبات قابل توجهی از دولت دارند که به آنها پرداخت نشده است، تصریح کرد: اگر این مطالبات پرداخت شود وضع خیلی از این شرکت‌ها بهتر از گذشته می‌شود. یعنی اگر قرار است کمکی به وضعیت مالی بنگاه‌های فعال در ارتباط با دولت شود، بهترین کار پرداخت مطالبات این بنگاه‌هاست.

او در پایان پیشنهاد کرد: اگر بتوان در کنار ارائه تسهیلات بانکی، سیاستگذاری‌ها به سمتی رود که مطالبات بنگاه‌ها از پیمانکاران تا فروشندگان مواد اولیه وصول شود و دولت ملزم شود که به تعهدات مالی‌اش عمل کند، جریان تولید در اغلب واحدهای صنعتی کشور زودتر رونق خواهد گرفت.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین