جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 3:16:29 PM

 ویروس کرونا یا (COVID-19) که تا الان  ۷ هزار و ۱۶۱ نفر در کشور را مبتلا کرده و ۲۳۷ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند، چه درس‌هایی به ایرانیان داد؟  
۱۰ درسی ‌که کرونا به ایرانیان داد
۱. تفاوت اتانول با متانول 
+دو محلول به نام اتانول و متانول که تنها تفاوتشان در حروف اول نوشتاری آن‌هاست، اما یکی از آن‌ها سمی و آسیب‌رسان است و دیگری با درصد خاصی از غلظت می‌تواند درجهت ضدعفونی کردن دست‌ها استفاده شود.
۲. از خودکار مشترک استفاده نکنیم
+در بانک‌ها و اداره‌ها از خودکار شخصی خودمان استفاده کنیم
۳. زدن چند ماسک روی هم بی‌تاثیر است
+استفاده همزمان از چند ماسک روی هم فایده‌ای ندارد و بهتر است پس از استفاده، ماسک تعویض شود.
 
۴. تولد دیرهنگام‌ سامانه‌های آنلاین تست ویروس‌ها
+ پس از گذشت چند روز از شیوع کرونا سامانه‌های آنلاین به وجود آمدند تا مردم با پاسخ به چند سوال آسان باور کنند کرونا ندارند و به بیمارستان مراجعه نکنند. 
۵. عطش مسافرت در تعطیلی‌ها و بی‌اعتنایی به اخطارها
+ بهترین و امن‌‌ترین جا برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ماندن در خانه است. گرچه شاهد بودیم با وجود اخطار وزارت بهداشت مبنی بر اینکه از سفرهای غیرضروری پرهیز کنید" در بسیاری از جاده‌ها ترافیک به وجود آمد. 
۶. عادت به خریدهای آنلاین و لزوم ارتقای کیفیت خدمات کسب و کارهای اینترنتی 
+با اعتماد به فروشگاه‌های آنلاین می توان بدون حضور در تجمع‌ها و رفت و آمد به سوپرمارکت‌ها و بازارها خرید کرد. ضمن اینکه شرط افزایش اعتماد مردم به این کسب و کارها بالا بردن کیفیت و رضایت مشتریان است. 
۷. در بحران یک ویروس فراگیر مراسم عروسی و عزا نگیریم
+فرمانده ستاد کرونای تهران از عروسی پنهانی در تالارهای اطراف تهران خبر داده است. به گفته وی، هر فرد مبتلا به کرونا دست‌کم ۳ نفر رو آلوده می‌کند و اگر کسی در این عروسی‌ها مبتلا باشد هزاران نفر دیگر در جامعه آلوده می شوند.
۸. مدیریت رسانه‌ای و بهره‌برداری فیک‌نیوزها
+هر یک نفر که دارای تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی است، خود یک رسانه محسوب می‌شود. در دوران شیوع ویروس کرونا بسیاری فریب شایعه‌ها را خوردند و برخی فقط اخبار را از مراجع رسمی و معتبر دنبال کردند. مسلما گروه دوم انتخاب‌های منطقی و علمی داشته اند. 
۹. اپیدمی شدن بهداشت فردی
شیوع ویروس کرونا سبب شد تا استفاده از ژل ضدعفونی کننده و شستشوی مرتب دست‌ها در بین مردم شهر، روستاها و نقاط دورافتاده کشور رواج پیدا کند و بهداشت فردی در بین مردم ارتقا پیدا کند. 
۱۰. در کارمان دقیقه ۹۰ نباشیم
+ اغلب کسب‌وکار پایان امور مالی را اسفندماه می‌دانند و با تعطیلی اداره‌ها و کاهش ساعات اداری بسیاری از کارها چه مالی و غیرمالی ناتمام مانده است. اگر کسب و کاری دارید که هنوز آن را تعطیل نکرده‌اید و نیروهایتان همچنان مشغول به کارند، شما جزو دقیقه نودها هستید!


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین