پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 8:16:41 PM
آل‌اسحاق در گفت‌وگو با اقتصادنامه:

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بانک صادرات با طراحی طرح طراوت می‌تواند الگوی مناسبی برای بانک‌های دیگر باشد، مطرح کرد: بانک صادرات ارائه تسهیلات را مدیریت کند تا این منابع فقط به بخش تولید راه یابد و صرف خرید مواد اولیه و قطعات موردنیاز شود.
طرح طراوت بانک صادرات با مدیریت منابع در بخش تولید موفق می‌شود

یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با اقتصادنامه با اشاره به طرح طراوت بانک صادرات اظهار کرد: طرح‌های تامین مالی کمک بسیاری به رونق بخش تولید می‌کند. حجم نقدینگی‌‌های سرگردان در کشور بالاست و این رقم به ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. اگر این حجم پول به بخش تولید نرود و به سمت بازار ارز، سکه، طلا و ... سوی یابد، بخش تولید رونق نخواهد گرفت و اشتغالزایی ایجاد نخواهد شد. به همین دلیل بهتر است بانک‌ها این نقدینگی را به سوی تولید هدایت کنند.

او افزود: اختصاص تسهیلات بانکی به طرح‌های فولادی، نفتی و معدنی علاوه بر رونق تولید، ضامن اشتغالزایی نیز خواهد بود. بانک صادرات با طراحی طرح طراوت می‌تواند الگوی مناسبی برای بانک‌های دیگر باشد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: تقویت جریان تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از سوی نظام بانکی کشور تولیدکنندگان را در شرایط کنونی که تحریم‌ها تشدید شده حمایت می کند. حال که چنین جریانی را بانک صادرات با ارائه طرح طراوت به راه انداخته علاوه بر کمک به بخش تولید، به حوزه‌های دیگر اقتصاد هم کمک می‌شود.

آل‌اسحاق درباره اینکه این تسهیلات چطور باید به تولیدکننده‌ها ارائه شود، گفت: در گذشته واحدهای تولیدی‌ای که وام می‌گرفتند به جای تولید، در بخش ساختمان ورود پیدا می‌کردند و در خریدوفروش زمین و معاملات دیگر فعالیت می‌کردند. بهترین شکل ارائه این است که برای خرید مواد اولیه قطعات و نیازهای دیگر بخش تولید صرف شود.

او افزود: بانک صادرات نیز باید این تسهیلات را به گونه‌ای مدیریت کند که مطمئن شود این منابع به بخش تولید راه می‌یابد و صرف خرید مواد اولیه و قطعات می‌شود و زنجیره تولید تا محصول نهایی نقصی ندارد. در غیر این صورت ممکن است برخی بنگاه‌ها فقط به اسم تولید تسهیلات بانکی دریافت کنند و این فرصت مناسب را از واحدهای دیگری که بازگشت محصولشان مشکل دارد، بگیرند و هدر دهند.

آل‌اسحاق با بیان اینکه بسیاری از واحدهای معدنی و صنعتی از نبود نقدینگی رنج می‌برند، افزود: برخی معادن کوچک مقیاس به دلیل عدم تامین مالی تعطیل شده‌اند و اگر بیشتر از گذشته نظام بانکی به بخش معدن و صنایع معدنی توجه کند، اثرات مثبت معادن و صنایع وابسته به آن در استان‌های معدن‌خیز افزایش می‌‌یابد‌.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در پایان خاطرنشان کرد: در مقطع کنونی بهتر است بانک‌ها توجه‌شان به بخش معدن معطوف شود و فعالان معدنی با استفاده از این تسهیلات ماشین‌آلات و امکانات خود را تامین کنند و برای تقویت مطالعات اکتشافی شان هزینه کنند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین