شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 3:46:03 AM
اکبر ترکان در گفت‌وگو با اقتصادنامه:

دستیار پیشین رئیس‌جمهور گفت: افرادی که منتقد آقای زنگنه شده‌اند یا شناختی از خدمات ایشان به کشور ندارند و یا اینکه نمی‌خواهند بدانند ایشان چه خدماتی به کشور کرده است.
زنگنه نبود نه گاز داشتیم نه برق

اکبر ترکان در گفت‌وگو با اقتصادنامه با بیان این مطلب افزود: آقای زنگنه از مجرب‌ترین وزرای کابینه هستند و تسلط فراوانی در کارشان دارند. هم در حوزه فروش تولید و فروش نفت و هم در دیپلماسی نفتی، بطوریکه در جلسات اوپک همواره ا منافع کشور دفاع کرده و توانسته بقیه اعضای این سازمان را با استدلال‌های خود قانع کند.

او گفت: همین چند روز پیش دیدیم که در جریان اجلاس اوپک به خاطر سخنرانی ایشان و پافشاری بر روی مواضعی که داشتند، این اجلاس ۵ ساعت دیرتر به پایان یافت و سبب شد تا ایران به همه خواسته‌های خود در اوپک دست یابد.

ترکان افزود: بنده سال‌های زیادی از نزدیک با ایشان کارکرده‌ام و شاهد بوده‌ام که با چه وسواس و تسلطی صنعت نفت و گاز کشور را مدیریت کرده و چه پروژه‌های بزرگی را به سرانجام رسانده است.

او گفت: توسعه میدان گازی پارس جنوبی یکی از خدمات ارزشمند ایشان به کشور است و امروز شاهد آن هستیم که بخش اعظم پروژه‌های این میدان به پایان رسیده و بخش کوچکی از آن باقیمانده که به‌زودی نیز به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

ترکان افزود: اگر امروز می‌بینیم که بسیاری از نیروگاه‌های کشور با گاز به تولید برق می‌پردازند تا برق موردنیاز کشور تأمین شود به خاطر اتمام پروژه‌های میدان گازی پارس جنوبی است. اگر این میدان به بهره‌برداری نمی‌رسید امروز مجبور بودیم بخش زیادی از ظرفیت‌های پالایشگاهی خود را صرف تولید برق کنیم.

او تصریح کرد: یکی دیگر از خدمات ارزشمند ایشان به‌کارگیری نخبگان در دهه ۷۰ در وزارت نفت بود که ۵۶۰ نفر از نخبگان بهترین دانشگاه‌های کشور را جذب وزارت نفت کرد و امروز می‌بینیم که هرکدام از آنان دارای ۲۰ سال سابقه کاری هستند و به مدیران ارشد صنعت نفت تبدیل‌شده‌اند.

ترکان گفت: اگر امروز می‌بینیم که صنعت نفت کشور با بدنه‌ای قوی اداره می‌شود، نتیجه نخبه‌گرایی دو دهه پیش ایشان بود تا صنعت نفت کشور با استفاده از نیروهای توانمند داخلی مدیریت شود.

او افزود: اگر قرار باشد از خدمات آقای زنگنه بگویم فهرستی بلندبالا را می‌توانم شرح دهم. افرادی هم که امروز از ایشان انتقاد می‌کنند به‌خوبی می‌دانند که آقای زنگنه چه خدمات گسترده‌ای به صنعت نفت کشور کرده و چگونه سبب شده تا پیمانکاران داخلی توانمند شوند، پروژه‌های بزرگ صنعت نفت در کشور به اجرا برسد و بخش بزرگی از قطعات و تجهیزات موردنیاز صنعت نفت کشور در داخل تولید شود.

ترکان گفت: بهتر است قدر ایشان را بدانیم و تا موقعی که در دولت هستند از ظرفیت‌هایشان در حفظ منافع ملی استفاده کنیم و حضورشان را به غنیمت بشماریم.

او گفت: این روزها مطالبی علیه وزیر نفت گفته می‌شود که من نمی‌خواهم به این مسائل ورود کنم و به ریشه‌یابی آن بپردازم اما می‌توانم بگویم افرادی که این مسائل را مطرح می‌کنند خیرخواه کشور نیستند و در کلامشان اثر از خیرخواهی وجود ندارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین