يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 5:51:36 AM
گزارشی از روند یک‌ماهه بازارها

بازارهای جهانی در حالی امروز دوشنبه هفته جدید کاری را آغاز می‌کنند که هفته گذشته را با آرامش نسبی به پایان بردند. امروز آخرین روز کاری ماه جولای است و با پایان فعالیت بازارها در انتهای روز، می‌توان بازدهی بازارهای مختلف را حساب کرد. با این حال، روند یک ماه گذشته به گونه‌ای بوده که بعید است، روز آخر، تغییر‌دهنده مسیر بازارها باشد.
آرامش نسبی شاخص‌های جهانی

امید بورس

بازارهای سهام جهان هفته گذشته وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند، اما تقریبا تمام آنها هفته را با افزایش به پایان بردند. نکته مهم دیگر این است که اکثر شاخص‌ها در یک ماه گذشته نیز رو به رشد بوده‌اند. مهم‌ترین عامل فشار بر بورس‌های جهانی در یک ماه گذشته جنگ تجاری دو اقتصاد اول جهان و همچنین جنگ میان امریکا با اروپا، کانادا، مکزیک و... و البته جنگ ملایم‌تر ارزی بوده است. با این همه، حتی پیش از توافق اولیه اروپا و امریکا بر سر تجارت، بازارها هرگز به وضعیت افت پایدار نرسیدند. آنچه چشم‌انداز بورس‌ها را روشن‌تر می‌کند، چشم‌انداز خوب اولین اقتصاد جهان است.

دلار قوی

شاخص دلار با وجود افت قابل توجه از اوج ترامپی (اوجی که در نتیجه وعده‌های اقتصادی رییس‌جمهور منتخب رقم خورد) همچنان ارزی قوی است که موقعیت سرمایه امن به آن می‌دهد. هفته گذشته، این شاخص که پول امریکا را با ٦ رقیب عمده بین‌المللی مقایسه می‌کند در مقطعی تضعیف شد اما در نهایت رشد هفتگی را به دست آورد. شاخص دلار که دو هفته پیش روی عدد ٩٤,٤٨ واحد ایستاده بود، جمعه با وجود افت به عدد ٩٤.٦٧ دلار رسید. این شاخص همچنین در یک ماه گذشته نیز اندکی رشد کرده است. شاخص دلار ٢٩ ژوئن روی عدد ٩٤.٤٧ واحد ایستاده بود. همین رشد اندک در روزهایی که سیاست‌های ترامپ صدای همه را بلند کرده است، قال توجه است.

طلای بدشانس

دلار قوی مهم‌ترین عامل فشار بر کالاهای خام است و طلا هم از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به قدرت دلار، کاهش ارزش فلز زرد چیز عجیبی نیست، به ویژه از آن رو که طلا با بهای نفت همبستگی مستقیم دارد و نفت هم این روزها علاوه بر دلار، ‌تحت فشار مازاد عرضه هم است. اونس طلا که دو هفته پیش به قیمت ١٢٣١ دلار رسیده بود، هفته گذشته تا قیمت ١٢٢٣,٢٠ دلار افت کرد. نکته جالب روند هفته گذشته ثبات قیمت‌های نهایی روزهای آخر با وجود نوسان‌های شدید در طول روز بود. اونس طلا روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ١٢٢٢.٤٠ دلار قیمت خورد و جمعه با وجود تجربه بهای ١٢١٦.٩٠ دلار، در نهایت با حدود یک دلار رشد نسبت به روز قبل، روی قیمت ١٢٢٣.٢٠ دلار ایستاد. طلا در بازه ٣٠ روزه هم حدود ٢٨ درصد از ارزش خود را از دست داده است. این افت در یک سال گذشته به حدود ٣٥ درصد می‌رسد.

نوسان نفتی

نفت خام روز جمعه تحت فشار افت بورس‌ها، با کاهش ارزش روبه‌رو شد، اما شاخص برنت توانست با یاری تحولات ژئوپولتیک رشد هفتگی را برای خود ثبت کند. روز جمعه، نفت برنت با ٢٥ سنت کاهش به قیمت ٧٤,٢٩ دلار رسید که رشد هفتگی ١.٨ درصدی را برای این شاخص ثبت کرد. با این حال، نفت وست تگزاس اینترمدییت که جمعه با ٩٢ سنت کاهش به قیمت ٦٨.٦٩ دلار رسیده بود، در طول هفته ٢.٤ درصد از ارزش خود را از دست داد. این چهارمین هفته پیاپی افت این شاخص بود.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین