پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 1:15:09 AM
گزارشی از تحولات بازار سکه و ارز

عصر روز شنبه زمانی که عبدالناصر همتی، رییس‌کل جدید بانک مرکزی در نخستین اظهارات رسمی خود از برنامه‌ای گفت که به تایید ضمنی رییس‌جمهور رسیده و قرار است اجرای آن حال و روزی بازار ارز و سکه را خوب کند، سکه در بازار رسمی به مرز ٣ میلیون ٧٠٠ هزار تومان رسید. نخستین ساعات کاری رییس کل جدید با رکوردهای تاریخی در قیمت سکه و ارز همراه شد.
طلا تحت تاثیر دلار

بازار این پیام صریح را به سیاستگذاران داد که تغییر افراد صرفا به حفظ ارش پول ملی و اعتماد مردم نسبت به وضعیت اقتصاد نمی‌انجامد و بهتر است تا سیاستگذاران اقتصادی کشور به جای تعلق خاطر به برخی افراد، به تغییر پارادایم در سیاست‌های اقتصادی خود روی آورند. روز گذشته که همتی نوید روزهای خوب را در اقتصاد می‌داد هرگز تصور نمی‌کرد که ١٥ ساعت بعد که کرکره طلا فروشی‌ها بالا زده می‌شود، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی به بیش از ٤ میلیون و ٤٠٠ هزار تومان رسیده و جهشی هفتصد هزار تومانی در عرض چند ساعت داشته باشد. آنگونه که سایت رسمی اتحادیه طلا و جواهر کشور گزارش داده، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید ٤ میلیون و ٣١٤ هزار تومان تومان را تجربه کرد در حالی که ارزش ذاتی آن ٣ میلیون و ٢١١ هزار تومان است و نشان می‌دهد که حباب قیمتی هر قطعه سکه یک میلیون تومان است. کارشناسان بر این باورند که قیمت طلا و سکه با وجود ثبات کامل در بازارهای جهانی و تعطیلی بازارهای دنیا در روز یکشنبه نشات گرفته از افزایش قیمت دلار تا مرز ١٠ هزار و ٤٠٠ تومان بوده است.

بازار ارز و سکه این روزها به یکی از جذاب‌ترین بازارهای سرمایه‌ای کشور تبدیل شده‌اند که سرمایه‌های خرد را به خوبی و به سهولت به سمت خود جذب می‌کنند و این امر هم موجب شده تا علم اقتصاد هم در مقابل نوسانات اخیر این بازار دیگر نسخه‌ای برای ارایه نداشته باشد. اقتصاددانان معتقدند که تحولات اخیر بازار ارز و سکه که موجب شده تا این کالاها به عنوان سرمایه اصلی در دست مردم رد و بدل شوند پیش از هر چیز به روانشناسی بازار بازمی‌گردد و نسخه‌های علم اقتصاد از این مقطع به بعد نمی‌تواند حال اقتصاد را خوب کند.

البته ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر همچنان معتقد است که «تصمیمات آنی بانک مرکزی و دولت در ایجاد تلاطم موثر بوده است. چندنرخی بودن بازار ارز هم باعث ایجاد اوضاع نابسامانی شده که اثرات منفی خود را بر تمام بازارها می‌گذارد. درخصوص عوامل خارجی باید گفت قیمتی که هر اونس طلای جهانی دارد نشان‌دهنده این است که نوسانات آنها نرمال است و تجارت بین‌الملل نمی‌تواند دلیل ایجاد التهاب در بازار ایران باشد؛ لذا علت اصلی به مسائل داخلی مربوط می‌شود.»

او با همین نگاه و با تاکید بر اینکه افزایش قیمت طلا و دلار به عوامل داخلی باز‌می‌گردد، می‌گوید: «سکه روز گذشته سیر عجیب صعودی به خود گرفته بود، به گونه‌ای که تا نیمه‌های روز قیمت سکه تمام طرح جدید چهار میلیون و ۱۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۸۵۲ هزار تومان، ربع سکه ۹۴۰ هزار تومان، سکه یک گرمی ۴۸۵ هزار تومان، هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۳۳۶ هزار تومان، هر مثقال طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۴۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۰۸ هزار و ۴۰۰ تومان داد و ستد شد روالی که متاسفانه باعث متاثر شدن کلیه بازارها شده و موجب سردرگمی و رکود شده است.»

این روال البته از سوی برخی کارشناسان و اقتصاددانان به عدم اعتماد و اطمینان بازار از برنامه‌های ارایه شده دولتی بازمی‌گردد و این گروه معتقدند که: «به دلیل بی‌تاثیری تصمیم‌گیری‌هایی که تاکنون در بازار ارز و سکه از سوی دولت شاهد بوده‌ایم، بازار وارد فاز جدیدی شده است. به این ترتیب این بی‌اعتمادی در کنار پلیسی‌تر شدن بازار موجب شده تا در بطن بازار شاهد حرکت‌های هیجانی قیمت بعد از هر نوع تصمیم‌گیری یا حتی اعلان تصمیم و برنامه‌ریزی جدید از سوی دولت هستیم. بازار با واکنش‌های هیجانی به برنامه‌های دولتی سعی دارد دولت را وارد مرحله جدیدی از تصمیم‌گیری کند.»

در همین حال گروهی توقف معاملات سکه در بورس کالا را دلیل دیگری برای افزایش قیمت عنوان می‌کنند. هر چند که در هفته‌های اخیر سکه‌های آتی تحویل دی ماه تا چهار میلیون تومان نیز قیمت خورده بود که برخی معتقد بودند افزایش نرخ این سکه‌ها موجب انتظاراتی در بازار شده و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

طلا و ارز روز گذشته در حالی روز پرهیجانی را پشت سر گذاردند که هنوز هیچ برنامه از بسته سیاست ارزی عبدالناصر همتی، رییس کل جدید بانک مرکزی از سوی وی مهر ابلاغ نخورده و او تنها دو جلسه با مدیران و اقتصاددانان برای بررسی‌های بیشتر آنچه بر اقتصاد می‌رود برگزار کرده است و مشخص نیست که نسخه‌ای که او برای این روزهای غیر‌قابل پیش‌بینی اقتصاد ایران می‌نویسد چگونه قرار است حبابی که هر روز در حال بزرگ‌تر شدن است را کوچک کند و او چگونه می‌تواند حال اقتصاد ایران را در شرایطی که اقتصاددانان برای آن نسخه‌ای توصیه نمی‌کنند، خوب کند.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین