جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 2:59:38 AM
الکساندر نواک: بازار نفت متاثر از تحریم‌های ایران و ونزوئلاست

 وزیر انرژی روسیه که این روزها سیاست نفتی کشور خود را همسو با منافع عربستان و سیاست‌های ضد ایرانی امریکا، پیش می‌برد در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است: که شرایط کنونی بازار و قیمت‌های جهانی نفت خام متاثر از تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلاست. آنگونه که نشریه پلاتس، گزارش داده، الکساندر نواک به این موضوه اشاره کرده که در پی تصمیم جدید نشست مشترک اوپک و غیراوپک برای پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق جهانی کاهش عرضه، روسیه می‌تواند در ماه جولای روزانه ۲۵۰ هزار بشکه به تولید خود بیفزاید. او گفته است که کشورش به اجماع اوپک پایبند است از این رو اما انتظار داریم در ماه جاری میلادی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه از کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای روسیه براساس توافق کاهش عرضه اوپک و غیر اوپک، دوباره به مدار تولید بازمی‌گردد.
استراتژی نفتی روسیه

نواک با تاکید بر اینکه بازار نفت تحت تاثیر تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا قرار گرفته، گفته است که هم‌اکنون شاهد آثار این تحریم‌ها بر قیمت‌های جهانی نفت خام هستیم. او پیش بینی کرده که قیمت نفت در سطوح ۷۳ تا ۷۴ دلار برای هر بشکه یا چند دلار بالا و پایین باقی می‌ماند‌. نواک همچنین یادآور شده که احتمال دارد کمیته مشترک فنی وزارتی نظارت بر توافق جهانی کاهش عرضه اوپک و غیر اوپک در سپتامبر گزینه افزایش تولید بیشتر را مدنظر قرار دهد، اما این موضوع هنوز مورد مذاکره نیست. وزیر انرژی روسیه گفته است که گام‌های بعدی براساس شرایط بازارهای جهانی نفت خام گرفته می‌شود. نواک به این موضوع هم اشاره کرده که تصمیم برای پایبندی ۱۰۰ درصدی تا پایان امسال معتبر است اما ممکن است در سپتامبر در آن بازنگری شود. وزیر انرژی روسیه همچنین گفته است که تولید نفت خام روسیه برای کل سال ۲۰۱۸ به میانگین روزانه ۱۱ میلیون و ۶۵ هزار بشکه می‌رسد. او در بیانیه‌ای اعلام کرده که وزارت انرژی روسیه پیش‌بینی خود درباره تولید نفت این کشور را در پی توافق اخیر کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در وین افزایش داده است. او گفته است که در پی توافق نشست مشترک اوپک و غیراوپک در تاریخ ۲۴ ژوئن (دوم تیرماه)، وزارت انرژی روسیه مجموع تولید نفت روسیه برای کل سال ۲۰۱۸ را با ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افرایش، ۵۵۱ میلیون تن پیش‌بینی کرد. بر این اساس، میانگین تولید روزانه نفت روسیه در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۱ میلیون و ۶۵ هزار بشکه خواهد بود. وزیر انرژی روسیه همچنین اعلام کرده که این کشور برای افزایش تولید نفت خام خود از ذخیره‌سازی‌های این کشور استفاده نکرده است. آنگونه که رویترز گزارش داده، نواک گفته است که این کشور برای افزایش تولید نفت از ذخیره‌سازی‌های خود استفاده نمی‌کند و مقدار ذخیره‌‌سازی‌های این کشور به اندازه‌ای نیست که بازارهای جهانی نفت را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که سه منبع صنعتی به رویترز اعلام کرده بودند که روسیه در ماه ژوئن به کمک ذخیره‌سازی‌های نفت خام خود تولیدش را افزایش داده است. این منابع مدعی هستند که روسیه به مدد ظرفیت مازاد شبکه خطوط لوله شرکت ترانسنفت و مخازن ذخیره‌سازی خود در میدان‌های نفتی دارای انعطاف در عرضه نفت خام به بازارهای جهانی است. این در حالی است که روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که به دنبال تصمیم چهارمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک برای رساندن میزان پایبندی ۲۴ کشور حاضر در توافق جهانی کاهش عرضه به ۱۰۰ درصد، روزانه ۲۰۰ هزار بشکه به تولید خود می‌افزاید.


روسیه برای افزایش تولید نفت از ذخیره‌سازی‌های خود استفاده نمی‌کند و مقدار ذخیره‌‌سازی‌های این کشور به اندازه‌ای نیست که بازارهای جهانی نفت را تحت تاثیر قرار دهد.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین