سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 4:30:39 PM
وزیر صنعت بابت فساد سیستماتیک در واردات خودرو عذرخواهی کرد

سرانجام بعد از کشمکش‌های فراوان بین گفتن و نگفتن‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ بالاخره لیست کامل متخلفان ثبت سفارش خودرویی کشور نه از طریق وزیر صنعت، معدن و تجارت و نه از سایت وزارت صمت که از سوی یکی از برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون اعلام شد. تا شاید گپ میان شفاف‌سازی که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از آن صحبت می‌کرد، پر شود. روالی که موجب شده اعلام به این شکل لیست متخلفان ثبت سفارش در یک برنامه تلویزیونی محلی برای اعلام چنین لیست قابل توجهی می‌شود! لیستی که تاکنون بارها رسانه‌های مختلف خواهان انتشار آن از سوی این وزارتخانه بودند. اما به‌طور کلی شفاف‌سازی‌ای که از سوی بدنه دولت و از وزیر جوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شده بود به دیگر وزرا نیز تسری یافته که البته قابل تقدیر است اما توجیه‌کننده نوع اعلام آن نیست.
١٠٠ نفر، برای ٦٤٨١ تخلف

از تخلف وزیر تا عذرخواهی از مردم

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت به انتشار لیست صد نفر متخلفان واردات اشاره می‌کند و می‌گوید: «این لیست افرادی است که مجموعا نمایندگی متعلق به آنها بوده است؛ نه اینکه الزاما آنها اقدام به ثبت سفارش کرده باشند؛ بلکه این اقدام به وسیله کاربرانی صورت گرفته است که به آنها اجازه داده شده است. این اتفاق که به هر دلیلی از سوی کاربران، کارمندان و واردکنندگان صورت گرفته، اتفاق خوبی نبوده است، چه در این دولت یا آن دولت انجام شده باشد، به همین دلیل از محضر شریف مردم ایران عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم با تمهیداتی که اندیشیده شده است، این فساد به صفر میل کند و روش‌های ما موثر باشد.» او در حالی در مورد تخلفات جدید واردات خودرو توضیح می‌دهد که معتقد است: «دستور بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو که در ماه‌های پایانی دولت یازدهم و توسط محمد نعمت‌زاده انجام شده است غیرقانونی بوده است» و می‌گوید: «توقف ثبت سفارش در تیرماه سال گذشته توسط وزیر وقت صنعت (نعمت زاده) آن هم به صورت دستخط غیرقانونی بود». نعمت‌زاده در قالب نامه‌ای در ٢٤ تیرماه ٩٦ به خسروتاج نوشته است «با توجه به اینکه ممکن است تصمیم‌گیری کمیسیون زیر بنایی هیات وزیران در شیوه واردات خودرو به صورت CBU که در شرف نهایی شدن است طول بکشد و این موضوع منشأ مسائلی شود که برخی به اطلاعات دسترسی پیدا کنند از امروز ثبت سفارش انواع خودروهای سواری به‌طور موقت متوقف شود.» این وزیر کابینه در پاسخ به این پرسش که آیا وزیروقت صنعت می‌توانست به صورت دست‌نویس این دستور را بدهد، هم گفته است: «نه عملا دستور توقف ثبت سفارش باید از سوی مراجع بالاتری صادر می‌شد. به اعتقاد من اگر تمهیداتی برای نحوه بازپس گرفتن این درآمدها به کارگرفته نشود قطعا این امر منجر به سودجویی عده‌ای خاص خواهد شد. حتی نعمت‌زاده در نامه اخیر خود این تصمیم خود را درست دانسته و گفته است این کار را باید می‌کردم و کار خوبی بود.» یکی از نکاتی که شریعتمداری در خصوص روال اجرایی برخورد با تخلفات خودرویی اشاره می‌کند صبوری برای برخورد با این تخلفات از سوی دستگاه‌های دولتی است به گونه‌ای که طبق اطلاعات کسب شده بعد از محرز شدن تخلفات انجام شده از سوی حراست وزارتخانه، اطلاعات مربوط به تخلفات خودرویی چهار بار به وزارت اطلاعات، یک بار به سازمان تعزیرات و یک بار به سازمان حمایت اطلاع‌رسانی شده بود اما اقدامات خاصی صورت نمی‌گیرد و حتی کار به نامه‌نگاری وزیرصنعت با وزیر اطلاعات می‌رسد. البته محمد شریعتمداری در برنامه تلویزیونی که لیست تخلفات خودرویی را ارایه می‌دهد با اشاره به اینکه وزارت صنعت ٤ بار تاکیدات لازم را به وزارت اطلاعات برای تخلفات ثبت سفارش اعلام کرده از نامه‌نگاری‌های همزمان با سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت و حتی مراجع قضایی هم صحبت می‌کند ولی بیشتر در مورد علت تعلل این دستگاه‌ها در برخورد با این مشکل صحبت نمی‌کند.

اطلاعات رسیده همچنین نشان می‌دهد که وزیرصمت در همان ماه‌های ابتدای سال گذشته و بعداز محرز شدن تخلفات گزارشی شفاهی را نیز به رییس‌جمهور ارایه می‌کند. طبق گفته شریعتمداری؛ علاوه بر این، نامه‌نگاری‌های لازم برای ممنوعیت شماره‌گذاری این خودروها انجام شد. البته گمرک هم اعلام کرد که از مجموع ٦٤٨١ خودروی که در ثبت سفارش آنها تخلف انجام شده حدود ٤٥٤٧ دستگاه از این خودروها نه اظهار و نه وارد شده‌اند. همچنین اعلام شد که ١٩٣٤ خودرو وارد کشور شده که براساس اعلام واحدهای شماره‌گذاری ٣٠٠ و خرده‌ای از این خودروها هنوز پلاک نشده است.

مانور رسمی‌ها و غیررسمی‌ها

در لیست بلندبالای وزیر صنعت، معدن و تجارت نام شرکت‌ها و برندهایی به چشم می‌آید که برخی نمایندگان رسمی هستند و برخی غیررسمی که خود دامنه تخلفات را گسترده‌تر از آن چیزی نشان می‌دهد که تاکنون در رسانه‌ها تصور می‌شد. در این لیست شفافیت نام برندهایی همچون ایرتویا، پرشیاخودرو و آسام موتور به چشم می‌آید و در کنار آنها برندهای غیررسمی (گری مارکت) ‌ها نیز خودنمایی می‌کند. مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو البته سهم رسمی‌ها در واردات را حدود ٢٠ درصد می‌خواند و حتی خواستار برخورد شدید با متخلفان شده است. او درحالی لیست وزارت صنعت، معدن و تجارت را ناقص می‌خواند و می‌گوید نام برخی «شرکت‌های متخلف در این لیست وجود ندارد» که روز دوشنبه و در نشست خبری انجمن واردکنندگان خودرو، هیات رییسه از اعلام نام متخلفان واردات پرهیز می‌کردند و حتی بارها اعلان کردند که نمی‌دانیم چه شرکت‌های تخلف کرده‌اند.

متخلفان فراموش شده

این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که دبیر انجمن واردکنندگان به متخلفانی اشاره می‌کند که در لیست نیستند و به‌گونه‌ای هنوز در حاشیه امن قرار گرفته‌اند.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین