پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 6:12:57 PM

بازارهای جهانی به تهدیدهای متقابل ایران و امریکا واکنش نشان دادند، گرچه این تنها بازار نفت بود که پاسخ قابل توجهی به تحولات تازه داد. روز یکشنبه، رییس‌جمهوری ایران به امریکا هشدار داد که «با دم شیر» بازی نکند و ساعاتی بعد رییس‌جمهوری ایالات متحده ادعا کرد که اگر ایران یک بار دیگر امریکا را تهدید کند، با پیامدهایی کم سابقه روبه‌رو خواهد شد.
توفان نفتی ترامپ و روحانی

جنجال سیاه

نفت خام که از میانه‌های ماه جاری میلادی، وضعیت خوبی نداشته، دوشنبه از جدال لفظی حسن روحانی و دونالد ترامپ نفع برد. با تکرار تهدید بستن تنگه هرمز از سوی ایران، ترامپ نیز لحن تهدیدهای خود را شدیدتر کرد تا نگرانی درباره روند عرضه نفت، روندهای شروع هفته کاری را متاثر کند. روز گذشته نفت وست تگزاس اینترمدییت با ١,٢٥ درصد جهش به بهای ٦٩.١١ دلار رسید. همچنین شاخص برنت با رشد خیره‌کننده ١.٧٧ درصد، قیمت ٧٤.٣٣ دلار را تجربه کرد. با این حال، مانند اغلب روندهای جهشی، بازار پس از تجربه خیز قیمتی، رو به اصلاح روند گذاشت. از آنجا که ترامپ ادعا کرده صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند و ایران گفته در صورت حذف صادرات ایران، تنگه هرمز بسته خواهد شد، فعالان بازارهای انرژی به مواضع دو طرف حساس شده‌اند.

طلای خنثی

بهای نفت با بهای طلا نسبت مستقیم دارد. از این رو، صبح دوشنبه، بازارهای جهانی فلزات گرانبها شاهد فشار طلای سیاه بر فلز زرد بودند. با این حال، افت شاخص‌ها در برخی از بازارهای سهام به کمک طلا آمد تا اونس، افت قیمت قابل ملاحظه‌ای را تجربه نکند. علاوه بر این، تضعیف اندک شاخص دلار نیز کمی به طلا کمک کرد. اونس طلا که هفته گذشته تا بهای ١٢٣١ دلار سقوط کرده بود، دوشنبه صبح به سرعت به سوی قیمت ١٢٢٧ دلار حرکت کرد، گرچه با کمک عوامل افزایشی خارجی و افزایش خریدها در قیمت‌های پایین‌تر، روند تا حدی اصلاح شد. روز گذشته، نقره نیز همسو با طلا مسیر افت را در پیش گرفت.

دلار آرام

شاخص دلار که هفته گذشته روی عدد ٩٤,٤٨ واحد ایستاده بود، دوشنبه را با عدد ٩٤.٤٣ واحد شروع کرد و بعد کمی بیشتر از خود ضعف نشان داد. دلار چندی است تحت فشار جنگ تجاری دو اقتصاد اول جهان یعنی امریکا و چین قرار گرفته، با وجود این، همچنان ارزی قوی است. اقتصاد امریکا فعلا چالش جدی‌ای را پیش روی خود نمی‌بیند، گرچه ادامه جنگ ارزی، جنگ تجاری و تنش در خلیج فارس می‌تواند اقتصاد این کشور را هم متاثر کند. دوشنبه، بازار اروپا هم پیش از باز شدن بازارهای امریکای شمالی، ثبات تقریبی نرخ برابری یورو به دلار را تجربه کرد.

انتظار بورس

بازارهای سهام روز دوشنبه وضعیت تقریبا پایداری نداشتند چراکه فعالان بورس با داده‌های متفاوتی مواجه هستند. بازارها از یک سو نگران جنگ تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان هستند و از سوی دیگر چشم به تحولات بازار انرژی دارند. رشد بهای نفت می‌تواند سهام‌های انرژی را خیز دهد و شاخص‌های بورسی را بالا ببرد. همچنین گزارش‌های درآمدی اخیر امید به ادامه روند رونق یا فاصله بیشتر گرفتن از رکود را در بیشتر اقتصادها زنده نگه داشته است.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین