شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 4:37:21 AM
تعرفه‌ها چه بر سر اقتصاد جهان خواهند آورد؟

دور جدید از لفاظی‌های جنگ تجاری، چهره بازارهای جهانی را تغییر داده است. در آخرین ساعات کاری بازارها در هفته گذشته، چین با کاهش مجدد ارزش یوآن و امریکا با تهدید وضع تعرفه‌هایی ٥٠٠ میلیارد دلاری، جنگ تجاری را داغ نگه داشتند. به این ترتیب، بازارها با داده‌های تازه‌تر بنیادی و فنی رنگ عوض کردند. وضعیت بازارها هنوز بحرانی نیست، اما ادامه جدال تعرفه‌ها می‌تواند بحران را به بازارها بازگرداند.  
آژیر خطر در بازارهای جنگی

بیم و امید بورس

در آخرین روز کاری بازارهای جهانی، بورس‌های اروپا و امریکا نگران از اثرات آینده جنگ تجاری باز هم تضعیف شدند. گرچه این ضعف، قابل توجه نبود، اما ادامه ناتوانی در رشد قابل توجه در سایه چالش‌های جهانی، چهره فنی بورس‌ها را هم مخدوش کرده است. اینکه روز جمعه اعلام گزارش درآمدهای خوب مایکروسافت هم نتوانست مانع افت شاخص‌ها شود، خود هشدار مهمی است. با این حال بازارها هنوز وضعیت خطرناکی ندارند. شاخص متوسط صنعتی «داو جونز» هفته گذشته برای سومین هفته پیاپی رشد کرد. همین روند را «اس‌اند پی ٥٠٠» هم تکرار کرد.

 

دعوای دلاری

شاخص دلار که دو هفته پیش روی عدد ٩٤,٦٨ واحد ایستاده بود، با وجود رشد تا اوج یک ساله ٩٥.١٦ واحدی در روز پنجشنبه، در آخرین روز کاری روی عدد ٩٤.٤٨ واحد ایستاد. گرچه دلار هم نسبت به چالش‌های جهانی حساس بوده، اما در بیشتر مقاطع ماه‌های گذشته رو به رشد داشته است. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا بارها از دلار قوی انتقاد کرده اما برخی بر این باورند که سیاست‌های خود او هم حامی پول این کشور بوده است. این کارشناسان به اثر کاهش مالیات‌ها و افزایش کسری بودجه و در نتیجه وام گرفتن بیشتر دولت و همین طور جنگ تجاری با چین، اروپا، مکزیک و کانادا اشاره می‌کنند که ممکن است تورم را افزایش دهد.

 

شانس طلایی

اونس طلا که دو هفته پیش روی بهای ١٢٤١ دلار ایستاده بود، جمعه به قیمت ١٢٣١ دلار رسید. این افت ١٠ دلاری هفته بدی را برای فلز زرد رقم زد اما افزایشی‌های بازار طلا باید به اینکه طلا آخر هفته توانست از کف یک ساله قیمتی بالا بیاید، راضی باشند. اونس طلا که پنجشنبه عمدتا تحت فشار دلار تا کف ١٢٢٢ دلاری افت کرده بود، جمعه تحت حمایت ضعف دلار و خروج سرمایه از بازارهای سهام، به گونه‌ای تقویت شد که باعث شده چشم‌انداز کوتاه‌مدت طلا افزایشی باشد.

 

فشار نفتی

نفت خام هفته گذشته ابتدا تحت حمایت اختلال تولید برخی صادرکنندگان قرار گرفت اما با عادی شدن روند تولید، دوباره زیر فشار عوامل داخلی و خارجی بازار رفت. نفت برنت روز جمعه روی بهای ٧٣,٧ دلار ایستاد تا کمی از مرز حمایتی ٧٠ دلار فاصله گرفته باشد. عواملی که در کوتاه‌مدت روند طلای سیاه را تحت تاثیر قرار خواهند داد شامل روند دلار، روند بورس‌های انرژی، ورودی سرمایه، میزان عرضه و تقاضا، مسائل سیاسی خاورمیانه و ونزوئلا و جنگ تجاری می‌شود.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین