جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 8:48:35 AM

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با افزایش عرضه نهاده های دامی در بازار نرخ این محصولات به زیر نرخ مصوب خود رسیده است گفت: با آسودگی خیال تولیدکننده و افزایش تولید، وضعیت عرضه کالاهای اساسی به تولید مازاد رسیده است.
ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار اظهار داشت: نهاده‌های دامی نقش مهمی در تولید انواع کالاهای اساسی مانند مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت دارد و در گذشته نیز دولت‌ها همواره درگیر آن بودند.

وی افزود: از سال گذشته به ویژه از نیمه دوم سال با همانگی بانک مرکزی شرایط تامین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی به شکلی تامین شد که دیگر با بحران مواجه نبودیم.
قیمت نهاده‌ها به زیر نرخ مصوب رسید

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در گذشته دامدار برای تامین نهاده مورد نیاز خود باید پول خود را پیش پرداخت می‌کرد تا تعدادی وارد کننده خاص نهاده، اقدام به واردات می‌کردند اما اکنون با تامین کامل نهاده‌ها، تولیدکنندگان نگرانی بابت تولید خود ندارند.

وی تصریح کرد: ارز مورد نیاز واردات در ۳ ماه اول تامین شده است و دولت در حال برنامه ریزی برای تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی در ۳ ماهه دوم سال است.

پیمان پاک گفت: با توجه به تامین مناسب نهاده‌های دامی در حوزه تولید مرغ و تخم مرغ و شیر وضعیت تولید مناسب و تولید مازاد داریم که به تنظیم بازار کمک می‌کند اما با توجه به اینکه دوره تولید دام زمان بر است آن نیز به زودی به ثبات می‌رسد.
پیمان پاک اظهار داشت: قیمت مصوب ذرت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان است اما با توجه به عرضه مناسب این محصول در بازار زیر نرخ مصوب خود و به قیمت ۸ هزار تومان به فروش می رسد.

وی افزود: درحالی که در گذشته نهاده های دامی به صورت پشت فاکتوری ( دریافت هزینه اضافی از خریدار) به فروش می رسید اکنون قیمت آنها به زیر قیمت مصوب رسیده است و دیگر شاهد بازار سیاه نیستیم.

افزایش ۳۰ درصدی تولید مرغ

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: جوجه ریزی مرغ گوشتی در اسفند سال گذشته ۱۵۰ میلیون قطعه بود که باعث رکورد در تولید و افزایش ۳۰ درصدی تولید شد.

پیک مصرف شکر تامین شد

وی گفت:درباره تامین سایر کالاهای اساسی مانند شکر نیز باید اشاره داشت که پیک مصرف این محصول در ماه مبارک رمضان است که مشکلی برای تامین این محصول نداشتیم و این روند کماکان ادامه دارد.

پیمان پاک گفت: پرداخت ارز امسال به وارد کنندگان کالای اساسی آغاز شده و نگرانی بابت تامین ارز کالاهای اساسی نداریم و تمام منابع ارزی در دسترس است.

تامین ارز کالاهای اساسی

وی اظهار داشت:سال ۱۴۰۲ از بابت تامین ارز مورد نیاز کالاهای سال بسیار خوبی بود و به شکل مرتب و مناسبی انجام می‌شد اما همواره تاخیری در پرداخت ارز کالاهای اسای وارداتی وجود دارد.

وی افزود: در برخی از کالاها در حال حرکت به این سمت هستم که ارز آنها به موقع تامین شود و در برخی از کالاها، تامین ارز با فاصله انجام می‌شود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری نیز روند تامین ارز به طور مستمر و با هماهنگی بانک مرکزی در حال جریان است و تامین می‌شود.

۱.۶ میلیون تن روغن تامین شد

پیمان پاک گفت: ۱.۶ میلیون تن روغن در سال گذشته وارد کشور شده است و ذخایر استراتیژیک این محصول به طور کامل پر است.
افزایش واردات ۳۰ هزار تنی گوشت برای سال جدید

وی بیان اینکه بودجه ارز واردات گوشت قرمز اختصاص داده شده است اظهار داشت: تا پایان سال ارز مورد نیاز گوشت قرمز تامین شده است و تمام کمبود تولید گوشت قرمز از محل واردات جبران می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته ۱۰۰ هزار تن گوشت منجمد و ۳۰ هزار تن گوشت گرم به کشور وارد شده بود اما برای سال جاری میزان واردات گوشت منجمد ۱۴۰ هزار تن افزایش می‌یابد اما میزان واردات گوشت گرم ثابت است.

پیمان پاک با بیان اینکه افزایش واردات گوشت قرمز برای تامین و تنظیم بازار است گفت: عمده گوشت وارداتی، گوشت گوساله است به طوری که ۸۰ درصد گوشت گوساله و ۲۰ درصد گوشت گوسفندی است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین