جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 5:08:48 AM
سید حمید حسینی در گفت‌وگو با اقتصادنامه مطرح کرد:

 سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی مطرح کرد: رویکرد بانک صادرات در خصوص  تامین مالی پروژه‌‌های نفتی و اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان تجهیزات نفتی، بسیاری از پروژه‌های ناتمام حوزه نفت را  به سرانجام می‌رساند. 
ساماندهی پروژه‌های ناتمام نفتی کشور با کمک طرح طراوت بانک صادرات
سید حمید حسینی در گفت‌وگو با اقتصادنامه با اشاره به تفاهمنامه اخیر بانک صادرات با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران اظهار کرد: در قالب این طرح 25 هزار میلیارد ریال به حوزه‌های نفت، فولاد، پتروشیمی، سیمان، کاشی و سرامیک اختصاص پیدا کرده است. با توجه به اینکه  پروژه‌های زیاد نیمه تمامی که داریم و اغلب آنها مشکل مالی دارند، این تسهیلات می‌تواند کمک بزرگی به راه‌اندازی این پروژه‌ها کند.
او ادامه داد: طبیعتا در شرایط تحریم‌ها این رویکرد بانک صادرات که برای تامین تجهیزات در پروژه‌ها  به سازنده‌ها تسهیلات اختصاص داده، بسیاری از پروژه‌های ناتمام نفتی را  به سرانجام خواهد رسانید. هم وزارت نفت و هم شرکت‌های دیگر پیمانکاری و سازنده فعال می‌شوند. 
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به اشتغالی که با راه‌اندازی این پروژه‌ها ایجاد می‌شود، گفت: در شرایطی که صادرات نفت و گاز به حداقل رسیده طبیعتا شرکت نفت به شدت دچار کمبود منابع است. این کمبود منابع باعث می‌شود فقط در مواردی که از صندوق توسعه ملی پول اجازه دارند،  کاری انجام شود.
او افزود: در حالی که اگر این منابع بانکی به کمک نفت بیاید، حوزه نفت می‌تواند بسیاری از پروژه‌های تعمیرات، بازسازی و توسعه را با کمک سازندگان و پیمانکاران عملی کند.  می‌تواند رشد منفی‌ که ناشی از بخش نفت در اقتصاد است را تا اندازه‌ای کاهش دهد. 
 حسینی با بیان اینکه رشد کاهش صادرات، درآمد و ارزش افزوده نفت اقتصاد کشور را با رشد اقتصادی منفی مواجه کرده است، گفت: اگر بتوانیم بخش نفت و صنایع وابسته به آن را فعال کنیم در اقتصاد کشور جریان موثری به راه خواهد افتاد.  
دبیرکل سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در خصوص مکانیسم ارائه وام به فعالان حوزه نفت مطرح کرد: خوشبختانه بانک صادرات در طراحی این جریان تامین مالی منافع صنعت نفت و فعالان این عرصه را مد نظر قرار داده است. وام را باید طی یک توافقی سه‌جانبه بین کارفرمای پروژه، بانک و سازنده تجهیزات نفتی امضا شود. 
او ادامه داد: به عنوان مثال کارفرمای پروژه تعهد کند و بگوید بعد از یک، دو یا سه سال این وام را پرداخت می‌کنم و این شرکت سازنده هم مجری این پروژه شود. ضمن اینکه تعهد بدهد با این شرایط و با این قیمت و حمایت سازمان مربوطه  کالای مدنظر را می‌سازم و تحویل می‌دهم.
این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی افزود: طبیعتا وام نباید به شرکت سازنده اختصاص یابد و باید به مصرف کنندگان نهایی که کارفرمایان پروژه هستند داده شود.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در پایان با بیان اینکه بهتر است تسهیلات بانک صادرات ال‌سی داخلی باشد، گفت: اگر ال سی داخلی ارائه شود، قطعا به کار دو طرف می‌آید. یعنی هم بانک راحت‌تر است و هم فروشنده خیالش راحت‌تر. سازنده تجهیزات نفتی زمانی که کالایش را ساخت، می‌داند از چه بانکی پولش را بابت فروش محصول بگیرد. گشایش ال‌سی داخلی   می‌تواند در شرایط کنونی کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی کشور کمک بزرگی کند. اغلب واحدهای صنعتی ما دچار مشکل کمبود نقدینگی هستند.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین