جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 10:18:21 AM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:75990
  • زمان انتشار:شنبه 18 آذر 1402-12:52
  • کاربر:
معاملات هفته گذشته بازارهای فرابورس بررسی شد

بازارهای فرابورس در هفته‌ای که گذشت شاهد رشد دسته‌جمعی متغیرهای معاملاتی بودند که روند مثبت مبادلات باعث شد تا ارزش بازار فرابورس بیشتر از ۳ درصد رشد کند و ارزش معاملات خرد هم ۴۸ درصد بیشتر شود.
جهش ۴۸ درصدی ارزش معاملات خرد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، طی هفته منتهی به ۱۷ آذرماه در فرابورس ایران شاهد رونق معاملات و بهبود تقاضا بودیم که این روند افزایش ۳.۵ درصدی شاخص کل فرابورس را رقم زد. به‌این‌ترتیب که آیفکس با افزایش ۸۸۶ واحدی از کانال ۲۵ هزار فاصله گرفته و وارد سطح ۲۶ هزار و ۱۹۶ واحد شد.

طی ۵ روز معاملاتی هفته گذشته حجم و ارزش معاملات هم بالا رفتند. در این مدت بیش از ۳۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه انواع دارایی مالی به ارزش ۲۹۸ هزار میلیارد تومان دادوستد شد که رشد نزدیک به ۶ درصدی را ثبت کرد.


رتبه‌بندی بازارهای سهامی؛ بازار اول در صدر

بررسی ارزش معاملات به تفکیک بازارها طی این مدت نشان می‌دهد در میان بازارهای سهامی فرابورس بیشترین ارزش معاملات متعلق به بازار اول بوده است. این بازار در هفته گذشته معاملاتی به ارزش بالغ‌بر ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد که نسبت به هفته ماقبل رشد ۱۲ درصدی داشت.

پس‌ازآن بازار دوم با ارزش معاملاتی نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان ( ۳۹۸۶ میلیارد تومان) بیشترین ارزش معاملات سهام را داشت که افزایش ۴۷ درصدی را به خود دید.

در بازار پایه هم معاملاتی به ارزش ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که رشد ۳۱ درصدی داشت.

گفتنی است طی هفته گذشته در بازار توافقی فرابورس هم معاملات ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی به ثبت رسید که ۳۳ درصد افزایش داشت.

همچنین بازار ابزارهای مشتقه معاملات ۲۴ میلیارد تومانی و بازار جدید نوآفرین معاملات ۷ میلیارد تومانی را تجربه کردند.


بهبود معاملات ETF‌ها

این گزارش حاکی است طی مدت مورد بررسی بیش از ۲۸۶ هزار میلیارد تومان معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی انجام شد که افزایش ۵ درصدی داشت. در این بازار معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز با افزایش ۵ درصدی بر عدد ۱۵ هزار میلیارد تومان بالغ شد.

همچنین در هفته گذشته خریدوفروش اوراق گواهی تسهیلات مسکن اندکی کاهش یافت و با افت ۵ درصدی به عدد ۲۱۶ میلیارد تومان رسید.

 

فلزات اساسی؛ صنعت پیشرو هفته گذشته

رونق معاملات طی هفته گذشته افزایش نزدیک به ۴۸ درصدی ارزش معاملات خرد را هم رقم زد. به‌این‌ترتیب که مجموع ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در ۵ روز معاملاتی هفته گذشته به بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته ماقبل رشد ۴۸ درصدی داشت.

در این میان بررسی صنایع پیشرو نشان می‌دهد که گروه فلزات اساسی ۱۶ درصد ارزش معاملات خرد هفته گذشته را به خود تخصیص داد. رتبه دوم هم متعلق به خودرویی‌ها با سهم ۱۰ درصدی بود و سومین گروه پیشرو بازار نیز سرمایه‌گذاری‌ها بودند که ۹ درصد ارزش معاملات خرد را از آن خود کردند.

درمجموع هفته‌ای که گذشت با رشد و رونق معاملات، بهبود تقاضا و صعود چشمگیر ارزش معاملات خرد مواجه شد که نشان‌دهنده افزایش تحرکات سهامداران حقیقی و حقوقی در بازار است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین