يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 1:00:08 AM

معاون وزرای کابینه و وزیر امور خارجه ترکمنستان با بیان "آماده همکاری با برادران ایرانی هستیم"، گفت: پیشنهاد می‌کنیم در سرخس و اینچه‌برون منطقه اقتصادی مشترک دو کشور ایجاد شود.
پیشنهاد ترکمنستان برای ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مرزی با ایران

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، رشید مرادف وزیر امور خارجه ترکمنستان در مراسم افتتاحیه همایش اقتصادی تجاری و بازرگانان در پانزدهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان (ایران‌پروژه) با بیان اینکه تبادل نظر برای توسعه مبادلات تجاری، جست‌وجو برای مسیرهای جدید همکاری و به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود سه هدف برگزاری نشست مشترک اقتصادی با ایران است، اظهار کرد: ترکمنستان دارای اقتصاد فعال، ذخائر طبیعی و... است و ما فرصتهای زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایرانی فراهم می‌کنیم.

رشید مرادف افزود: یکی از اولویت‌های ما ارتقای همکاری ترکمنستان و ایران است. در بخش تجارت، روابط تجاری ایران رشد مستمری دارد و در حوزه‌های نفت، گاز و سایر بخش‌ها سهم عظیمی در این مراودات دارد.

وی با تأکید بر اینکه افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در حال پیگیری است، گفت: به ایران پیشنهاد می‌دهیم در منطقه سرخس و اینچه‌برون ایجاد منطقه اقتصادی مشترک را بررسی کند.

وی با یادآوری اینکه "در دوره‌های قبلی صادرات گاز به ایران تجارب خوبی کسب کرده‌ایم"، اضافه کرد: این تجربه‌ها مبنای مناسبی برای صادرات گاز و افزایش آن است. امروز سوآپ گاز بین دو کشور در حال انجام است و ما به‌دنبال گسترش بیش از پیش چنین همکاری‌هایی با ایران هستیم.

معاون وزرای کابینه ترکمنستان با اعلام اینکه "امروز برای افزایش سطح صادرات گاز به ایران با وزیر راه و شهرسازی مذاکره می‌کنیم"، گفت: به شرکت‌های ایرانی پیشنهاد می‌کنیم با توجه به فناوری بالایی که در اختیار دارند با ما همکاری داشته باشند.

مرادف تأکید کرد: ترکمنستان چند میلیارد دلار در توسعه تولید فرآورده‌های نفتی و گازی هزینه کرده است و آماده همکاری با برادران ایرانی در این بخش‌ها هستیم.

وی همچنین به همکاریهای ایران و ترکمنستان طی سال‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: از شرکت‌های ایرانی می‌خواهیم در بازسازی جاده‌های موجود و ورود تجهیزات و فناوری‌های جدید به ما کمک کنند.

وی در ادامه با اشاره به احداث شهر جدید آرکادا، بیان کرد: این شهر هوشمند بر اساس سیستم شهرسازی و بالاترین استانداردهای بین‌المللی ساخته شده است، همچنین با توجه به برنامه ساخت فاز ۲ شهر عشق‌آباد، خوشه‌های صنعتی آن برای حضور شرکتهای ایرانی جزو مسائل مهم است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین