پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 9:01:32 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:7530
  • زمان انتشار:دوشنبه 28 بهمن 1398-14:42
  • کاربر:
مدیرعامل فرابورس اعلام کرد:

مدیرعامل فرابورس گفت: تعداد نیروی شاغل به کار شرکت‌های پذیرش‌شده در فرابورس از زمان عرضه اولیه آنها تاکنون از 51 هزار و 208 نفر به 78 هزار و 620 نفر رسیده که رشد حدود 54 درصدی را نشان می‌دهد.
رشد 54 درصدی اشتغال در شرکت‌های پذیرش‌شده فرابورسی

به گزارش اقتصادنامه، مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه نرخ اشتغال از جمله مهم‌ترین شاخص‌های کلان اقتصادی به شمار می‌رود که در شرایط رکود از اهمیت بالاتری برخوردار است، عنوان کرد: در حال حاضر مساله افزایش یا حفظ اشتغال موجود، به یکی از مهمترین اهداف سیاست‌گذاران بدل شده و در همین راستا فرابورس ایران نیز با هدف تحقق رشد تولید و اشتغال ملی، با فراهم آوردن بستری مناسب برای تامین مالی، تلاش کرده است زمینه‌ساز رشد 54 درصدی اشتغال در میان شرکت‌های پذیرش‌شده در بازار فرابورس ایران باشد.

امیر هامونی به آخرین گزارش‌های مرکز آمار ایران در زمینه نرخ بیکاری اشاره و بیان کرد: بر اساس گزارش این مرکز، نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر، در پاییز 1398 نسبت به پاییز 1397 حدود 1.2 درصد کاهش داشته و در واقع در کل کشور به 10.6 درصد رسیده است.

هامونی با اشاره به پیچیدگی‌های پیرامون بحث بیکاری و اشتغال طی یک دهه گذشته و از سویی افزایش جمعیت بیکار کشور به حدود ۳ میلیون نفر اعلام کرد: بازار سرمایه می‌تواند با هدایت جریان نقدینگی و سرمایه‌های عمومی به سمت تولید علاوه بر تقویت توان تولید داخلی زمینه‌ساز رشد اشتغال و در نهایت کاتالیزوری برای رشد، توسعه و شفافیت اقتصاد ملی باشد.

به گفته هامونی طی 10 سالی که از افتتاح و آغاز فعالیت رسمی شرکت فرابورس ایران می‌گذرد، این بورس توانسته با تسهیل و تسریع ورود شرکت‌ها و فراهم کردن بستری مناسب برای تامین مالی آنها، موفقیت چشمگیر و محسوسی در زمینه رشد تولید و اشتغال ملی داشته است.

مدیرعامل فرابورس آماری درباره نقش فرابورس در بهبود و افزایش نیروی شاغل در شرکت‌های فرابورسی ارائه کرد و افزود: تعداد نیروی شاغل به کار شرکت‌های پذیرش‌شده در فرابورس از زمان عرضه اولیه آنها تا کنون از 51 هزار و 208 نفر به 78 هزار و 620 نفر رسیده که رشد حدود 54 درصدی را نشان می‌دهد و از نقش پررنگ بازار سرمایه در تجهیز منابع مالی و بهبود اشتغال شرکت‌ها حکایت می‌کند.

هامونی با اشاره به اینکه در بررسی صورت‌گرفته، بیش از 100 شرکت که حداقل 2 سال از زمان عرضه اولیه آن‌ها گذشته است مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، گفت: از زمان عرضه اولیه سهام تاکنون، تعداد افراد شاغل در شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا به ترتیب از 60 نفر به یک‌هزار و 224 نفر، از 523 نفر به 6 هزار و 800 نفر و از 220 نفر به یک‌هزار و 992 نفر افزایش یافته است و این سه شرکت بیشترین رشد اشتغال را از لحاظ جذب نیروی انسانی و کارآفرینی در میان سایر شرکت‌های فرابورسی داشته‌اند.

او همچنین بیشترین رشد اشتغال را در صنایع «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» از 414 نفر به 2 هزار و 635 نفر، «استخراج کانه‌های فلزی» از 189 نفر به 711 نفر و «محصولات شیمیایی» از 3 هزار و 508 نفر به 8 هزار و 366 نفر اعلام کرد و از پیشتازی این سه صنعت در زمینه افزایش آمار نیروی شاغل به کار آنها در مقایسه با سایر گروه‌های فرابورسی خبر داد.

هامونی عنوان کرد که با وجود رشد تعداد نیروی شاغل به کار در اکثر صنایع فعال در بازار سرمایه اما در برخی صنایع از جمله «سایر واسطه‌گری مالی» و «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» تعداد پرسنل کاهش یافته است و در همین زمینه ادامه داد: در حال حاضر صنایع «فلزات اساسی» با 28 هزار و 828 نفر، «محصولات شیمیایی» با 8 هزار و 366 نفر و «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» با 4 هزار و 910 نفر، بزرگترین صنایع فرابورسی از لحاظ تعداد پرسنل هستند.

به گفته مدیرعامل فرابورس شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و فولاد هرمزگان جنوب نیز به ترتیب با 16 هزار 287 نفر، 6 هزار و 800 نفر و 3 هزار و 710 نفر بزرگترین شرکت‌ها از بُعد تعداد پرسنل در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران هستند.

به اعتقاد کارشناسان یکی از ضعف‌های کلیدی نظام سیاست‌گذاری کشور در حوزه اشتغال، فقدان نگرش درست در به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود کشور است و برخی از مصادیق‌ عینی آن را می‌توان در شهرک‌های صنعتی، ساختمان‌ها، تجهیزات بدون استفاده و راکد، سوله‌ها و ... مشاهده کرد. تجربه کشورهای موفق برای به‌کارگیری این امکانات و ظرفیت‌ها،  تحرک‌بخشی در تولید و اشتغال بوده و یکی از مهمترین درگاه‌های حصول به این امر، بازار سرمایه است.

منبع: ایرنا



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین