جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 7:28:04 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:75209
  • زمان انتشار:سه شنبه 9 آبان 1402-15:38
  • کاربر:.
به همت کارشناسان اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان انجام شد

نقشه موقعیت مکانی زمین‌لغزش‌ها و سنگ افت‌های حاشیه آزاد راه رشت– قزوین به همت کارشناسان اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان تهیه شد.
تهیه نقشه موقعیت مکانی زمین‌لغزش‌ها و سنگ افت‌های حاشیه آزاد راه رشت– قزوین

به گزارش اقتصادنامه از  گزارش روابط‌ عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، سرپرست اداره‌کل  زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان گفت: لازمه برخورد اصولی با هر پدیده‌ای از جمله رخدادهای طبیعی مثل زمین‌لغزش، زمین‌لرزه، سیل‌و... انتخاب شیوه مناسب و علمی جهت بررسی و مقابله با آن پدیده است.

به گفته فرشید رمضانی، همواره به‌دنبال رخدادهای طبیعی از جمله زمین‌لغزش‌ها، بخشی از سرمایه‌های ملی در اثر وقوع پدیده‌های مذکور به هدر می‌روند که این موضوع ایجاب می‌کند تا ابعاد این رخدادها مورد بررسی دقیق قرار گیرند.

وی افزود: به منظور کاهش خسارات ناشی از زمین‌لغزش و شناسایی پهنه‌های دارای پتانسیل خطر زمین‌لغزش و به نقشه درآوردن این پدیده، نقشه موقعیت مکانی زمین لغزش‌ها و سنگ افت‌های حاشیه آزاد راه رشت– قزوین در استان گیلان به همت مهندس محمدعلی شکری و خانم مهندس نسیم حداد ایرانی از کارشناسان بخش مخاطرات اداره‌کل  زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان و با نظارت دکتر ایمان انتظام از دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه شد.

رمضانی با بیان این‌که آزادراه قزوین-رشت یکی از مهمترین محورهای ارتباطی کشور و اولین آزادراهی است که از کوه‌های البرز می‌گذرد، تصریح کرد: این آزادراه با هدف تقویت محور تهران- قزوین-رشت-انزلی-آستارا به عنوان جزیی از مسیر کریدور شمال-جنوب احداث شده است.

سرپرست اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های موجود، بیش از 40  رخداد زمین لغزش در حاشیه آزادراه رشت-قزوین در محدوده استان گیلان به ثبت رسیده که هر ساله سبب مسدود شدن مسیر شده و مشکلات و خسارت‌های فراوانی را بوجود آورده است.

وی با بیان این‌که عوامل انسانی و طبیعی در ایجاد و گسترش زمین‌لغزش‌ها نقش بسزایی دارد، گفت: علاوه بر عوامل طبیعی مانند زمین ساخت جنبا، بارندگی، توپوگرافی منطقه، رخداد زمین‌لرزه، وجود رسوبات ریزدانه و فرسایش‌و... عواملی همچون تغییر کاربری اراضی، خاکبرداری و احداث راه‌ها، بارگذاری ناشی از ساخت‌وساز روی زمین‌های شیب‌دار و مستعد، معدنکاری و ساخت جاده‌های جنگلی نیز در رخداد زمین‌لغزش‌ها تشدید فعالیت آنها موثر هستند.

رمضانی خاطرنشان کرد: در این پژوهش سعی شد با مطالعه زمین‌لغزش‌های رخداده طی سالهای اخیر و  به‌منظور شناسایی مناطق مستعد رخداد ناپایداری دامنه‌ای و پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش در حاشیه آزادراه رشت–قزوین در محدوده استان گیلان، تمامی متغیرهای موثر مانند شیب، جهت شیب، ارتفاع، تاثیر گسل‌های مهم منطقه و لرزه‌خیزی، لیتولوژی، بارش و سایر عوامل تاثیرگذار در رخداد زمین‌لغزش‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند.

سرپرست اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان ابراز امیدواری کرد با توجه به مستعد بودن مناطق کوهستانی استان گیلان به لحاظ رخداد زمین لغزش، انجام چنین مطالعاتی ادامه یابد و پایش دائمی آن در دستور کار قرار گیرد تا مورد استفاده دستگاه‌های زیربط کشور و استان قرار گیرد.

گفتنی است؛  نقشه تهیه شده بعد از تایید مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در اختیار معاونت هماهنگی و امور عمرانی استانداری و مدیرکل بحران استان گیلان قرار گرفت.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین