جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 3:04:25 PM
طی دو سال گذشته؛

مجری طرح گیاهان دارویی گفت: صادرات اسانس و فرآورده های جانبی گیاهان دارویی در دو سال گذشته نسبت به سنوات قبل ۳۷ درصد رشد یافته است.
صادرات اسانس گیاهان دارویی ۳۷ درصد رشد یافت

به گزارش اقتصادنامه، حسین زینلی رویکرد وزارت جهاد کشاورزی را برای جلوگیری از خام فروشی فرآوری گیاهان دارویی برای صادرات عنوان کرد و افزود: این میزان صادرات در ۹ ماهه اخیر بیش از  ۴۵۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته است.

به گفته وی، ارزآوری ۲۰۰ میلیون دلاری از این میزان صادرات مربوط به گیاه زعفران و مابقی متعلق به سایر گونه گیاهان دارویی بوده است.

مجری طرح گیاهان دارویی با بیان اینکه اهمیت کشت و تولید گیاهان دارویی در اقتصاد و صنعت کشور برکسی پوشیده نیست اضافه کرد: گیاهان دارویی نقش مهمی به لحاظ اشتغال افزایی، توسعه صادرات غیر نفتی، ارزآوری، رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر در اقتصاد مملکت دارند.

زینلی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور توسعه یافت اظهارداشت: هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی در توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی تامین نیاز داخلی و صادرات محصولات این گیاهان از قبیل اسانس و دیگر فرآورده ها به بازارهای جهانی است.

مجری طرح گیاهان دارویی تصریح کرد: بیش از یک هزار و ۷۲۸  گونه گیاه دارویی به صورت انحصاری در کشور وجود دارد که می تواند برای مملکت ارز آوری خوبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران به لحاظ جغرافیایی ،اقلیمی و آب و هوایی موقعیتی ممتازی برای توسعه کشت گیاهان دارویی برخوردار است  گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته همه اسانس و عصاره مورد نیاز کشور در حوزه گیاهان دارویی طی سالهای آتی در داخل تامین خواهد شد.

زینلی ادامه داد: ضرورت دارد، از این ظرفیت اقتصادی به بهترین وجه ممکن در راستای ایجاد اشتغال، رونق تولید، ارزآوری و توسعه صادرات بهره گیری شود.

منبع: ایرنا



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین