پنجشنبه 30 فروردين 1403 شمسی /4/18/2024 9:22:09 PM
ظریف اعلام کرد:

امیدواریم با تلاش و اطمینان بخشی دولت فرانسه به عنوان شریک ایران و  یکی از اعضای گروه  ۱+ ۵ ارتباط بانکی بین دو کشور ایجاد شود.
بانک های اروپایی به ایران می‌آیند

به گزارش خبرنگار اقتصادنامه، محمدجواد ظریف امروز در همایش مشترک ایران و فرانسه که با حضور وزرای خارجه دو کشور و فعالین اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است، با بیان این مطلب گفت: احتیاط بانک‌های بزرگ اروپایی برای ارتباط مالی و بانکی با بانک‌های ایرانی باعث محدودیت بهره‌وری حداکثری می‌شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: امیدواریم با تلاش، همکاری و اطمینان بخشی دولت فرانسه به عنوان شریک ایران و همچنین یکی از اعضای گروه  ۱+ ۵ ارتباط بانکی بین دو کشور ایجاد شود.

وی روابط بانکی گسترده‌تر با بانک‌های معتبر اروپایی را راهی برای تسریع در روابط تجاری دو کشور خواند و افزود: گسترش همکاری‌های بانکی باعث خواهد شد تا در مسیر توسعه و همکاری دو کشور حرکت کنیم.

ظریف با یادآوری سفر حسن روحانی رئیس جمهوری به فرانسه در بهمن ماه سال گذشته و توافق روسای جمهوری دو کشور برای ارتقای روابط اقتصادی گفت: برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه حاصل سفر رئیس جمهوری ایران به پاریس است که این موضوع نشانگر اراده سیاسی دو کشور برای ارتقای روابط دو جانبه در توسعه روابط اقتصادی است.

** یک میلیارد و 700 میلیون دلار؛ میزان مبادلات ایران و فرانسه در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۶
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در طول سال های گذشته تحولات مهم و چشمگیری در روابط ایران و فرانسه وجود داشته است، افزود: میزان مبادلات تجاری تهران- پاریس در یازده ماه سال ۲۰۱۶ و بعد از اجرای برجام بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو بوده که سه برابر مدت مشابه سال قبل است.

وزیر امور خارجه گفت: ظرفیت اقتصادی ایران و فرانسه به ویژه بخش خصوصی دو کشور نشانگر شروعی دوباره و پرقدرت برای روابط اقتصادی دو کشور است؛ شرایط جدید پسابرجام فرصت های مناسبی را برای هر دو کشور ایجاد کرده تا در فضایی آرام روابط اقتصادی خود را گسترش دهند و در سایه امنیت موجود در ایران می توان منتظر اتفاقات خوبی بود.

وی تاکید کرد: وظیفه ما تسهیل روابط و زمینه های ارتباطات اقتصادی دو کشور بوده و کار اصلی برعهده کارآفرینان، تجار و بازرگانان است تا با شرایط موجود از این فرصت به نحو مناسبی استفاده کنند.

ظریف با اشاره به چالش های متعددی که به دلیل تحولات سیاسی در آمریکا و اروپا است، تصریح کرد: ایران در شرایط دشوار فعلی به عنوان یک همکار آماده همکاری های درازمدت و پایدار با کشورهای اروپایی و به ویژه فرانسه با توجه به سابقه طولانی دو کشور است.

وی اقتصاد درون زا و برون گرا را محور اصلی راهبرد توسعه اقتصادی در ایران برای سال های آینده عنوان کرد و گفت: شرکای اقتصادی ما می توانند با توجه به این اصول بلندمدت و با ثبات برنامه ریزی کنند و مطمئنا شرایط همکاری با ایران نسبت به سایر کشورها برکسی پوشیده نیست.

وزیر امور خارجه مهم ترین مزیت ایران را امنیت ناشی از اعتماد به مردم و حضور مردم در صحنه سیاسی و اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: امنیت در ایران نه تنها فعالیت های اقتصادی را در محیط ناامن جهانی تضمین می کند بلکه تلاش گروه های افراطی در محیط پیرامون ایران را نیز ناکام می‌کند.

ظریف سپس به دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم اشاره کرد و اظهار داشت: مطلع هستید که در گذشته تورم بالای ۴۰ درصدی و رشد منفی ۷ درصدی به گونه ای مدیریت شد که در مدت زمانی کوتاه به تورم تک رقمی و رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی رسیدیم که نشاگر آینده اقتصادی خوب ایران است.

وی ادامه داد: نکته مهم در مدیریت اقتصادی کشور این است که بخش اعظمی از این موفقیت ها در دوران تحریم های ایران محقق شد و این موضوع به خوبی نشان می دهد که اقتصاد ایران قابل اتکاست.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: برجام برای همه کشورها از جمله ایران و فرانسه فرصت ساز بود و باعث شد موانع پیش روی فعالان اقتصادی و بازرگانان برداشته شود؛ خوشحال هستیم که فعالان اقتصادی دو کشور گام های خوبی در این رابطه برداشته اند.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین