شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 2:01:22 PM

استعفای «دیوید لیپتون» معاون رئیس صندوق بین‌المللی پول، نفوذ رئیس‌جمهوری آمریکا بر دیدبان مالی جهانی را افزایش می‌دهد. 
کناره‌گیری مقام دوم صندوق بین‌المللی پول، راه را برای گماشته ترامپ هموار می‌کند

بر اساس گزارش رسانه انگلیسی ایندیپندنت، یکی از مهم‌ترین مقامات ارشد صندوق بین‌المللی پول در حال کناره‌گیری است. این اقدام، باعث می‌شود که نفوذ دولت ترامپ برای انتصاب مقام دوم این دیدبان مالی، افزایش یابد. 

دیوید لیپتون ۶۶ ساله، ۹ سال به عنوان معاون رئیس صندوق بین‌الملی پول فعالیت کرد و طولانی‌ترین زمان تصدی این سمت را داشت. او در پایان این ماه، صندوق بین‌المللی پول را ترک می‌کند. 

این اقدام به «کریستالینا جورجیوا»که ۴ ماه پیش ریاست صندوق بین‌الملی پول را بر عهده گرفت، اجازه می‌دهد که تغییرات دلخواه خود را در این سازمان انجام دهد.

با توجه به روندی که تاکنون وجود داشته، معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول همیشه یک آمریکایی بوده است. به طور سنتی، کاخ سفید فهرستی از نامزدها را معرفی می‌کند و مدیرعامل صندوق، فرد مورد نظر خود را از میان آن‌ها انتخاب می‌کند. سپس این انتخاب، با رای هیات اجرایی صندوق تأیید می‌شود. 

سازمان‌های مردم نهاد نسبت به این روند که در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی وجود دارد، معترض هستند. انتقاد آن‌ها این است که چرا مهم‌ترین نقش‌های اقتصادی جهان توسط سیاستمداران انتخاب می‌شود؟ به اعتقاد آن‌ها، این روند باید از طریق فرآیند رقابتی طی شود. 

«لوئیز ویرا»، رئیس شبکه‌ای از سازمان‌های مردم‌نهاد به ایندیپندنت می‌گوید:«ما می‌گوییم مسخره است که انتخاب نامزدهای این مقام‌های کلیدی، محدود به یک کشور است. ما خواهان یک رویکرد باز، شفاف و شایسته‌سالارانه برای این مقام بسیار بالا هستیم.» 

منبع: ایرنا



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین