جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 4:38:12 PM
وزیر جهاد کشاورزی:

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم آغاز سال زراعی جدید گفت: گندم، برنج، جو، پنبه و شکر انتخاب شد تا در این ۵ محصول استراتژیک به خودکفایی ۱۰۰ درصدی برسیم.
خودکفایی در ۵ محصول استراتژیک کشاورزی در دستور کار است

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مهر، امروز سه شنبه چهارم مهر ۱۴۰۲ مراسم آغاز سال زراعی جدید (۱۴۰۳_۱۴۰۲) و چهارمین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با حضور و سخنرانی وزیر جهاد کشاورزی و مسؤولان کشوری در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم گفت: در تأمین امنیت غذایی و تأمین غذای سالم برای مردم محقق شود و به ویژه در ۵ محصول استراتژیک گندم، برنج، جو، پنبه و شکر باید به خودکفایی ۱۰۰ درصدی برسیم.

وی افزود: در سایر محصولات متعهد شدیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، ضریب خودکفایی را افزایش و به ۹۰ درصد برسانیم.

وی ادامه داد: سایر نهادها باید در کنار وزارت جهاد کشاورزی باشند و باور داشته باشیم امنیت غذا از امنیت نظامی کمتر نیست.

نیکبخت با اشاره به کشاورزی دانش بنیان تصریح کرد: کشت با استفاده از فنون دانش بنیان بهره وری را با توجه به منابع پایه محدود در آب و خاک افزایش داده و محصولات کشت شده در واحد سطح روند افزایشی داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه اضافه کرد: فاصله برداشت بین استان‌ها باید کاهش پیدا کند. در حال حاضر در برخی استان‌ها عملکرد کشت گندم، برداشت ۱۱ تا ۱۲ تن بوده و در استان دیگر این عدد به ۱.۵ تا ۲ تن می‌رسد. این مساله ممکن نیست مگر با کشاورزی دانش بنیان.

این مقام مسؤول با اشاره به زمین‌های قابل کشت کشور یادآور شد: ما ۱۸ میلیون زمین قابل کشت داریم که فقط ۶ درصد آن مربوط به کلاس یک و دو بوده که ضمن حفظ کاربری باید بهره وری را در آنها افزایش دهیم.

تولید صادرات محور
نیکبخت درباره برنامه راهبردی وزارت جهاد کشاورزی به تولید برای تأمین نیاز بازار و بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: در این باره اولویت نخست شیلات و آبزی پروری است. درصد کمی از این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفته و باید این قوت‌ها بهره برداری کرد.

وی ادامه داد: اولویت بعدی صنایع تبدیلی و تکمیلی است که زمینه افزایش تولید است. برای تحقق این هدف صنایع باید در اختیار تولید باشند.

نیکبخت در ادامه اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی به محصولات گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: در این بخش محدودیت منابع داریم اما تلاش می‌شود توزیع مناسبی انجام شود.

دامپروری و تأمین کالاهای اساسی اولویت بیان شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی بود و در این باره اظهار کرد: تأمین تخم مرغ، گوشت قرمز، گوشت مرغ و.... مورد نیاز بازار در حال انجام است و این مهم از مسیر سرمایه گذاری در بخش دامپروری ممکن است. بنابراین سرمایه گذاری در دستور کار است.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: انتظار است در سال زراعی جدید (۱۴۰۳-۱۴۰۲) برداشت محصولات از جمله گندم روند افزایشی داشته باشد و با توجه به پیش بینی‌های انجام شده امسال بارندگی وضعیت بهتری دارد و وزارت جهاد کشاورزی نیز با تأمین به هنگام نهاده‌های کشاورزی به دنبال افزایش خودکفایی است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین