جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 3:29:28 PM

در طی سه سال گذشته گردهمایی جکسون هول به مکانی برای تاکید فدرال رزرو در جهت غلبه بر تورم برای دستیابی به رشد اقتصادی قوی‌تر تبدیل شده است. آمارها نشان می‌دهد که این مقام سیاسی- اقتصادی در اوت هر سال نکاتی در خصوص روند سیاست‌های پولی در ایالات متحده را بررسی می‌کند. 
جنگ ناتمام کشورها با تورم

در سال ۲۰۲۰، وی فرصت داد تا هزینه‌ها فراتر از هدف مقامات فدرال رزرو افزایش یابد. در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که تورم گذراست و به‌سرعت کاهش خواهد یافت. در سال ۲۰۲۲ از تداوم روند انقباضی سخن به میان آورد و پیش‌بینی کرد اقتصاد این کشور برای دستیابی به تورم ۲درصدی، باید دوره‌های کوتاه‌مدتی از رکود را پشت سر بگذارد. اما او در نشست جکسون هول در سال ۲۰۲۳ چه مواردی را بررسی کرد و برآورد او از آینده اقتصادی آمریکا چیست؟
مسیر طولانی فدرال رزرو
جرمی پاول در گردهمایی جکسون هول که از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ اوت در حال برگزاری بود، تاکید کرد که عملیات ضدتورمی او به پایان نرسیده است و به تعهدات خود به بانک مرکزی در خصوص بازگرداندن تورم به سطح ۲درصدی پایبند است. این مقام سیاسی - اقتصادی در سخنرانی خود اعلام کرد که: «نرخ بهره سیاستی برای مدت بیشتری در سطوح بالا باقی خواهد ماند. ما آمادگی داریم در صورت لزوم نرخ‌ها را بیشتر افزایش دهیم و قصد داریم تا زمانی که مطمئن شویم که تورم به‌ طور پایدار به سمت هدف ما حرکت می‌کند، سیاست‌ها را در سطح محدودی نگه داریم. برای غلبه بر تورم راه درازی در پیش داریم. فدرال رزرو پیشرفت قابل‌توجهی در کاهش تورم داشته است، اما تورم همچنان با سطح پیش‌بینی‌شده فاصله دارد. در این میان باید گفت فدرال رزرو رویکردی دقیق و سنجیده برای تشدید بیشتر سیاست‌ها اتخاذ خواهد کرد.» او در ادامه نیز افزود: «با گذشت زمان و تا نشست بعدی فدرال رزرو تصمیم خواهیم گرفت که نرخ بهره را بالا ببریم یا در سطح قبلی خود ثابت نگه داریم. این موضوعی است که در جلسه بعدی فدرال رزرو در مورد آن بحث خواهیم کرد.»

اقتصاد آمریکا انعطاف‌پذیر است؟
کمیته بازار باز فدرال رزرو پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی ایالات متحده در سال آینده به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. آنها بر این باورند که تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در طول سال ۲۰۲۳ تنها یک‌درصد رشد خواهد کرد. این کمیته در خصوص بازار کار نیز معتقد است که بازار کار آمریکا با سرعت ملایمی در حال رشد است و در طول سال جاری در بازه ثابتی در حال نوسان خواهد بود، در‌حالی‌که نرخ بیکاری با نرخ ۵/ ۳درصدی در سطح قابل‌قبولی قرار دارد. از سوی دیگر آن‌ها افزودند که بازار مسکن ایالات متحده نیز به میزان قابل‌توجهی سرد شده است؛ زیرا با افزایش بهره سیاستی، نرخ بهره وام مسکن ۳۰ساله به ۴۸/ ۷درصد رسیده است. با توجه به عوامل مذکور، پاول خاطرنشان کرد که: «با توجه به وضعیت مالی دشوار خانوارها، تمایل بانک‌ها به وام‌دهی نیز کاهش یافته و آمریکایی‌ها باید در انتظار کند شدن اقتصاد در ماه‌های آتی باشند. بی‌شک کاهش تورم به سطح ۲درصدی مستلزم دوره‌ای کند شدن اقتصاد و انعطاف بازار کار است.»

چشم‌انداز سیاست پولی
برآورد مقامات فدرال رزرو از سیاست‌های پیش رو این‌چنین است که نرخ بهره تا پایان سال به ۵/ ۵ تا ۷۵/ ۵درصد افزایش یابد. این امر بدان معناست که فدرال رزرو همان‌طور که در سخنرانی خود در ماه‌های گذشته تاکید کرده بود، نرخ بهره سیاستی را دومرتبه تا پایان سال جاری افزایش خواهد داد. اما در مقابل، عده‌ای از کارشناسان بیان کردند که فدرال رزرو در اتخاذ سیاست‌های خود همانند سال گذشته سختگیرانه عمل کند تا بتواند تا پایان سال جاری شاهد ثبت تورم ۲درصدی باشد. در این میان پاول به سرمایه‌گذاران هشدار داد که ترکیبی از بازار کار فشرده و رشد اقتصادی بالا می‌تواند فدرال رزرو را مجبور به افزایش بیشتر نرخ بهره کند. پس از آن پاول اعلام کرد که تنها هدف او ثبت تورم ۲درصدی است و به این مسیر ادامه خواهد داد.
لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، نیز در تایید سخنان او گفت: «هرگونه سخن در خصوص تغییر هدف تورمی خود را رد می‌کنم. قوانین کاهش تورمی نباید تغییر پیدا کند؛ زیرا این امر با انتظارات خانوارها و مشاغل ناسازگار خواهد بود.» با استناد به سخنان پاول، برخی از افراد صاحب‌نظر در این حوزه اعلام کردند که سخنرانی او این سیگنال را به دلار جهانی می‌دهد که سیاست‌های انبساطی تا پایان سال ۲۰۲۳ امری محال است و برعکس، احتمال شارژ آن بیش از پیش‌بینی‌های قبل افزایش یافته است.

دلار جهانی تقویت می‌شود
همان‌طور که در مطالب فوق توضیح داده شد، دلار جهانی واکنش مثبت خود را به سخنان پاول با ورود به کانال ۱۰۴واحدی نشان داد. بر این اساس این شاخص در ساعات پایانی بازارها در روز جمعه با رقمی معادل ۱۸/ ۱۰۴واحد بسته شد. این درحالی است که طلا همچنان در حمایت ۱۹۰۰دلاری است. در این میان بازارهای ریسکی چون بیت‌کوین و اتریوم در روز گذشته شیب کاهشی به خود گرفتند. برآوردها حاکی از آن است که در شروع روند معاملاتی بازارها در روز دوشنبه، دلار جهانی همچنان بر قوت خود باقی خواهد ماند و طلا را بار دیگر به کانال ۱۸۰۰ دلاری سوق می‌دهد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که تاریخ اقتصادی ایالات متحده در حال تکرار است؛ زیرا شاخص دلار در سال ۲۰۲۲ پس از سخنرانی جرمی پاول در نشست جکسون هول به ۱۱۴واحد نیز صعود کرد و طلا را به کانال ۱۵۰۰دلاری هدایت کرد. از سوی دیگر رمزارزها نیز در این مدت وارد رکود شدند و سرمایه‌گذاران خود را نسبت به نگه داشتن دارایی‌های خود در این بازار دلسرد کردند. برای درک بهتر اثر پاول بر بازارهای جهانی باید تا بازگشایی بازار تا روز دوشنبه منتظر ماند.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین