پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 5:49:32 AM

اخیر بنیاد علوی با اجرای طرح حمایت از مادران باردار و شیرده دو میلیون و 924 هزار و 474 مادر را  تحت پوشش خود قرار داده است. 
زیر چتر حمایت/ بنیاد علوی برای مادران باردار و شیرده چه کرد؟

به گزارش اقتصادنامه، در حالی محرومیت زدایی از اصلی‌ترین سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها محسوب می‌شود که کارشناسان معتقدند با مشارکت تمامی سرمایه‌های انسانی کشور در جریان تولید، گسترش طرح های عمرانی در مناطق محروم و پشتیبانی از صنایع خرد محرومیت زدایی از جامعه محقق می‌شود. اما در این میان نقش سازمان‌ها و نهادهای امدادرسان اجتماعی برای ارتقای وضعیت رفاه و سلامت جامعه چه بوده است؟

از آنجا که بهبود وضعیت تغذیه‌ای زنان شیرده یکی از حلقه‌های اصلی زنجیره عوامل مؤثر بر سلامت نسل و جامعه محسوب می‌شود، بنیاد علوی در راستای حمایت از مادران باردار و شیرده طرحی را اجرایی کرد تا از سوءتغذیه شدن مادران باردار و شیرده مناطق کم‌برخوردار کشور جلوگیری شود و سلامت فرزند آنها تامین شود.

اما این نهاد امدادرسان اجتماعی با چه اهدافی این طرح را اجرا کرد؟ یکی از ارکان اصلی این طرح این است که سوءتغذیه‌ مذمن در میان زنان باردار و شیرده ریشه‌کن شود. کارشناسان معتقدند کودکانی که به علت فقر از شیر غنی‌شده‌ مادر بهره نمی‌برند و مادرانی که به علت سوءتغذیه‌ مزمن دچار سقط جنین می‌شوند، از مخاطبان اصلی پیاده‌سازی این طرح تلقی می‌شوند. برخی مطالعات نشان داده حتی برخی اوقات فرزندان مادران سوءتغذیه شده در اولین روزهای حیات دنیوی خود پس از تولد و زایمان، با مشکلات تغذیه‌ای مواجه می‌شوند. در واقع بیماری سوءتغذیه از نسلی به نسل دیگر  منتقل شده است.

در 10 سال اخیر بنیاد علوی با اجرای طرح حمایت از مادران باردار و شیرده دو میلیون و 924 هزار و 474 مادر را  تحت پوشش خود قرار داده است. اما بنا بر اعلام مدیران اجرایی این طرح، این تعداد فقط به زمان حال معطوف نمی‌شود و بسیاری از مادران و فرزندانی که در این طرح قرار گرفتند، قطعا دوباره به سیکل بارداری، فرزندآوری، شیردهی و ... بازخواهند گشت. این در حالی است که بر اساس توافقی که بین متخصصین وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم تغذیه تهران و شهید بهشتی صورت گرفته، یک سبد غذایی با میزان 2 هزار کیلو کالری جهت اجرا به بنیاد علوی پیشنهاد شده و این بنیاد نیز اقدام به تهیه و توزیع این سبد غذایی در میان مادران باردار و شیرده داری سوء تغذیه کرده است.

اگر بخواهیم با نگاه فنی به این طرح جامع نگاه کنیم متوجه می‌شویم پیاده‌سازی این طرح در راستای حمایت از زنان باردار و شیرده باعث شده بسته غذایی مصرفی برای مادران تعریف شود و وضعیت تغذیه این مادران به سمت اصلاح شدن سوق یابد. کارشناسان معتقدند رسیدگی به وضعیت نامطلوب تغذیه مادران باعث شده علاوه بر کاهش عوارض باردای، روند افزایش وزن مطلوب دردوران بارداری بهبود یابد و از تولد نوزادان با وزن کمتر از 2500 گرم جلوگیری شود.

 طبق آخرین دستاوردهای این طرح حمایتی، نحوه حمایت بنیاد علوی از مادران باردار و شیرده به صورت توزیع سبد کالا بوده و از سال 88 تاکنون در 320 شهرستان در سراسر کشور توزیع شده است. اگرچه این طرح در ابتدا تنها میان 2 هزار مادر باردار و شیرده صورت می‌گرفت اما اکنون 78 هزار نفر از زنان کشور که شیرده یا باردار هستند و از مشکل سوء تغذیه رنج می‌برند، زیر چتر این حمایت تکیه زده‌اند. اما آیا تمامی مادران ساکن مناطق غیربرخوردار و محروم با اجرای چنین طرحی آشنایی دارند؟



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین