پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 11:38:07 AM
آمار تابستانی بنگاه‌های بورسی آنالیز شد

جدیدترین گزارش شاخص ماهانه تولید صنعتی نشان می‌دهد که رشد ۱۲ماهه این شاخص به رقم ۷/ ۷درصد رسیده است.
بازگشت صنعت به مدار صعود؟

این شاخص حدود ۵۹درصد ارزش کارگاه‌های بزرگ صنعتی را دربرمی‌گیرد و ارزیابی این شاخص به نوعی نشان‌دهنده تغییر وضعیت صنعت است. در گزارش تیر ماه، آمار رشد تولید در بخش خودرو در این ماه نسبت به خرداد منفی بوده، اما فلزات اساسی و بخش نفت رشد قابل توجهی را ثبت کردند. «دنیای‌اقتصاد» در کنار این آمارها، آخرین مقاله دنی رودریک درباره بازنگری سیاست صنعتی را نیز بررسی کرده است.
به‌رغم اینکه ماه گذشته گزارش پژوهشکده پولی و بانکی از روند شاخص رشد شرکت‌های صنعتی در خردادماه نشان داد که رشد سالانه این شاخص با ثبت رقم ۱/ ۲درصد به کمترین مقدار یک سال اخیر رسیده است، گزارش این ماه رشد دوازده‌ماهه منتهی به تیر را ۷/ ۷درصد نشان داد که نشان از بازگشت روند صعودی در شاخص رشد شرکت‌های صنعتی دارد. همچنین شاخص رشد نسبت به ماه قبل از ۹/ ۵درصد در خردادماه به ۲/ ۹درصد در تیرماه رسید.

رشد نفتی‌ها، رکود شیمیایی‌ها
شرکت‌های صنعتی ثبت‌شده در بازارهای بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران (براساس آمار سال ۱۳۹۹) حدود ۵۹درصد از ارزش محصول کارگاه‌های بزرگ صنعتی (بالاتر از ۱۰۰ نفر کارکن) را در اختیار دارند. با توجه به انتشار منظم ماهانه عملکرد تولید و فروش این شرکت‌ها، می‌توان با اتکا به این داده‌ها برآورد قابل‌قبولی از عملکرد بخش صنعت کشور ارائه داد و تغییرات این بخش را رصد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص مستخرج از داده‌های این شرکت‌ها همراستا با شاخص تولید صنعتی کل کشور است. لذا این شاخص در زمانی که شاخص‌های رسمی کل کشور با تاخیر منتشر می‌شوند و تواتر فصلی دارند، می‌تواند جایگزین خوبی برای آنها باشد و وضعیت تغییرات ماهانه صنعت را نشان دهد. اگرچه روند رشد ماهانه در تیرماه صعودی بوده است، اما روند رشد سه‌ماهه و دوازده‌ماهه منتهی به تیر‌ماه مشابه ماه‌های گذشته روند نزولی داشته است.
رشد سه‌ماهه منتهی به تیرماه به ۴/ ۵درصد رسیده است که کمترین رشد از فروردین ۱۴۰۱ به بعد به حساب می‌آید. آخرین آمار منتشر‌شده از تولید صنعتی بانک مرکزی مربوط به پاییز ۱۴۰۱ است که رشد ۹/ ۷درصد را اعلام کرده و آخرین آمار مرکز آمار در این خصوص مربوط به زمستان ۱۴۰۱ است که رشد ۷/ ۱۱درصدی را برای بخش صنعت نشان می‌دهد. شاخص تولید محصولات شیمیایی در یک‌ساله اخیر منتهی به تیر‌ماه رشد منفی ۲/ ۳درصد را تجربه کرده و رشد ماهانه تیر‌ماه این شاخص (نسبت به سال گذشته) نیز منفی ۸/ ۳درصد است که نشان از ادامه روند نزولی در این بخش را دارد.

شاخص تولید صنعت فلزات اساسی اگرچه در یک سال اخیر رشد منفی داشته است، اما در تیرماه نسبت به سال قبل رشد قابل‌توجه ۸/ ۷درصدی را رقم زده است. رشد مثبت یک‌ساله شاخص تولید صنعت خودرو و قطعات در تیرماه منفی شده است که تغییر قابل‌توجهی در ساختار رشد صنعت به حساب می‌آید. بیشترین رشد تولید تیرماه مربوط به صنعت فرآورده‌های نفتی و صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات است که رشد بین ۱۰ تا ۱۱درصدی داشته‌اند. صنایع محصولات کاغذی و منسوجات نیز بیشترین کاهش را داشته‌اند.

موجودی انبار؛ رو به افزایش
بررسی تغییرات در موجودی انبار محصولات نهایی در کنار رشد تولید صنایع، می‌تواند تحلیلی از تغییرات سمت عرضه و تقاضا ارائه دهد. منظور از تغییر در موجودی انبار در اینجا تفاوت رشد تولید و فروش است. اگر رشد تولید بیشتر از رشد فروش باشد موجودی انبار در آن دوره افزایش یافته و اگر رشد تولید کمتر از رشد فروش باشد، موجودی انبار کاهش داشته است. در برهه‌های زمانی که محدودیت تقاضا وجود دارد و ظرفیت مازاد تولید در بخش عرضه وجود دارد، روند رشد تولید و تغییرات موجودی انبار در مخالف جهت هم خواهند بود؛ به این معنی که تغییرات رشد تولید ریشه در تغییرات تقاضا دارد. زمانی که شوکی منفی بخش عرضه تولید و فروش را تحت‌تاثیر قرار دهد، در دوره‌های اولیه با وجود اینکه رشد تولید را کاهش می‌دهد، رشد فروش را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد و همین امر باعث کاهش موجودی انبار محصولات نهایی می‌شود.

از این رو زمانی که کاهش رشد تولید با کاهش موجودی انبار همراه باشد، می‌توان گفت شوک وارد‌شده از بخش عرضه است و عامل اصلی متوقف‌کننده رشد را باید از سمت عرضه جست‌وجو کرد. بر همین اساس در دوره‌های اخیر از سال ۱۳۹۸ به بعد بیشتر شوک‌ها ریشه در سمت تقاضای محصولات داشته است، به گونه‌ای که دوره‌هایی مانند انتهای سال ۱۳۹۸، ابتدای سال ۱۴۰۰ و نیمه دوم ۱۴۰۱ که رشد تولید روند صعودی داشته و اوج گرفته است، موجودی انبار کاهش داشته است که نشان می‌دهد نیروی پیشران این رشد تقاضا بوده است. در چند ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ بعد از چندین دوره متوالی که رشد بخش صنعت مثبت بوده و موجودی انبار کاهشی بوده است، موجودی انبار در صنایع رو به افزایش گذاشته است، به گونه‌ای که حدود ۸/ ۲درصد از تولید انجام‌شده در تیر‌ماه به موجودی انبار صنایع اضافه شده است و هر سه صنعت بزرگ کشور، یعنی فلزات اساسی، صنایع شیمیایی و خودرو و قطعات، افزایش در موجودی انبار را تجربه کرده‌اند.

این افزایش موجودی انبار با روند کاهشی رشدهای سه‌ماهه بخش صنعت نیز همراه شده است و می‌تواند نشان از ادامه روند نزولی رشد بخش صنعت باشد. در بین صنایع نیز تنها صنعت غذایی و کانی‌های غیرفلزی در تیر‌ماه رشد فروشی بیشتر از رشد تولید داشته‌اند و موجودی انبارشان کاهش داشته است.

بنگاه‌های بزرگ و کوچک
یکی از ویژگی‌های بنگاه‌ها که بر عملکرد آنها اثرگذار است اندازه آنهاست. بنگاه‌های بزرگ‌تر به واسطه دسترسی راحت‌تر به منابع مالی و تسهیلات بانکی، فعالیت در بازارهای کمتر رقابتی، دسترسی بیشتر به بازارهای صادراتی و وارداتی، دارای قدرت چانه‌زنی و رانت‌های دیگر، از موقعیت متفاوتی نسبت به بنگاه‌های دیگر برخوردارند. برای طبقه‌بندی بنگاه‌ها بر اساس اندازه از ارزش فروش شرکت‌ها در دو سال اخیر استفاده شده است؛ به گونه‌ای که بنگاه‌هایی که از نظر ارزش فروش در دو سال اخیر در ۴۰درصد پایین قرار داشته‌اند بنگاه‌های کوچک، بنگاه‌هایی که در ۲۰ درصد بالا قرار داشته‌اند بنگاه‌های بزرگ و مابقی در بنگاه‌های متوسط طبقه‌بندی شده‌اند.

از طرفی سهم عمده ارزش تولید صنعتی در کشور برای شرکت‌های بزرگ است و تغییرات تولید آنها مهمترین شکل‌دهنده تغییرات شاخص کل تولید است. در سال‌های ۹۸ تا اواسط ۱۴۰۰ همواره رشد شرکت‌های بزرگ بیشتر از شرکت‌های کوچک و متوسط بوده است. اما در یک سال اخیر رشد تولید شرکت‌های بزرگ و کوچک مشابه هم بوده است. البته در سه‌ماهه منتهی تیرماه رشد شرکت‌های بزرگ نسبت به سال قبل اندکی بیشتر از شرکت‌های کوچک بوده است. نکته قابل‌توجه این است که در یک سال اخیر رشد تولید شرکت‌هایی که در طبقه متوسط قرار دارند بیشتر از سایر شرکت‌ها بوده است.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین