پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 12:05:25 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:69618
  • زمان انتشار:شنبه 21 مرداد 1402-14:50
  • کاربر:
طی هفته سوم مردادماه در فرابورس ایران رقم خورد

بازارهای فرابورس طی هفته گذشته شاهد افزایش بیش از ۳۶ درصدی ارزش معاملات خرد نسبت به هفته دوم مردادماه بودند که نزدیک به ۵۰ درصد از این معاملات متعلق به شش صنعت بود.
رشد ۳۶ درصدی ارزش معاملات خرد در بازارهای فرابورس

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، طی هفته منتهی به ۲۰ مردادماه در بازارهای فرابورس بیش از ۳۲ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ‌بر ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در ۲.۷ میلیون نوبت معاملاتی دادوستد شد. حجم معاملات طی این مدت رشد ۲۲ درصدی داشت و ارزش معاملات بدون نوسان قابل توجهی، ۴ درصد کاهش را تجربه کرد.


بازار دوم، هفته گذشته اول شد

رتبه‌بندی ارزش معاملات در بازارهای فرابورس نشان می‌دهد در میان بازارهای سهامی، بیشترین ارزش معاملات متعلق به بازار دوم با ارزش معاملاتی ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به هفته ماقبل ۱۳۶ درصد افزایش داشته است.

همچنین رتبه دوم در ارزش معاملات نیز متعلق به بازار پایه است. ارزش معاملات در این بازار طی ۵ روز معاملاتی هفته گذشته بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه هفته دوم مردادماه رشد ۲۰ درصدی داشت.


بازار اول هم با معاملاتی به ارزش ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و رشد ۱۹ درصدی، رتبه سوم را از آن خود کرد.


گفتنی است در بازار ابزارهای مشتقه فرابورس طی این مدت بیش از ۵۸ میلیارد تومان معاملات به ثبت رسیده که ۶۶ درصد افزایش داشته است.


رونق ETF ها در بازار هفته گذشته

این گزارش حاکی است بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در هفته گذشته شاهد دادوستدهایی به ارزش ۲۵۷ هزار میلیارد تومان بوده که کاهش ۵ درصدی را تجربه کرده است.


در این بازار معاملات اوراق مالی اسلامی کاهش ۶ درصدی داشته اما ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با رشد ۲۲ درصدی به عدد ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز ۴۵ درصد زیاد شده و به عدد ۱۱۶ میلیارد تومان رسیده است.


صنایع پیشرو هفته گذشته

بررسی صنایع پیشرو معاملات در هفته منتهی به ۲۰ مردادماه نشان می‌دهد طی این مدت ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام بیش از ۸ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به هفته دوم مردادماه رشد ۳۶ درصدی را ثبت کرده است.


ارزش معاملات خرد سهام به تفکیک صنعت نشان می‌دهد در این مدت ۶ صنعت نزدیک به نیمی از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند. گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها، خودرو، محصولات غذایی، محصولات شیمیایی، انبوه‌سازی و بیمه و صندوق بازنشستگی، ۶ صنعتی بودند که بیشترین ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند. این گروه‌ها در مجموع نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات خرد داشتند.


در پایان معاملات هفته گذشته شاخص کل فرابورس با رشد ۰.۶۶ درصدی در سطح ۲۶ هزار و ۴۳۰ واحد به کار خود پایان داد. همچنین ارزش این بازار نیز با افزایش ۰.۷۹ درصدی در عدد ۲.۵ میلیون میلیارد تومان قرار گرفت.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین